|
کدخبر: 256446

گفت‌وگو گسترش نیوز با رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم:

آماده باش برای اعلام قیمت جدید نان / گرانی در راه است؟

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم گفت: با اجرای طرح نان یارانه‌ای در نهایت اتفاقات خوبی در چرخه تولید نان کشور رخ می‌دهد.

اقتصاد آماده باش برای اعلام قیمت جدید نان / گرانی در راه است؟

چند روزی است که زمزمه افزایش نرخ نان به گوش می‌خورد. قصه از جایی شروع شد که نایب‌رئیس بنیاد ملی گندمکاران از نرخ ۱۲ هزار تومانی هر کیلو گندم برای اصناف و صنایع وابسته به گندم خبر داد. بعد از این خبر مردم خود را برای گرانی نان مانند سایر محصولات آماده کردند. اما اینکه چقدر این موضوع حقیقت دارد مشخص نیست. شاید شایعه‌ای باشد که اینبار می‌خواهد بازار آرد و نان را داغ کند.

گسترش نیوز برای اثبات این موضوع و نرخ نان در سال جدید به گفت‌وگو با محمد جواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم پرداخت.

محمدجواد-کرمی-تحادیه-نان-فانتزی

کرمی در خصوص افزایش نرخ نان در سال جدید اظهارکرد: عواملی مانند نرخ روغن، آرد، شکر، بهبود دهنده‌ها و... موجب افزایش نرخ نان می‌شود. با توجه به اعلام دولت در خصوص اصلاح نرخ آرد تا چند ماه آینده و تغییرات یارانه‌ای در بخش آرد باید منتظر افزایش نرخ باشیم اما میزان افزایش بستگی به نرخ مواد اولیه موردنیاز است.

وی اضافه کرد: درحال‌حاضر منتظر نرخ مواد اولیه هستیم تا پس از آن نرخ بخش نان حجیم را که در اختیار خود واحد‌های صنفی است را اعلام کنیم.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم با اشاره به توزیع آرد یارانه‌ای در آینده گفت: دولت با نرخ ۱۱۵۰۰ تومان گندم می‌خرد و با نرخ ۶۶۵ الی ۹۰۰ تومان به نانوایی‌ها می‌دهد در نتیجه امکان ادامه این مسیر وجود ندارد.

جزئیات پرداخت یارانه نان

کرمی اضافه کرد: با توجه به آخرین شنیده‌ها دولت قصد دارد بخش آرد نانوایی‌ها را آزاد و با نرخ تمام شده به آنها بدهد. حال برنامه‌ریزی شده که گندم را با نرخ تمام شده کیلویی ۱۲ هزار تومان به کارخانجات آرد بدهند و هزینه تمام شده آن  تقریبا کیلویی ۱۸ هزار تومان می‌شود.

وی در خصوص نحوه پرداخت یارانه نان گفت: حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان به مردم پرداخت می‌شود. افراد هزینه خرید نان خود را با کارتی که مبلغ یارانه در آن قرار دارد از طریق دستگاه کارت‌خوان نانوایی که به شبکه پرداخت یارانه متصل است، پرداخت می‌نمایند. این مبلغ بر اساس نرخ قدیم نان است و ما بالتفاوت آن توسط دولت پرداخت می‌شود.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم پیرامون تعیین مبلغ دریافتی نانوا از یارانه تصریح کرد: نانوا با توجه به هزینه‌های انجام شده نرخ مشخصی را برای نان اعلام می‌کند و سپس دولت با بررسی این هزینه‌ها مبلغی را برای نان تعیین می‌کند، سپس ابلاغ می‌شود که نانوا تنها مبلغ قبلی را دریافت کند و مابقی آن توسط دولت به صورت نقدی پرداخت شود.

کرمی با اشاره به اجرای ازمایشی این طرح افزود: در اواسط اردیبهشت این طرح به صورت آزمایشی در استان زنجان و لرستان اجرا خواهد شد. اشکالات این طرح مشخص و پس از رفع آن این در طرح در کل کشور اجرا خواهد شد.

