|
کدخبر: 249451

سرمایه گذاری روی لیر کار درستی است؟

مسافرت‌های نوروزی و کاهش ارزش لیر در چندماهه گذشته باعث شده این روزها برای خرید لیر متقاضیان بیشتری در صرافی‌ها وجود داشته باشد.

نزدیک شدن عید، به بازار ارز هم همانند دیگر بازارها رونقی نسبی بخشیده و صرافی‌های فردوسی این روزها به نسبت قبل پر رفت‌وآمدتر هستند.

تعدادی از خریداران به دنبال سرمایه‌گذاری هستند و برخی دیگر نیز باتوجه به نزدیکی تعطیلی‌ها عجله دارند برای بستگان خود پول بفرستند.

مرد نسبتا مسنی که به‌نظر می‌آید با ماسک به‌سختی نفس می‌کشد می‌گوید: دخترم گفته حتما شهریه‌ام رو قبل عید واریز کن، به تعطیلات برخورد کنه برام مشکل به وجود میاد.

زن جوانی از قیمت لیر می‌پرسد و بی‌حوصله بیان می‌کند: با این قیمتا که چندساله نشده جایی بریم، شوهرم می‌گه قیمت لیر این روزا اومده پایین، گفتیم بریم ترکیه حال‌وهوامون عوض شه یکم.

مجاورت و نزدیکی ترکیه و همینطور ارزانی قیمت لیر باعث افزایش متقاضیان خرید این ارز شده است.

او همینطور درمورد سرمایه‌گذاری روی این ارز می‌پرسد، از اینکه اگر بیشتر بخرد و نگه دارد می‌تواند برایش در آینده سودآور باشد یا نه؟

صراف جوانی که هرکس برای مشاوره مراجعه می‌کند به سمت او راهنمایی می‌شود می‌گوید: لیر برای سرمایه‌گذاری ارز مناسبی نیست و مرسوم هم محسوب نمی‌شود، اگر به‌دنبال سودآوری هستید روی دلار سرمایه‌گذاری کنید.

سقوط قیمت لیر از کجا شروع شد؟

۲۲ آذرماه امسال بود که سقوط شدید قیمت لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا آغاز شد.

در آن زمان بسیاری از اقتصادانان این اتفاق را ناشی از سیاست‌های اقتصادی اردوغان و اصرار او بر کاهش نرخ بهره دانستند.

نرخ لیر در اسفندماه نوسان نه چندان زیادی را تجربه کرده و هیچگاه به کانال دو هزار تومانی وارد نشده است. کمترین میزان قیمت این ارز مربوط به ۱۷ همین ماه با نرخ ۱۷۸۰ تومان و بیشترین نرخ آن ۱۸۹۰ تومان و در تاریخ ۲۱ اسفند ثبت شده است.

لیر امروز ۲۲ اسفندماه نیز ۱۸۸۰ تومان معامله می‌شود.

علی طباطبایی کارشناس بازارهای مالی نیز درمودر سرمایه‌گذاری روی لیر می‌گوید: من بعید می‌دانم سرمایه‌گذاری روی لیر درحال حاضر سودآور باشد، در بازارهای موازی برای سرمایه‎‌گذاری شرایط بهتری وجود دارد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر