|
کدخبر: 260022 نسترن فراهانی

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با گسترش نیوز:

تیم اقتصادی رئیسی فرقی با احمدی نژاد ندارد / وزرای دولت سیزدهم متحد نیستند

فاضل میبدی :من عقیده دارم بسیاری از اعضای دولت با سیاست‌های دولت احمدی نژاد همراه هستند و فرق زیادی نکرده است و برخی دولتمردان همان احمدی نژادی ها هستند. از این رو من بر این باورم که تیم اقتصادی دولت اقای رئیسی تا این لحظه فرق چندانی با دولت احمدی نژاد ندارد.

اقتصاد تیم اقتصادی رئیسی فرقی با احمدی نژاد ندارد / وزرای دولت سیزدهم متحد نیستند

«فقر را ریشه کن می کنیم» این شعاری است که چندین بار توسط رئیس جمهور وعده داده شده و حتی مهلت دو هفته ای هم پیش از سال جدید برای آن در نظر گرفته شد اما از وعده تا عمل راه زیادی است چراکه پس از این قول آخرسالی حواشی زیادی پیش آمد و اقتصاد دانان عملا ریشه کن کردن فقر در ۲ هفته را غیر ممکن می دانستند، پس از آن هم رخداد عملی که در این موضوع شاهد بودیم افزایش یکباره یارانه ها و پول پاشی به سبک دولت نهم و دهم بود، البته که مشخص نیست این روش برای ریشه کن کردن فقر کارآمد باشد یا نه و فقط یک دوره از یارانه جدید پرداخت شده است اما آنطور که اقتصاد دانان معتقدند تورم بی رویه یکی از نتایج یارانه به سبک جدید است. در همین رابطه با فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید.

۴۰ سال با اقتصاد بیمار

میبدی در رابطه با ایده ریشه کن کردن فقر آن هم به سبک یارانه گفت: ریشه کن کردن فقر شعار بسیار خوبی است ولی باید راهکار های علمی موضوع روشن شود. باید ابتدا تحریم‌ها از دوش ملت ایران برداشته شود و مراودات با دنیا درست شود که نشده است باید تولید اشتغال داشته باشیم که محقق نشده است. دولت سیزدهم نیز تا به امروز هیچ طرح علمی و برنامه‌ای برای به سامان بردن اقتصاد کشور ارائه نکرده است. در هفت هشت ماه گذشته هیچ گام کارشناسی و علمی در سطح دولت و مجلس برداشته نشده است. در زمان محمود احمدی نژاد با وجود اینکه هشت سال قدرت را در دست داشت و نرخ نفت هم بالا بود ولی کشور را دچار مشکلاتی کرد که تا امروز ادامه دارد.

وی افزود: در تیم اقتصادی دولت چند دانشمند علم اقتصاد باید حاضر باشند و اتاق فکر وجود داشته باشد. دولت سیزدهم نسبت به شعار هایی که در تبلیغات انتخاباتی خود داشت دست به کارهایی می‌زند و مشخص نیست برنامه حذف ارز ترجیحی و تبدیل به کالا برگ و... چقدر بتواند اقتصاد کشور را درست کند و فقر را کم کند یا نه ولی تا همین جا آثار تورمی آن بر اقتصاد خود را نشان داده است. هر مبلغی که به عنوان یارانه به مردم داده شود بر بازار کالاهای مصرفی مردم اثر خواهد داشت. کار اصلاح اقتصادی کاری یک شبه و شش ماهه نیست. به ویژه در کشور ما که چهل سال است اقتصادی بیمار دارد.

دلار را از حکومت پهلوی ۷ تومان تحویل گرفتیم

این چهره سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: وقتی حکومت را از پهلوی تحویل گرفتیم دلار ۷ تومان بود امروز دلار ۲۸۴۰۰ تومان است؛ ببینید چند برابر شده است؟! اگر اقتصاد ما سالم بود باید ارزش پول ملی مرتبا بالا می‌رفت. متاسفانه این وضعیت محقق نشد و هر دولتی که بر سر کار می‌آید شعرا‌های زیادی می‌دهد اما اگر در دولت آقای خاتمی دلار ۱۰۰۰ تومان بود در دولت احمدی نژاد به ۸۰۰۰ تومان رسید و در دولت آقای روحانی شد ۲۸۰۰۰ تومان و خدا می‌داند این دولت نرخ ارز را به کجا برساند؟! شعار مشکل گشا نیست بعد از چهل سال انقلاب امروز می‌خواهیم به مردم کالا برگ بدهیم و قدرت خریدشان را از طریق یارانه بالا ببریم؟ این وضعیت کار گشا نیست.

وی گفت: عمده کارشناسان در مورد تیم اقتصادی دولت نظر مثبتی ندارند. وزرای دولت در داستان حل و فصل مشکلات اقتصادی کشور هم دل و متحد نیستند و تشتت و پراکندگی در آرا اقتصادی دولت دیده می‌شود و نشان می‌دهد نظر کارشناسی قوی در این دولت وجود ندارد.

تیم اقتصادی رئیسی و احمدی نژاد تفاوتی ندارند

میبدی در پایان گفت: من عقیده دارم بسیاری از اعضای دولت با سیاست‌های دولت احمدی نژاد همراه هستند و فرق زیادی نکرده است و برخی دولتمردان همان احمدی نژادی ها هستند. از این رو من بر این باورم که تیم اقتصادی دولت اقای رئیسی تا این لحظه فرق چندانی با دولت احمدی نژاد ندارد بعلاوه اینکه دولت احمدی نژاد هم پول پاشی زیادی کرد ولی امروز خبری از آن دلار‌های نفتی نیست و دولت سیزدهم با پول پاشی با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد. مسئله اقتصادی کشور باید با راه‌حل های اقتصادی حل شود. اگر اجازه داده بودند مسئله برجام در دولت اقای روحانی حل شود وضعیت امروز بهتر از این بود. در صورتی که در دولت بعدی امریکا دوباره جمهوری خواهان بر سر کار بیایند وضعیت از آنچه که هست بدتر خواهد شد.

  • ناشناس ارسالی در

    حاجی نگید احمدی نژاد بدش میگیره یارانه ۴ ۰۰ هزاری یا بگم ۱۳ دلاری رئیسی و گرانی ه اش کجا و یارانه ۴۵۵۰۰ احمدی نژاد ( ۴۸ دل اری ) احمدی نژاد کجا نگیر ترو قرآن خندم گرفت از همه مهمتر پراید ۵میلیونی و مسکن مهر ارزان کجا پراید ۲۱۰ تومنی و مسکن فضا یی رئیسی کجا بلابدور

  • ناشناس ارسالی در

    نه وا لو بلا به دور

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها