|
کدخبر: 254563

پیش‌بینی بازارهای دلار و طلا (۲۴ فروردین)

بازار دلار امروز ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ روندی کاهشی داشت. طلا و سکه نیز همین مسیر را طی کردند با کاهش مواجه بودند. در این میان شاخص بورس افزایشی بود.

دلار، سکه و طلا امروز روندی کاهشی داشتند. شاخص بورس صعودی بود و در بازارهای بین‌المللی نیز بیت‌کوین نزولی و اتریوم افزایشی بود.

پیش‌بینی بلومبرگ از آینده بیت‌کوین!

بر اساس گزارش اخیر بلومبرگ، اگر الگوی فنی “پرچم نزولی” تشکیل شود، احتمال سقوط قیمت بیت‌کوین تا ۲۶ هزار دلار وجود دارد.

بیت‌کوین هفته سختی داشت. برای اولین بار از اواسط ماهی می در روز گذشته به زیر ۴۰ هزار دلار ریزش کرد. طبق گزارش Coinglass تقریبا ۴۳۹ میلیون دلار طی ۲۴ ساعت گذشته در بازار رمزارزها منحل شد. ۸۸ درصد این لیکوید معاملات خرید بود.

حرکت جنگ‌طلبانه فدرال رزرو باعث ریزش سهام و کریپتوکارنسی شد. شاخص دلار آمریکا (DYX) که قدرت دلار آمریکا را به نسبت سبدی از ارزهای خارجی اندازه‌گیری می‌کند، به بالای ۱۰۰ رسیده است. این عدد در دو سال اخیر بی‌سابقه بود.

این هفته بازار رمزارزها تنها نبود و بازار سهام ایالات متحده هم روز دوشنبه قرمز بسته شد. براساس گزارش بلومبرگ احتمالا بیت‌کوین به سمت حمایت ۳۷ هزار دلاری حرکت می‌کند و عدم بازگشت قیمت در آن محدوده می‌تواند خطرناک باشد. جفری هالی، در مصاحبه با بلومبرگ گفت: اگر بیت‌کوین محدوده ۳۶ هزار و ۵۰۰ دلار را از دست بدهد ریزش بیشتر می‌شود. اگر هم مقاومت ۴۷ هزار دلار را بشکنیم بازار صعود می‌کند.

چرا شاخص بورس رشد کرد؟

بورس امروز افزایش هشت هزار و ۹۹ واحدی را تجربه کرد و در نهایت به سطح یک میلیون و ۴۵۴ هزار واحد رسید.

کارشناسان می‌گویند که افت تالار شیشه‌ای طی روزهای گذشته طبیعی بود. امروز بازار به روال عادی خود بازگشت و بورس شنبه نیز به همین شکل دنبال می‌شود.

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه اظهار می‌کند: روند معاملات بازار سهام طبیعی است. این افت و رشد شاخص را می‌توان به علت گردش نقدینگی در بازار دانست.

افزایش شاخص کل هم‌وزن بورس

بر اساس داده‌های شرکت بورس و اوراق بهادار، امروز شاخص کل هم‌وزن ۰٫۷ درصد رشد داشت و به محدوده ۳۸۲  هزار و ۹۶۹ واحدی رسید.

معامله‌گران در این روز ۴۸۱ هزار و ۴۲۷ معامله به ارزش ۴۹ هزار و ۲۴۳ میلیارد تومان انجام دادند.

امروز نمادهای فولاد، شبندر، فملی، شتران، فارس، ومعادن، همراه و نوری بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. همچنین نمادهای فخور، خودور، خساپا، وتجارت و خگستر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند.

پیام الیاس دهکردی پیش‌بینی کرد: شاخص بورس شنبه متعادل می‌شود.

پیش‌بینی دلار

حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی درمورد روند بازار ارز بیان کرد: چون در چند هفته گذشته اخبار مثبتی مبنی بر بازگشت به برجام می‌آمد قیمت دلار کنترل شده بود. از وقتی که اخبار کمرنگ شده و تقریبا به بن‌بست رسده است قیمت دلار در حال افزایش است و دولت سعی دارد با یکسری خبرها بازار ارز را کنترل کند مثل آزادسازی منابع.

حق‌شناس ادامه داد: اگر بازگشت به برجام صورت بگیرد به صورت روانی واقعیت‌های اقتصادی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و قیمت دلار احتمال دارد در نیمه اول سال تا حدودی کنترل شود.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: چون بحث بی‌انضباطی دولت و رشد نقدینگی به شدت ادامه دارد، علیرغم اینکه دولت چاپ پول را کنترل می‌کند، شاهد هستیم پایه پولی درحال بالا رفتن در آمارها است و ضریب فزاینده به شدت زیاد شده است.

او در پایان بیان کرد: اگر برجام صورت نگیرد خبرهای روانی هم تاثیرگذار نخواهد بود و قیمت دلار در نیمه اول سال رشد قابل توجهی خواهد کرد و و حتی ممکن است سقف قبلی را هم بشکند.

سیگنال آمریکایی برای طلا

تورم آمریکا به بالاترین حد ۴۰ سال اخیر رسیده است. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که تورم این کشور در ماه مارچ ۲۰۲۲ به ۸،۵ درصد رسیده که بالاترین رقم از سال ۱۹۸۱ تا کنون است. این موضوع چه تبعات و پیامی برای بازار اونس و خریداران طلا دارد؟

این موضوع می‌تواند دولت آمریکا را برای افزایش نرخ بهره مجاب کند. افزایش نرخ بهره، احتمالا قیمت جهانی طلا را موقتا نزولی می‌کند.

آمریکا نرخ بهره را افزایش می‌دهد؟

پیش از این، برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی گفته بود: در آمریکا پس از بحث‌های فراوان در مورد تورم، نرخ بهره ۲۵ صدم درصد افزایش یافت و به پنح دهم درصد رسید. بر اساس نقشه راه بانک مرکزی این کشور، ممکن است در صورت فراهم شدن همه شرایط، تا پایان سال میلادی نرخ بهره به ۱ و ۷۵ صدم درصد برسد.

به گفته او، دستکاری نرخ بهره بسیار خطرناک است و می‌تواند بر بازار کار و اشتغال کشورها اثر منفی بگذارد. تنها شاید بتوان به عنوان سیاستی مقطعی برای کنترل تورم از آن استفاده کرد.

حق‌شناس افزود: اما در ایران روی موضوع نرخ بهره تمرکز زیادی وجود دارد و گاهی چالش‌های جدی نیز ایجاد می‌کند. مهم‌ترین آسیب نرخ بهره بالا این است که کمر تولید می‌شکند و در واقع این رویکرد، اشتغال را تهدید می‌کند. در حالی که افزایش نرخ بهره در دنیا سیاستی موقت و محتاطانه برای کنترل تورم است. اگر مانند کشورهایی چون ایران و ترکیه، مشکل خلق نقدینگی ادامه‌دار باشد، به نتیجه خاصی نیز منجر نمی‌شود.

علی صادقین کارشناس بازارهای مالی درخصوص روند طلای ئاخلی گفت: تا مشخص شدن تکلیف برجام روندی صعودی ادامه دارد.

منبع: تجارت‌نیوز

ارسال نظر