|
کدخبر: 258223

جزییات تحقیق و تفحص از نحوه تخصیص ارز ترجیحی

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از تخصیص ارز ترجیحی ضمن بیان اینکه اولین مانع در مسیر تحقیقات این هیئت، بانک مرکزی بوده است، گفت: قطعا باندهایی در حال سنگ‌اندازی هستند تا این تحقیق ریشه‌ای انجام نشود.

جبار کوچکی نژادارم ساداتی رئیس هیئت تحقیق و تفحص از اجرای قانون تامین کالاهای اساسی و تخصیص ارز ترجیحی، درباره آخرین وضعیت تحقیقات در خصوص نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: از سال ۱۳۹۷ تاکنون بیش از ۲ هزار هزار میلیارد تومان ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده است که رقم بسیار بزرگی است و تقریبا بودجه دو سال کشور را شامل می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: اولین هدف در روند تحقیق و تفحص از نحوه تخصیص ارز ترجیحی بانک مرکزی است و بعد از آن وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند. طبق قانون تمام دستگاه‌ها باید با هیئت تحقیق و تفحص همکاری کنند.

وی تاکید کرد: براین اساس مکاتباتی را با بانک مرکزی داشته‌ایم تا بتوانیم کار خود را با استقرار در آنجا آغاز کنیم، در این رابطه جلسه‌ای را نیز با آقای صالح آبادی رئیس بانک مرکزی برگزار کردیم اما وی از انجام این کار امتناع کرد و حاضر به همکاری با هیئت تحقیق و تفحص نشد.

کوچکی‌نژاد بیان کرد: بانک مرکزی تاکنون واکنشی نشان نداده و طبق قانون، هیئت تحقیق و تفحص ۶ ماه فرصت دارد تا گزارش نهایی خود را در خصوص نحوه تخصیص ارز ترجیحی به صحن علنی مجلس ارائه کند. البته یک دوره شش ماهه دیگر این زمان قابل تمدید است اما با توجه به سنگین بودن این تحقیق و تفحص و لزوم انجام تحقیقات از مسیرهای مختلف و وجود قطعی موانع سنگین، باید هرچه سریعتر کار تحقیق و تفحص از محل بانک مرکزی آغاز شود.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از اجرای قانون تأمین کالاهای اساسی و تخصیص ارز ترجیحی افزود: در زمان تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در دور دهم مجلس با وجود تحقیقات از یک مجموعه باز هم با مشکلاتی مواجه شدیم، اهمیت کار اینجاست که در نهایت گزارشی جامع و کامل باید به صحن علنی مجلس ارائه شود.

وی تصریح کرد: اکنون نیز افکار عمومی و مردم انتظار دارند تا تحقیق و تفحص از نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نتیجه مطلوبی برسد و ضمن شناسایی، مقصران به قوه قضائیه معرفی شوند.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه موانع جدی در این مسیر وجود دارد، اظهار کرد: اولین مانع در مسیر ما بانک مرکزی است و مجلس باید به این موضوع رسیدگی کند و در این رابطه نامه‌ای هم به رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نوشتیم. قطعا باندهایی در حال سنگ‌اندازی هستند تا این تحقیق ریشه‌ای انجام نشود و انتظار داریم تا همه کمک کنند و این باندها متلاشی شوند و بیت‌المال به صاحبان آن که مردم هستند، بازگردد.

کوچکی‌نژاد با اشاره به اینکه بانک مرکزی حتی اجازه تحقیق و تفحص از نحوه تخصیص ارز ترجیحی حتی در دوره دولت قبل را نیز نمی‌دهد، گفت: رئیس بانک مرکزی معتقد است، ما باید تحقیقات خود را از وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی آغاز کنیم و در آنجا مستقر شویم در صورتی که منشا تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بانک مرکزی است و این وزارتخانه ها در شاخه‌های فرعی قرار دارند.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از اجرای قانون تأمین کالاهای اساسی و تخصیص ارز ترجیحی مجلس بیان کرد: بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از مباحث مطرح و حائز اهمیت در مجلس، قوه قضائیه، دولت و افکار عمومی بوده و نحوه تخصیص ارز ترجیحی طی سال‌های گذشته دارای شبهات و ایراداتی بوده است و نمایندگان براساس وظیفه نظارتی خود و برای ایجاد شفاف‌سازی تحقیق و تفحص از ارز ۴۲۰۰ تومانی را سه ماه قبل کلید زدند و این هیئت کار خود را آغاز کرده و با جدیت ادامه خواهد داد.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

ارسال نظر