طرحی که رقابت ایجاد می‌کند

وی با اشاره به تاثیرات مثبت این طرح اظهارکرد: این طرح رقابت ایجاد می‌کند. هر نانوایی که کیفیت نان خود را افزایش و شرایط بهداشتی خود را رعایت کند قطعا مشتری بیشتری جذب می‌کند در نتیجه یارانه بیشتری نیز دریافت خواهد کرد. با اجرای درست این طرح مردم، دولت و تولیدکننده راضی خواهند بود.

کرمی ادامه داد: درحال‌حاضر دولت به همه ی نانوایی‌ها برای تولید نان به مقدار مساوی آرد می‌دهد، آیا همه ی این آرد به نان تبدیل می‌شود؟

نانوایان متخلف را معرفی کنید

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح در نهایت اتفاقات خوبی در چرخه تولید نان کشور رخ می‌دهد افزود: با اجرای این برخی نانوایی‌ها از گردونه رقابت خارج خواهد شد چون زمانیکه پول دست مردم است، خودشان انتخاب می‌کنند که از کدام نانوایی خرید کنند. در نتیجه نانوایی هایی باقی میمانند که شرایط به روزتر و کیفیت بهتری داشته باشند.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم در پایان پیرامون نانوایی هایی که به علت مالیات دستگاه کارتخوان ندارند بیان کرد: با شیوع کرونا کلیه واحد‌های نانوایی در کشور مکلف به داشتن دستگاه کارتخوان هستند.اگر غیر از این مشاهده شد، مردم با شماره‌های ۱۲۴، ۱۹۰ بهداشت و اتحادیه استان‌ها تماس بگیرند و اطلاع رسانی کنند.

البته با اجرای طرح یارانه نان که تنها از طریق دستگاه POS صورت می‌گیرد این مشکل نیز به صورت کامل حل می‌شود.

  • ناشناس ارسالی در

    همیشه گرانی یک بار هم که شده بگید ارزانی

  • آرش افسری ارسالی در

    این دوست عزیزمون چند کلاس سواد دارن؟ یکی یه این بگه نون کالای اساسیه! کسی برای خ رید نون راه نمیوفته دوره تو شهر تا یه نو نوایی منصف و ارزون پیدا کنه! مگه لوازم ی دکی خودرو میخواد بخره؟!

  • سجاد حامدفر ارسالی در

    ضمن عرض سلام
    باتوجه به اینکه دراست ان اذربایجان شرقی فقط تعداد85واحدنانوایی از6400نانوایی دارای پروانه ،استثنائا با اردیارانه ای نوع سه بقیمت 160هزارتومان پخت مینمودندکه باحذف یکشبه یارانه اردصنف وصنعت ازاول اردیبهشت قیمت هرکیسه ان به 4برابریعنی حدود700هزارتومان رسیده است وا ین تعدادنانوایی بعدازاین بعلت اختلاف قیم ت ده تابیست برابری اردتحویلی ودرحقیقت قی مت فروش نجومی نان باهمکاران یارانه ای نو ع 1و2شان نمیتواننددرعمل رقابت و فعالیت ا قتصادی بابت تولیدنان یکسان بااختلاف قیمت فروش چهاربرابری داشته باشندازمسئولان مح ترم جهادکشاورزی وبازر گانی دولتی که پیام حقیررامیبینندخواهشمندیم تاپیروتاکید دول ت محترم درثابت نگه داشتن قیمت نان،، وتاز مان ازادسازی کامل قیمت اردبرای جلوگیری ا زتعطیلی این واحدها ونارضایتی چندهزارمشتر ی سریعترانها رابه نوع دو تبدیل نمایندویا حداقل اردرابقیمت همان 160هزارتومان قبلی بدهندچراکه نان این قوت غالب باماکارونی و کیک وبیسکویت تفاوت دارد،همچنین دراینصور ت طبق فرمایش مقام معظم رهبری جلو بیکاری صدهانفرگرفته می شود،،که الان دراین شرایط اقتصادی همه این نانواها باتصمیم یک شبه ده روزاست تعطیل هستند،متشکریم

  • ناشناس ارسالی در

    آقایان بدانند افزایش قیمت نان یعنی فشار غیر قابل قبول بر اقشار ضعیف و زیر خط فقر و در نتیجه ...؟؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها