|
کدخبر: 246938

اهمیت معامله ارز دیجیتال و نقش آن در سبد سرمایه گذاری

اقتصاد اهمیت معامله ارز دیجیتال و نقش آن در سبد سرمایه گذاری

اهمیت معامله ارز دیجیتال هنوز هم در ذهن برخی از سرمایه گذاران به شکل یک علامت سوال باقی مانده است. ارزهای دیجیتال این روزها در تمام شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی در سرتاسر فضای وب بر سر زبان‌ها افتاده‌اند و بسیاری را به سود رسانده‌اند؛ اما سوال اینجاست که آیا واقعا لازم است بخشی از سبد سرمایه گذاری خود را به این ارزها اختصاص دهیم؟ ارزهای دیجیتال چه جایگاهی در مدیریت سرمایه دارند؟ در این مطلب به بررسی زوایای مختلف بازار کریپتوکارنسی و مقایسه آن با سایر بازارهای سرمایه خواهیم پرداخت تا با اهمیت معامله ارز دیجیتال آشنا شوید.

ماهیت و تاریخچه ارز دیجیتال

بیت کوین نخستین رمزارز به مفهوم امروزی است که پا به عرصه وجود گذاشت و با گذشت زمان با استقبال زیادی روبه‌رو شد. ارزش بیت کوین طی بیش از ده سال از یک سنت به هزاران دلار افزایش پیدا کرده است. قیمت بیت کوین در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) با ثبت رکوردی جدید به حدود ۷۰٬۰۰۰ دلار رسید که به معنای افزایش چند میلیون درصدی از زمان تولد بیت کوین است. اگرچه سایر ارزهای بازار کریپتوکارنسی از نظر ارزش و دامیننس (تسلط بر بازار) به پای بیت کوین نمی‌رسند، اما بسیاری از آنها سرنوشت کمابیش مشابهی با بیت کوین داشته‌اند و یا خواهند داشت. 

هدف خلق ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال آمده‌اند که دنیا را تغییر دهند اما چگونه؟ رمز ارزها چه ویژگی‌هایی دارند که آنها را منحصربه‌فرد می‌کند و باعث جذب سرمایه به طرف این بازار می‌شود؟

بیت کوین به عنوان نخستین ارز دیجیتال با هدف تحقق تراکنش‌های برگشت‌ناپذیر و کم‌هزینه و مهمتر از آن با هدف رهایی ثروت از سلطه‌ی دولت‌ها و بانک‌ها خلق شد. بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر نیز با پیروی از ساختار همتا به همتای مشابه با بیت کوین همین هدف را دنبال می‌کنند. هدف کلی خلق ارزهای دیجیتال غیر متمرکز کردن تسلط بر ثروت و امن و آسان کردن تراکنش‌های مالی است.

ارزدیجیتال۲

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال مانند هر سرمایه گذاری دیگری دارای مزایا و معایب است. آشنایی با این مزایا و معایب باعث آگاهی بیشتر نسبت به اهمیت معامله ارز دیجیتال و نقش آن در مدیریت سرمایه می‌شود.

مزایا

 مزایای مهم بازار ارزهای دیجیتال (از نظر اقتصادی)، نقد پذیری بالا و ۲۴ ساعته بودن هستند. دو مزیت دیگر وجود اهرم معاملاتی (لوریج) و نامحدود بودن دامنه نوسان‌ها است. دو مورد آخر هم می‌توانند مزیت به شمار آیند و هم می‌توانند آسیب زا باشند. اگر در معامله ارز دیجیتال تجربه کافی داشته باشید استفاده از لوریج می‌تواند باعث چند برابر شدن سود شما از معاملات شود. دامنه‌ی وسیع نوسان‌ها نیز باعث می‌شود این بازار ظرفیت سوددهی زیادی داشته باشد.

معایب

بازار ارزهای دیجیتال به علت نوظهور بودن و کم بودن حجم بازار نسبت به سایر بازارهای سرمایه به پایداری سایرین نیست؛ بنابراین ریسک سرمایه گذاری در آن بیشتر است. محدوده نوسان‌ها در این بازار بسیار گسترده است و همانطور که این موضوع می‌تواند باعث سوددهی بسیار زیاد شود، می‌تواند سرمایه شما را نابود کند. خطر ضرر در معاملات لوریج نیز تهدید دیگری برای سرمایه شماست که البته رابطه مستقیمی با میزان طمع خودتان دارد.

