|
کدخبر: 248812

دلایل گرانی سفر عراق و سوریه

رییس سازمان حج و زیارت دلایل هزینه بالای سفر زیارتی به عراق و سوریه در مقایسه با سفر سیاحتی به کشورهای دیگر را تشریح کرد و درباره بسته بودن مرز زمینی عراق به روی زائران و همچنین سفر حج و عمره پس از لغو محدودیت‌های کرونا در عربستان توضیحاتی داد.

سیدصادق حسینی در توضیح چرایی هزینه بالای سفر به عراق و سوریه که در حدود ۹ میلیون تومان برای هر نفر است، ۶۰ درصد هزینه این سفرها را به پرواز، حمل و نقل و هتل‌ها مربوط دانست و با این امیدواری که شورای عالی حج و زیارت به ریاستِ رییس‌جمهور تا پایان سال تشکیل شود، گفت: تمام تلاش خود را برای بهبود امر زیارت و کاهش هزینه‌های سفرهای زیارتی انجام خواهیم داد.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: در بسیاری سفرهای سیاحتی که در کشورهای دیگر انجام می‌شود، پروازها به صورت چارتری است و یا این‌که هتل‌ها از سوی بخش خصوصی اجاره می‌شود که موجب شکسته شدن و کاهش قیمت‌ها می‌شود، درحالی‌که در سفر عتبات عالیات عراق این شرایط را نداریم و پروازهای چارتر در اختیار سازمان حج و زیارت نیست، به عنوان سازمان حج و زیارت دنبال تسهیل این شرایط هستیم.

حسینی درباره اجاره هتل‌ها و تاثیر آن در شکسته شدن قیمت‌ ها نیز گفت: در حال رایزنی و تعامل با بخش خصوصی هستیم که به موضوع اجاره بلندمدت هتل‌ها وارد شود. اگر این اتفاق افتد شاهد کاهش هزینه‌های هتلی خواهیم بود. طبعا این اقدام هم به نفع زائران‌ و هم هتل‌داران کشور میزبان خواهد بود که در این‌باره رایزنی شده است. در صورت چارتر پروازها و ورود بخش خصوصی به موضوع هتل‌ها شاهد کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی هزینه سفرهای هوایی به عتبات عالیات خواهیم بود. همچنین، در صورت راه‌اندازی سفرهای زمینی، هزینه کاهش ۵۰ درصدی را شاهد خواهیم بود.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که یکی از دلایل بالا بودن قیمت پرواز عراق در مقایسه با پرواز دیگر کشورها، بالا بودن قیمت فرودگاه نجف است، افزود: در دیداری که اخیرا با رییس سازمان هواپیمایی داشتیم، به موضوع گران بودن سفر هوایی به عتبات عالیات عراق به نسبت دیگر سفرهای سیاحتی خارجی، درباره گران بودن هزینه استفاده از فرودگاه نجف صحبت شد.

حسینی با بیان این‌که فرودگاه نجف در اختیار بخش خصوصی است و دلیل گرانی آن همین موضوع است، گفت: البته در دیدار اخیر با رییس فرودگاه نجف، قول مساعد داده شد تا هزینه‌ها برای زائران ایرانی تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

او افزود: البته هزینه‌هایی همانند لغو روادید و همچنین دریافت تست PCR زائران در داخل کشور که قبلاً در عراق انجام می‌شد، موجب کم شدن برخی هزینه‌ها شده است، اما همچنان نیازمند تامین شرایط برای پروازهای چارتر و هتل‌ها هستیم تا کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی هزینه‌های سفرهای هوایی محقق شود.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین درباره شرایط سفر به عراق در دوران کرونا، گفت: تست منفی PCR باید ۷۲ ساعت قبل از پرواز (ورود به عراق) انجام شود. ضمن این‌که تزریق دو دُز واکسن نیز الزامی است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی تلویزیونی، درباره تحقق سفرهای ریلی به عراق و تاثیر آن در کاهش هزینه‌ها، اظهار کرد: در این‌باره تفاهم‌نامه‌ای میان وزیر راه و طرف عراقی امضاء شد و اقداماتی مدنظر است که ان‌شاءالله در صورت تحقق این موضوع، شاهد افزایش اعزام‌ها و کاهش هزینه‌ها خواهیم بود. البته موضوع سرعت گرفتن سفرهای ریلی و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم آن را در شورای عالی حج و زیارت مطرح خواهیم کرد.

وی همچنین درباره تسهیلات کم‌بهره برای سفرهای زیارتی عتبات توضیح داد: رایزنی‌های لازم با بانک‌های ملی، ملت و شهر صورت گرفته و طبق توافقات انجام شده ۱۸ هزار نفر از زائران در نوروز و بعد از آن، از تسهیلات ۵ میلیون تومانی قرض‌الحسنه که تقریبا نیمی از هزینه‌های سفر را شامل می‌شود، بهره‌مند خواهند شد. زائران بعد از نام‌نویسی نهایی در کاروان می‌توانند در صورت تمایل برگه مربوط به تسهیلات را از دفاتر زیارتی دریافت کرده و به بانک‌های عامل معرفی‌شده مراجعه کنند.

او درباره سرنوشت اعزام زمینی به عتبات عالیات عراق با توجه به بسته بودن مرزها، گفت: درباره بازگشایی مرز زمینی تا این لحظه (جمعه ۲۰ اسفندماه) اعلام رسمی از سوی مقامات عراقی صورت نگرفته است. متاسفانه این روزها برخی هموطنان و مشتاقان زیارت به صورت زمینی به مرزها مراجعه می‌کنند که اجازه خروج به آن‌ها داده نمی‌شود و مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد می‌شود. در صورت موافقت برای بازگشایی مرزهای زمینی از سوی کشور میزبان، اطلاع‌رسانی خواهد شد. تا آن زمان، خواهش می‌کنیم عزیزانِ متقاضی به مرزها مراجعه نکنند.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین درباره سفر حج تمتع و عمره، توضیح داد: ما منتظر اقدامات و تصمیمات وزارت حج عربستان برای حج تمتع هستیم. معمولا شش ماه قبل از حج تمتع از کشورها برای بستن تفاهمنامه دعوت می‌شود که هنوز این اقدام از سوی کشور میزبان انجام نشده و ما نیز در صورت اعلام عربستان برای تخصیص سهمیه و پذیرش هر تعداد از حجاج، برنامه‌ها و اقدامات را عملیاتی خواهیم کرد و برنامه‌ریزی لازم را انجام می‌دهیم.

او یادآور شد: در حال حاضر عربستان، عمره را بدون محدودیت‌های فاصله‌گذاری، تست PCR و الزامی نبودن ماسک برقرار کرده است و ما نیز منتظر نظر کشور میزبان برای حج تمتع هستیم.

حسینی درباره عمره نیز گفت: ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در نوبت عمره قرار دارند که این سفرها از سال ۹۴ انجام نمی‌شود. ما نیز شرایطی برای از سرگیری عمره مطرح کرده‌ایم که حمایت کنسولی از زائران مهمترین آن است.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: دفاتر رسمی سازمان حج و زیارت در مکه و مدینه ‌و جده نیز تعطیل است و در صورتی که این دفاتر راه‌اندازی شود و همچنین خدمات کنسولی امکان‌پذیر شود، شرایط برای از سرگیری اعزام‌های عمره از سوی ایران نیز فراهم خواهد شد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها