|
کدخبر: 250720

قیمت نفت کاهش می یابد؟

افزایش قیمت نفت به عنوان یک معضل تازه اقتصادی در دنیا معرفی شده است. حال سوال این است که چه زمانی می توان منتظر کاهش قیمت بود؟

از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت نفت در بازار جهانی با سرعت افزایش یافته است و در روزهای اخیر هر بشکه نفت با قیمتی بالغ بر ۱۰۰ دلار مبادله شد. سه رقمی شدن قیمت نفت بعد از گذشت ۷ سال جهان را وارد شوک تازه ای کرد و سبب شد تا ابعاد تازه ای از درگیری های روسیه و اوکراین در جهان نمایان شود.

اویل پرایس در این مورد نوشت: «سه رقمی شدن قیمت نفت در بازار در شرایطی که بحران های زیادی در بخش های مختلف اقتصاد دنیا مشاهده می شود، چالشهای زیادی را برای دنیا به همراه خواهد آورد و می تواند مسیر رشد اقتصادی جهان را متزلزل کند. اما مساله مهمتر این است که این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد؟ آیا می توان انتظار داشت روند افزایشی قیمت نفت در بازار موقتی باشد و دوباره قیمت به کمتر از ۱۰۰ دلار برسد؟ آیا رسیدن به این نقطه بیش از یک سال طول می کشد یا باید مدتها برای رسیدن به این وضعیت صبر کرد.»

اداره اطلاعات انرژی امریکا بر این باور است قیمت سه رقمی نفت سالها مهمان اقتصاد دنیا است زیرا تنشهای اقتصادی ناشی از جنگ و کرونا به این زودی دست از دامن اقتصاد جهان برنمی دارد. این سازمان در گزارشی نوشت: «در ماه های آتی قیمت نفت بیش از ۱۰۰ دلار باقی می ماند و دلیل آن ریسک های ژیوپولتیکی ناشی از درگیری های روسیه و اوکراین است. از طرف دیگر کمبود عرضه نفت در بازار هم باعث شده است تا چالشهای زیادی در اقتصاد دنیا ایجاد شود و فشار تازه ای در جهت افزایش قیمت ایجاد شود.»

بر مبنای این پیش بینی انتظار می رود در سال جاری قیمت نفت برنت دریای شمال در بازار جهانی بیش از ۱۰۵ دلار باشد و در صورت پایان درگیری ها و بحران ها در سال ۲۰۲۳ هر بشکه نفت در بازار به قیمت ۱۰۲ دلار مبادله خواهد شد.

اداره اطلاعات انرژی متوسط قیمت هر بشکه نفت در ماه مارس امسال را برابر با ۱۱۷ دلار و در فصل دوم سال ۲۰۲۲ را برابر با ۱۱۶ دلار پیش بینی کرد ولی انتظار می رود در نیمه دوم امسال قیمت به مرز ۱۰۲ دلار برسد.

تحریم های روسیه و محدودیتهای وضع شده بر روی واردات نفت از این کشور یکی از دلایل مهمی است که برای تشدید روند افزایش قیمت نفت در بازار اعلام شده است. از طرف دیگر پیش بینی می شود قیمت این منبع انرژی با افزایش تقاضا و بهبود اوضاع اقتصادی دنیا هم افزایش یابد که این مساله می تواند ابعاد تازه ای از این بحران را به اقتصاد دنیا نشان دهد.

مساله دیگری که در رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد این است که آیا باید منتظر افزایش قیمت بنزین هم باشیم یا خیر؟ قیمت بنزین در امریکا و دیگر کشورهای غربی فاکتوری بسیار مهم برای اقتصاد است و با افزایش قیمت بنزین بسیاری از فعالیتهای اقتصادی با چالش روبرو می شوند.

اداره اطلاعات انرژی در این مورد نوشت:«جنگ روسیه و اوکراین ابعاد وسیع تری به خود گرفته است و هر روز خبری از تنش تازه بین این دو کشور به گوش می رسد. در این شرایط نمی توان با اطمینان گفت که قیمت بنزین تا کجا رشد می کند و آیا به اوج آن رسیده ایم یا خیر؟ آنچه مشخص است تداوم بحران ها است که می تواند بر دامنه بی ثباتی ها و نا امنی های اقتصادی در دنیا بیفزاید.»

در پایان باید گفت اقتصاد دنیا در این روزها با مشکلات زیادی دست به گریبان است و تداوم افزایش قیمت نفت به عنوان یک معضل بزرگ می تواند سرعت رشد اقتصادی دنیا را تقلیل دهد و ابعاد مشکل را وسیع تر بکند.

منبع: بازار

ارسال نظر