ارزدیجیتال۳

مقایسه بازار ارز دیجیتال و بازار بورس

بازار کریپتوکارنسی در مقایسه با بازار بورس از پویایی و نقد شوندگی بسیار بیشتری برخوردار است. در بازار ارزهای دیجیتال خبری از بسته شدن بازار و صف‌های خرید و فروش نیست و هر روز هفته به صورت ۲۴ ساعته می‌توانید به خرید و فروش ارزهای مورد نظر بپردازید. ارزش بازار ارز دیجیتال در مقایسه با بازار بورس ایران بیشتر اما در مقایسه با بازار جهانی بورس کمتر است. بازار ارزهای دیجیتال نسبت به بورس جهانی از پایداری کمتری برخوردار است و ریسک سرمایه گذاری در آن بالاتر است.

ارزدیجیتال۴

مقایسه معامله ارز دیجیتال با خرید و فروش طلا

خرید طلا یک روش قدیمی سرمایه گذاری است. طلا در اقتصاد جهانی جایگاه مهمی دارد و ارزش آن نیز به طور کلی رو به افزایش است. ارزهای دیجیتال دارایی‌هایی تازه هستند و گرچه می‌توان آینده خوبی را برای آنها پیشبینی کرد، اما هیچکس نمی‌تواند سرنوشت بازار کریپتوکارنسی را به طور قطعی پیشبینی کند. طلا نیز مانند بورس نوسان قیمت محدود دارد و برای کسب سود از خرید و فروش طلا باید صبور بود.

مقایسه بازار ارز دیجیتال و بازار فارکس

بازار فارکس نسبت به طلا و بورس شباهت‌های بیشتری با ارزهای دیجیتال دارد. فارکس از بزرگترین بازارهای سرمایه در جهان است و افراد در سرتاسر جهان در این بازار به سرمایه گذاری می‌پردازند. متاسفانه فارکس در ایران غیرمجاز اعلام شده. خرید و فروش ارز دیجیتال برخلاف فعالیت در بازار فارکس، غیرقانونی اعلام نشده اما هنوز قوانین روشنی در این زمینه وجود ندارد. نبود قوانین روشن اگرچه به معنی کنترل نشده بودن فعالیت این بازار در کشور ماست، اما باعث می‌شود بتوانید بدون نگرانی از جرائم قانونی با خیال راحت در این بازار سرمایه گذاری کنید. 

نقش ارز دیجیتال در سبد سرمایه گذاری

بازار رمز ارزها همان طور که پیشتر اشاره شد دارای ویژگی‌های متفاوتی است و تاثیر خاص خود را بر سبد سرمایه گذاری دارد. ماهیت پرریسک رمز ارزها به سبد سرمایه گذاری پویایی بیشتری می‌بخشد و پتانسیل خوبی برای کسب سود دارد. بازار کریپتوکارنسی همان قدر که به شما شانس کسب سود می‌دهد، سرمایه‌ی شما را نیز تحت ریسک قرار می‌دهد. از طرفی به دلیل ماهیت پیچیده این بازار نسبت به سایر بازارها و ریشه داشتن آن در دنیای دیجیتال، سرمایه گذاری در این بازار نیازمند کسب برخی اطلاعات مقدماتی است تا از آسیب به سرمایه جلوگیری شود.

آینده ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال نشان دهنده این حقیقت هستند که اقتصاد نیز مانند سایر ابعاد زندگی انسان در حال پیشرفت و عجین شدن با تکنولوژی است. انتظار می‌رود ارزهای دیجیتال همچنان به حرکت رو به جلوی خود ادامه دهند. هدف اصلی ساخت ارزهای دیجیتال که نخستین بار توسط بیت کوین مطرح شد، پراکنده کردن تسلط بر ثروت و رهایی اقتصاد از چنگ دولت‌ها بود. بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال جهت دستیابی به اهداف و آرمان‌های سازندگان خود مسیری طولانی پیش رو دارند. از این رو بسیاری بر این باور هستند که آینده روشنی در انتظار بازار ارزهای دیجیتال است. آینده‌ای که تحلیلگران برای این بازار متصور هستند اهمیت خرید و فروش ارزدیجیتال را به خوبی نشان می‌دهد.

پیشنهاد ما در خصوص معامله 

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال مانند هر سرمایه گذاری دیگری شامل مزایا، معایب، سود و زیان است؛ اما ماهیت پرریسک این بازار نباید باعث شود از اهمیت معامله ارز دیجیتال غافل شوید. پیشنهاد ما این است که سرمایه خود را به چند بخش تقسیم کرده و یک بخش از آن را به معامله ارز دیجیتال اختصاص دهید؛ یا به عبارت دیگر ارزهای دیجیتال را در سبد سرمایه خود بگنجانید. 

برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال گزینه‌های بسیاری وجود دارد. خرید و فروش بیت کوین، اتریوم یا سایر آلت کوین ها می‌تواند یک سرمایه گذاری خوب باشد. با خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال مانند ریپل، کاردانو، مانا، خرید ارز دیجیتال چیلیز و سایر ارزها می‌توانید علاوه بر سود حاصل از رشد ارز از افزایش قیمت دلار هم سود کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها