|
کدخبر: 251858

رشد ۱۲۰ درصدی صادرات ایران به کشور‌های همسایه طی ۴ ماه

معاون اقتصادی وزارت خارجه گفت: صادرات جمهوری اسلامی ایران به کشور‌های همسایه از ۴ ماه گذشته و پس از اجلاس شانگهای بین ۷۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش داشته است.

اقتصاد رشد ۱۲۰ درصدی صادرات ایران به کشور‌های همسایه طی ۴ ماه

مهدی صفری گفت: از ۴ ماه گذشته و پس از اجلاس شانگهای و دیدار رئیس‌جمهوری کشورمان با سران کشور‌های عضو شاهد این رشد چشمگیر در صادرات محصولات کشورمان هستیم.

وی افزود: در این مدت صادرات به ترکمنستان ۷۰ درصد، به ازبکستان ۱۰۰ درصد، به قزاقستان ۱۱۲ درصد، به قرقیزستان ۶۰ درصد و به تاجیکستان ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه اضافه کرد: حجم تجارت دوطرفه بین ایران و روسیه در این مدت به ۴/۶ میلیارد دلار رسیده که ۱/۱ میلیارد دلار آن مربوط به صادرات صیفی جات کشورمان به روسیه بوده است.

صفری بیان کرد: حجم مبادلات با عراق به حدود ۱۵ میلیارد دلار سیده است.

وی با اشاره به تأکید رئیس‌جمهوری برای دو برابر شدن میزان صادرات به کشور‌های همسایه در مدت ۴ سال، گفت: تلاش داریم در مدت کوتاه تری به این هدف‌گذاری برسیم.

دیپلمات ارشد کشورمان بستر‌سازی برای توسعه کریدور‌های تجاری را محور دیگر برنامه‌های وزرات امور خارجه برشمرد و افزود: پس از نخستین کریدور ما یعنی کریدور اکو یعنی مسیر پاکستان، ایران و ترکیه، کریدور بعدی ما اتصال چابهار و بندر عباس به آسیای مرکزی است.

صفری از استقبال و علاقه‌مندی کشور‌های آسیای مرکزی برای ایجاد انبار در بندر عباس و چابهار خبر داد و گفت: در این کریدور، ایران مسیر مهم صادرات و واردات کالایی کشور‌های مختلف خواهد شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه اهمیت کریدور ریلی شمال و جنوب را یاد آور شد و افزود: بنا داریم تا زمان تکمیل راه آهن رشت - آستارا از محور جایگزین ریلی بندر امیر آباد - بند انزلی، انتقال کالا‌ها به سمت دریای سیاه صورت پذیرد.

وی گفت: به دنبال فعال شدن کریدور راه ابریشم از طریق ایران هستیم و ایجاد زیر ساخت‌های لازم آن را که اتصال دهنده چین، قزاقستان، ایران و ترکیه به یکدیگر است، دنبال می‌کنیم.

صفری به برنامه‌های وزرات امور خارجه برای تحقق شعار سال اشاره کرد و افزود: مشخصات حدود ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان که کالا‌های قابل صادرات دارند از طریق سایت وزرات امور خارجه معرفی شده‌اند و نمایندگی‌های ما در خارج کشور، با شناخت نیازمندی‌های کشورهاتی مقصد، تسهیل گر صادرات محصولات دانش‌بنیان آنها خواهند بود.

 

 

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها