|
کدخبر: 252283

پیش بینی بازار ارزهای دیجیتال در سال ۱۴۰۱

ایرانی ها به طور سنتی سرمایه گذاری در طلا و مسکن را همیشه مطمئن ترین نوع سرمایه گذاری در دارایی می دانند. این درحالیست که برخی سرمایه‌گذاران در سال های اخیر تغییر رویه داده و به بازارهای نوین روی آورده‌اند.

در حال حاضر بازار رمز ارزها یکی از جذابترین بازارها برای سرمایه گذاری است و اگر قبلا مورد توجه یک عده خاص برای سرمایه گذاری بود، حالا توجه بسیاری را به خود جلب کرده و با رشد نفوذ فضای مجازی، گفته شده که امروزه میلیونها ایرانی سرمایه خود را در این بازار نگه می‌دارند.

با این حال بازار ارزهای دیجیتال تلاطم بسیاری دارد. به‌طوری‌که گاه، اظهار نظر بعضی از سرمایه گذاران سرشناس مانند ایلان ماسک می تواند قیمت ها در این بازار را به طور فزاینده ای جا به جا کند و یا کشوری مانند السالوادور توکنی مانند بیت کوین را به عنوان پول ملی خود اعلام کرد که باعث رشد قیمت این توکن شد.

رمزارزها در حال حاضر دچار نوعی نوسان قیمت هستند چراکه از فوریه گذشته شاهد نزول قیمت ناگهانی ارزهای دیجیتال بودیم که مهمترین دلیل آن شاید اظهار نظر رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا بود. گلنسر گفت که پلتفرمهای معاملاتی رمزارزها باید تحت نظارت قرار بگیرند تا از این طریق از سرمایه‌گذاران حمایت کرد. از طرفی هم کاهش نرخ بیکاری در آمریکا باعث شد فدرال رزرو تصمیم بر کنترل تورم با استفاده از کنترل بازارهای سرمایه گذاری بگیرد که مهمترین بازار هدف برای کنترل بازار رمزارزها بود.

البته مسئله دیگر در یک ماه اخیر که تاثیر کمتری بر بازار رمز ارزها داشت جنگ روسیه برعلیه اوکراین بود که در روزهای اول این تنش تاثیر بر یازار قابل چشم پوشی نبود که به این شائبه دامن زد که روسیه در حال خرید گسترده توکن های ارزشمند بازار هست.

ارز دیجیتال

بازار رمزارزها در حال حاضر نیز برای ایرانیان جذاب است. ایرانی ها به طور سنتی سرمایه گذاری در طلا و مسکن را همیشه مطمئن ترین نوع سرمایه گذاری در دارایی می دانند در حالیکه در سال های اخیر تغییر رویه دادند و با مشارکت در بازار بورس می توان این موضوع را مورد توجه قرار داد که البته بعد از اتفاقات ناگهانی و غیرقابل کنترل این بازار سهامداران دچار سرخوردگی شده و حالا به یک بازار بین المللی رو آورده و اعتماد کرده اند به طوریکه بنا به گزارش نوبیتکس، می‌توان تخمین زد که تعداد فعالان ایرانی بازار ارزهای دیجیتال، که مستقیما اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کرده‌اند به پنج میلیون نفر می‌رسد که طبعا امکان دارد هر نفر، برای تعدادی از دوستان و اعضای خانواده خود به طور غیرمستقیم، در ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده باشد. همچنین بنا به همین گزارش برخلاف سرمایه‌گذاران جهانی ارزهای دیجیتال که بیشترین میزان سرمایه را به بیت‌کوین اختصاص داده‌اند، در ایران دوج‌کوین محبوب‌ترین رمزارز به حساب می‌آید.

طبق این گزارش، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰، ماه طلایی بازار رمزارزها در ایران بوده. به طوری که در این ماه تعداد معاملات ارز دیجیتال به اوج خود می‌رسد. گروه سنی ۳۱ تا ۴۰ سال تقریبا نیمی از معاملات رمزارز در ایران را انجام داده‌اند. آنها ۴۵درصد کل دارایی‌های رمزارزی ذخیره شده در کیف پول صرافی نوبیتکس را در اختیار دارند.

چشم انداز بازار در سال ۱۴۰۱

با توجه به موارد ذکر شده می توان نتیجه گرفت که پیش بینی و آینده این بازار در سال پیش رو قابل اهمیت است.

البته در روزهای اخیر بعد از گذشت ۳ ماه از سال جدید میلادی، بازار ارز دیجیتال رشد و صعود آرامی را تجریه کرده هست و حتی میم کوین ها نیز رشد قابل قبولی در این بازار داشته اند.

در سال جدید میلادی پیش بینی های مختلفی در مورد قیمت رمزارزها و به خصوص بیت کوین ارائه شده است که بعضی خوش بین به صعود قیمت این رمزارز و بعضی هم قیمت بیت کوین را در محدوده ۴۲ تا ۶۰ هزار دلار می دانند، که در زیر به بعضی از آن ها اشاره می کنیم:

آرکان ریسرچ (Arcane Research) یک شرکت تحقیقاتی ایت که مدعی شده، عملکرد بیت کوین از شاخص S&P۵۰۰ در سال ۲۰۲۲ بهتر خواهد بود. در سال قبل بیت کوین رشد ۷۳ درصدی را تجربه کرد، درحالی‌که S&P۵۰۰ تنها یک رشد ۲۸ درصدی را داشت. شاخص S&P۵۰۰  نماینده ۵۰۰ شرکت برتر ثبت شده در بورس آمریکا است. البته این ادعا خیلی هم دور از انتظار نیست زیرا این شرکت فکر می‌کند بیت کوین در سال آینده نسبت به ۵۰۰ شرکت برتر ثبت شده در بورس آمریکا بهتر عمل می‌کند.

آنتونی پامپلیانو (Anthony Pompliano) هم یکی از مشهورترین چهره‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال است و در مصاحبه با شبکه CNBC  تحلیل جالبی را انجام داده است. او گفته است با وجود اینکه چین در این سال استخراج ارز دیجیتال را ممنوع کرده است و ترس عجیبی بازار را فراگرفته است، اما سال ۲۰۲۲ امید زیادی به استخراج بیت کوین دارد. پس از مهاجرت ماینرها از چین به آمریکا، در سال ۲۰۲۲ سهم ایالت متحده از هش ریت شبکه بیت کوین خیلی بیشتر خواهد بود. این فرد بر این باور است که مشاغل جدیدی در صنعت رمزارزها به وجود خواهد آمد.

جک دورسی (Jack Dorsey) بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق توییتر است و پیش‌بینی خیلی عجیبی را ارائه کرده است. این فرد با همان سبک و سیاق عجیب خود در پاسخ به یکی از توییت‌های کاردی بی که پرسیده است آیا ارزهای دیجیتال جایگزین دلار خواهند شد یا نه؟ پاسخ داده است که بیت کوین در آینده جایگزین دلار خواهد شد.

کتی استاکتون، بنیان‌گذار شرکت فرلید استراتژیز (Fairlead Strategies) از الگوهای معاملاتی سخن می‌گوید که آنها را «ابر روزانه» و «ابر هفتگی» می‌نامد، شاخص‌های پیروی از روندی که به شناسایی سطوح حمایت فنی و مقاومت کمک می‌کنند. وی بیان کرد که بیت‌کوین با مقاومت بعدی خود در منطقه ۵۰ هزار تا ۵۱ هزار دلاری قرار می‌گیرد و میزان افزایش ثانویه آن نزدیک به ۵۵ هزار دلار است.

به گفته ران ویلیام، بنیان‌گذار شرکت ادوایزری مارکت آر دبلیو ( RW Market Advisory)  منطقه شکست تاکتیکی کلیدی بیت‌کوین بین ۴۴ هزار و ۵۵۰ تا ۴۶ هزار دلار باقی می‌ماند. وی در پیش‌بینی خود از الگوهای «مدل انباشت» یاد می‌کند که اخیرا توسط جریان‌های امن ناشی از تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی حمایت شده است.

ویلیام افزوده است که حمایت نزولی به مراتب بیشتر در ۲۰ هزار دلار خواهد بود. وی می‌گوید: این یک سطح مهم روان‌شناختی و یک هدف در تحلیل رگرسیون بلندمدت است. بیت‌کوین از دسامبر ۲۰۲۰ تا این حد پایین معامله نشده است.

جاناتان چیسمن از صرافی ارز دیجیتال  FTX نیز به میانگین متحرک ۵۰ روزه همچنین پایین‌ترین سطح اخیر در حدود ۳۳ هزار دلار  و ۳۴ هزار و ۵۰۰ به‌عنوان سطوح قابل مشاهده اشاره می‌کند و سطح ۲۹ هزار دلار را «سطح نزولی بزرگ» می‌داند.

اندی داد، تحلیلگر فنی در لوئیس کپیتال مارکتز پیش‌بینی می‌کند که بیت‌کوین از خط گردن الگویی که وی آن را بالای سر و شانه پایین نامیده است نزول می‌کند یعنی از هدف  ۱۶ هزار و ۱۰۰ دلار پایین می‌آید که ۷۷ درصد کمتر از سطح اوج بیت‌کوین در ماه نوامبر است.

و اما حرف آخر

سال گذشته سال عجیبی برای ارزهای دیجیتال بود، بازار نوپایی که بسیار شکوفا و خوب عمل کرد اما برنامه های اقتصادی و سیاسی قدرت های بزرگ جهان تاثیرات زیادی بر روی آن دارد همانطورکه در زمستان ۱۴۰۰این تاثیرات را همه افراد بدون داشتن تخصص خاصی احساس کردند. پس اگر قصد سرمایه گذاری در این بازار نوین و ماجراجو را دارید حتما باید تحولات آن را در لحظه پیگیری کنید که ریسک معاملاتی شما در پایین ترین و مطمئن ترین حد نگه داشته شود.

همزمان با این تحولات، بانک مرکزی ایران هم از ارائه ارز دیجیتال سخن به میان آورده که نشان می‌رود اندک اندک دولت در ایران هم به سمت به رسمیت شناختن ارزهای دیجیتال می‌رود. ارزهایی که در اوج تحریم‌های ایران و روسیه، می‌تواند به رقیبی جدی برای دلار تبدیل شود.

 

منبع: خبر فوری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها