|
کدخبر: 246151

عید امسال چقدر خرج روی دستمان می گذارد؟

بررسی اعداد و ارقام نشان می‌دهد یک خانواده برای خرید ساده یک دست لباس، میوه، شیرینی و آجیل جدید در کمترین حالت ممکن باید چهار میلیون تومان هزینه کنند.

امسال برای کارکنان دولت و بازنشستگان یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عیدی واریز شد که دریافتی با حق همسر و فرزند حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود. اما در اینجا یک سوال مطرح می‌شود و آن اینکه با این دو میلیون و ۳۰۰هزار تومان چه چیزی می‌توان خرید و آیا اقلام شب عید، با این مبلغ قابل خرید است؟ اگر از برنج و گوشت و مواد غذایی هم صرف نظر کنیم، مبلغ عیدی کفاف تهیه پوشاک و مایحتاج عید را نمی‌دهد.

آجیل، میوه و شیرینی شب عید چه قدر تمام می‌شود؟

اصولا سال نو با آجیل، میوه و شیرینی و دید و بازدیدهایش شناخته می‌شود. در این روزها هم با افزایش قیمت‌ها دیگر خرید مایحتاج شب عیدی هزینه بسیار زیادی برای خانواده‌ها دربردارد. در حال حاضر شیرینی حدودا کیلویی ۷۰هزار تومان برای خانوارها آب می‌خورد. بنابراین دو کیلو شیرینی چیزی حدود ۱۴۰هزار تومان خواهد شد. همچنین قیمت آجیل مخلوط حدودا کیلویی ۲۲۰هزار تومان است که اگر یک خانواده بخواهد دو کیلو آجیل بخرد، باید ۴۴۰هزار تومان برای آجیل پرداخت شود.

همچنین دو کیلو موز حدود ۶۰هزار تومان، دو کیلو پرتقال حدود ۳۵هزار تومان، دو کیلو خیار حدود ۱۵هزار تومان و دو کیلو سیب نیز حدود ٢۵هزار تومان خواهد شد. در نتیجه برای خرید آجیل، میوه و شیرینی عید باید نزدیک ٧٢۵هزار تومان پرداخت کنید؛ آن هم در حداقلی ترین حالت ممکن.

خرید لباس سال نو چند در می‌آید؟

از سویی دیگر سال نو در ایران معمولا با لباس نو همراه است و در این شرایط خرید لباس نو نیز هزینه زیادی برای خانواده‌ها در پی دارد. برای مثال اگر بخواهید برای یک خانواده چهار نفره که یک فرزند دختر و یک فرزند پسر دارند خرید کنید، باید مانتو، شلوار، شال، کفش، پیراهن و… تهیه کنید؛ اما هزینه این موارد به طور نسبی چه قدر است؟

قطعا نمی‌توان رقم دقیقی ارائه داد زیرا در بازار انواع جنس‌ها و انواع قیمت‌ ها وجود دارد. اما در اینجا به قیمت برخی اقلام با قیمت متوسط خواهیم پرداخت.

اگر بخواهید شلوار بخرید، در حال حاضر شلوارهای با کیفیت متوسط بازار تقریبا از ٢٠٠ هزار تومان شروع می‌شود. در نتیجه خرید چهار شلوار برای یک خانواده چهار نفره نزدیک ٨٠٠ هزار تومان تمام خواهد شد.

همچنین پیراهن‌های مردانه با کیفیت مطلوب تقریبا از ١۵٠ هزار تومان شروع می‌شود که یک خانواده با یک فرزند پسر باید ٣٠٠ هزار تومان برای پیراهن خرج کند. خرید مانتو نیز بسته به جنس و… قیمتی متفاوت خواهد داشت. اگر قیمت مانتو را هم ٣٠٠ هزار تومان در نظر بگیریم برای مادر و دختر یک خانواده باید نزدیک ۶٠٠ هزار تومان برای مانتو هزینه کرد.

کفش از دیگر البسه‌ای است که برای سال نو خریداری می‌شود. برای یک جفت کفش با کیفیت متوسط باید حدود ٢۵٠ هزار تومان هزینه کرد که برای یک خانواده ۴نفره باید یک میلیون تومان هزینه کفش پرداخت کرد.

خرید دو عدد شال هم حدود ٢٠٠ هزار تومان هزینه برمی‌دارد. در نتیجه برای خرید لباس نیز باید نزدیک دو میلیون و ٩٠٠ هزار تومان هزینه پرداخت کرد که با میوه و آجیل و شیرینی چیزی حدود سه میلیون و ۶٠٠ هزار تومان خواهد شد. یعنی نزدیک دوبرابر عیدی پرداختی به کارکنان و بازنشستگان که البته همه این هزینه‌ها در حداقلی ترین حالت محاسبه شده است.

منبع: تجارت نیوز
  • Emad ارسالی در

    بادر نظر گرفتن اینکه دیو بیرون شد و فرشت ه درآمد باید عواقب این آمدن فرشته را تا روز مرگمان تحمل کنیم و روزی صدبار استغفا ر کنیم که چرا از چاله به چاه افتادن رو ا نتخاب کردیم ؟؟؟!!!

ارسال نظر