|
کدخبر: 239930

قیمت لیر ترکیه صعودی شد (۱۷ بهمن)

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار آزاد ارز ایران نسبت به روز گذشته کمی افزایش پیدا کرد و هر لیر ترکیه امروز با قیمت یک هزار و ۹۵۰ تومان معامله می‌شود.

نرخ تورم ترکیه برای هشتمین ماه متوالی روند افزایشی داشته و به بالاترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته یعنی آوریل ۲۰۰۲ رسیده است. نرخ تورم سالانه ترکیه در ژانویه امسال به ۴۸.۶ درصد رسیده و تورم ماهانه ترکیه در اولین ماه سال ۲۰۲۲ به رقم ۱۱.۱ درصد بالغ شده است که یک رقم بسیار بالا برای اقتصاد محسوب می‌شود.

این آمارها در حالی منتشر شده است که اردوغان در سخنرانی‌‌های ماه‌های اخیر خود تضمین می‌‌کرد که ارقام صعودی مربوط به تورم، موقتی بوده و دولت او توانایی کاهش این تورم را دارد. او اخیرا رئیس مرکز آمار ترکیه را به‌ دلیل تورم بالای ماه قبل برکنار کرده بود، حال باید دید که واکنش او به انتشار آمار تورم جدید چه خواهد بود؟‌‌

بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه، قیمت کالاهای مصرفی در ماه ژانویه نسبت یک ماه قبل ۱۱.۱ درصد افزایش یافته است. این درحالی است که پیش بینی کارشناسان بین ۹ تا ۱۰درصد بود. نظرسنجی رویترز ۹.۸ درصد تورم ماهانه و ۴۶.۷ درصد تورم سالانه را پیش‌بینی کرده بود که در هر دو مورد نرخ رشد تورم بیش از حد انتظار ظاهر شده است.

گفتنی است، لیر ترکیه ۴۴ درصد از ارزش خود را در ماه پایانی سال ۲۰۲۱ از دست داد. این کاهش ارزش، به‌ دلیل سیاست پولی نامناسب و ناشی از امتناع اردوغان از افزایش نرخ بهره آن‌‌‌‌هم در زمان افزایش مستمر نرخ تورم در ترکیه بود. افزایش مداوم نرخ ارز زندگی مردم ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است. ارزش درآمدهای آنها کاهش یافته و هزینه‌های زندگی اعم از کالا و انرژی به‌صورت مستمر در حال افزایش است.

دولت ترکیه تحت تاثیر تورم، امسال قیمت‌‌های گاز، برق و عوارض جاده‌‌ای را افزایش داده است. قیمت‌‌های مربوط به حمل‌ونقل نسبت به سال قبل ۶۸.۹ درصد افزایش یافته و قیمت‌‌های مربوط به موادغذایی ۵۵.۶ درصد افزایش یافته است. اما دولت میزان حداقل دستمز را ۵۰ درصد نیز افزایش داده است.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها