|
کدخبر: 256223

گرجستان جایگزین ایران در انتقال بار به روسیه شد

یک رسانه هندی نوشته است که؛ طی هفته گذشته، ده‌ها کانتینر مملو از برنج، چای، قهوه و غذاهای دریایی از مبدا هند و از طریق بنادر گرجستان به روسیه ارسال شده‌اند و می‌توان گفت که هندوستان مسیر دسترسی دریایی جایگزین برای ارسال محموله‌های تجاری به سمت روسیه را پیدا کرده است.

اقتصاد گرجستان جایگزین ایران در انتقال بار به روسیه شد

یک رسانه هندی نوشته است که؛ طی هفته گذشته، ده‌ها کانتینر مملو از برنج، چای، قهوه و غذاهای دریایی از مبدا هند و از طریق بنادر گرجستان به روسیه ارسال شده‌اند و می‌توان گفت که هندوستان مسیر دسترسی دریایی جایگزین برای ارسال محموله‌های تجاری به سمت روسیه را پیدا کرده است.

اسفند ماه سال گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه هند انتقال محموله‌های گندم اهدایی به افغانستان را از مسیر پاکستان از سر می‌گیرد.

این تصمیم از سوی هندوستان در شرایطی اتخاذ شد که پس از توافق چابهار بین ایران، هند و افغانستان قرار شده بود، محمولات ترانزیتی و گندم اهدایی از مبدا هندوستان از طریق بندر چابهار به افغانستان منتقل شوند چنانکه در سال ۱۳۹۹ و تا پیش از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، حدود ۷۵۰۰۰ تن گندم اهدایی از مبدا بندر کاندلای هند با ۳۲۴۵ کانتینر در قالب ۱۰ پارتی با کشتی‌های مختلف در بندر شهید بهشتی چابهار تخلیه و با حمل جاده‌ای از طریق مرز میلک به افغانستان ارسال شده بود.

اما پس از وقفه‌ای در ارسال این محموله‌ها، هند تصمیم گرفت ارسال محموله‌های اهدایی خود را دوباره از طریق پاکستان شروع کند.

این تنها اقدام هندوستان برای دور زدن بندر چابهار (که یک شرکت هندی راهبری آن را در دست دارد)، نیست چرا که از هفته گذشته هند ارسال محموله‌های مورد نیاز روسیه را نیز از مسیر بنادر گرجستان آغاز کرده است.

در حالی مسئولان کشورمان انتظار دارند با تداوم بحران مسکو - کی یِف، مقدار ترانزیت کالا از مبدا هندوستان به روسیه از مسیر ایران رشد کند و درآمدهای ترانزیتی و اشتغال ناشی از آن افزایش پیدا کند، اما منابع خبری هند اعلام کرده‌اند ترانزیت کالاهای هندی به سمت روسیه از مسیر گرجستان شروع شده است.

یک رسانه هندی (سایت خبری ایندیا سی ترید نیوز) چنین نوشته که؛ طی هفته گذشته، ده‌ها کانتینر مملو از برنج، چای، قهوه و غذاهای دریایی از مبدا هند و از طریق بنادر گرجستان به روسیه ارسال شده‌اند و می‌توان گفت که هندوستان مسیر دسترسی دریایی جایگزین برای ارسال محموله‌های تجاری به سمت روسیه را پیدا کرده است.

پس از آنکه خطوط کشتیرانی بزرگ بین‌المللی جهان تردد به بنادر روسیه را متوقف کرده‌اند و تجارت بین روسیه و بیشتر کشورها متوقف شد، دولت هند کمیته‌ای به ریاست آنیل دیولی، مدیر اجرایی انجمن ملی مالکان کشتی هند را تشکیل داد که به بازرگانان هندی کمک کند تا راه‌های دسترسی به شیوه‌های حمل‌ونقل جایگزین را بیابند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از آنکه دو بانک روسی امکان انجام پرداخت‌ها به روپیه و روبل را فراهم ساختند، هند بار دیگر ارسال کالا به روسیه را آغاز کرده است.

بعد از ۲۴ فوریه و در پی حمله روسیه به اوکراین و خالی شدن تدریجی قفسه‌های فروشگاه‌های روسی، این نخستین باری است که کالا به شکل گسترده از هند به روسیه صادر می‌شوند.

به گفته تاجران هندی، بانک‌های Sberbank و Alfa Bank، تجارت دوجانبه بین روسیه و هندوستان را تسهیل می‌کنند.

مقامات هر دو کشور طرح‌هایی را در مورد چگونگی شروع مجدد تجارت و پرداخت‌ها به ویژه بر پایه روپیه و روبل، ارائه کرده‌اند.

هندوستان یکی از متحدان بزرگ روسیه محسوب می‌شود که از زمان آغاز جنگ و اعمال تحریم‌های مختلف سیاسی و اقتصادی غربی‌ها علیه روسیه، روابط نزدیک خود را با مسکو حفظ کرده و اکنون نفت خام روسیه را با نرخ ارزان‌تر از بازار، از مسکو می‌خرد.

آجی ساهای، مدیر کل و مدیرعامل فدراسیون سازمان‌های صادراتی هند، گفت که معاملات با روسیه از طریق بانک روسی "Sberbank" صورت می‌پذیرد.

همچنین آشوین شاه، یکی از صادرکنندگان برنج، گفت: هفته گذشته ۶۰ کانتینر که هر کدام شامل ۲۲ تن برنج بوده‌اند، به روسیه صادر کرده‌ایم.

وی افزود که پرداخت‌های این معامله از طریق "آلفا بانک" روسیه و بانک هندی "ماهاراشترا" انجام شده است.

هند سالانه ۸ میلیارد دلار تجارت با روسیه دارد که واردات آن در برگیرنده حدود ۵/۵ میلیارد دلار و شامل نفت و الماس است.

همچنین عمده صادرات هندوستان به روسیه دارو، ماشین‌آلات، برنج و سایر مواد غذایی است.

 

منبع: ایلنا
  • ناشناس ارسالی در

    قابل توجه مسئولین ساده لوح !

  • ناشناس ارسالی در

    مسئولین کشور و بخصوص دولت جدید آنقدر ضع بف و بی تدبیر هستند که فرصت های تاریخی ز یادی در این جند سال را که می توانست اقت صاد ما را شکوفا کند و ایران را به پلی بر ای تجارت و انتقال نفت و گاز کشورهای حوزه خزر تبدیل کند را از دست دادن. دولت جدید همین فرصت تاریخی جنگ اوکران و نیاز دنیا به نفت و گاز ما را هم با بی تدبیری و نا توانی مسئولین سیاسی اش از دست داد

ارسال نظر