|
کدخبر: 245486 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس اقتصادی مطرح شد:

پیش بینی وضعیت بازارهای مهم ایران در ۱۴۰۱

علی حیدری گفت: پیش بینی می شود که در بخش فروش مسکن، یک رکود نسبی را شاهد باشیم و در رهن و اجاره مسکن، افزایش قیمت ها را در پیش خواهیم داشت.

اقتصاد پیش بینی وضعیت بازارهای مهم ایران در ۱۴۰۱

در شرایطی که متغیرهای اقتصادی کشور از جمله نرخ تورم، نرخ بیکاری، رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری در وضعیت نامناسبی قرار دارد، چند سالی است شاهد گره خوردن اقتصاد کشور به نتایج برجام هستیم؛ به طوری که هر از چند گاهی با انتشار اخبار مثبت درباره نتایج مذاکرات، نرخ ارز و قیمت‌ها در بازار کاهش می‌یابد و در مقابل با انتشار اخبار منفی از مذاکرات، بازار پول و سرمایه کشور به سرعت به آن واکنش منفی نشان می‌دهد.اخیرا نیز زمزمه های از پایان مذاکرات به گوش می رسد و از طرفی شاهد جنگ در اوکراین نیز هستیم. جنگی که گفته می شود تا حدی می تواند بر اقتصاد ایران اثرگذار باشد. در همین راستا با یکی از اقتصاددان های کشور به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید:

حیدری

کلاهی که نمد ندارد

علی حیدری، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز اظهار کرد: شواهد امر حاکی از آن است کاری که تیم برجامی انجام می دهد، بیشتر برای مذاکره برای حذف تحریم های افرادی خاص در ایران است. یعنی هنوز به تحریم های مربوط به کل کشور نرسیده اند و این خوش بینی ها بیشتر در مورد حذف نام اشخاص از لیست تحریم است. اگر روال همین باشد از این نمد هیچ کلاهی گیر اقتصاد ایران نخواهد آمد. مگر آنکه در بلند مدت یک تیم اقتصادی بعد از رفع تحریم افراد به دنبال آغاز مذاکرات برای رفع کل تحریم شود.

وی ادامه داد: افزایش قیمت نفت هر چقدر باشد چشم انداز مثبتی نخواهیم داشت زیرا کشوری همانند ایران، اصولا مدیرانش رویکرد اقتصادی ندارند و در‌آمد نفتی بیشتر به سمت هزینه و خرج تراشی می رود. به همین علت افزایش قیمت نفت می‌تواند تورم‌زا باشد. هرچند که همین افزایش قیمت نیز کافی نیست. زیرا تا در کشور جریان FATF حل نشود، دلارهای نفتی به داخل نمی آید، مگرآنکه بتوانند در مذاکرات در قبال دلارهای نفتی اجازه تهاتر بگیرند که این امر برای اقتصاد ایران جالب نیست. ساختار تهاتری در تمام دنیا مدت‌ها است که منسوخ شده و این امر برای کشوری همچون ایران خیلی بد است که تهاتر برایش خوش‌بینانه باشد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا برای قیمت ارز می شود چاره ای اندیشید؟ اظهار کرد: بنده به آزادسازی قیمت ارز اعتقاد دارم. زیرا دولت منابع ارزی لازم را اکنون در اختیار دارد. مشکلی که ارز در ایران دارد، ضعف مدیریت اقتصادی است. همین باعث می شود که ارزش پول ملی مدام ریزش می کند. در همین حال، دولت کماکان به دنبال ایجاد اقتصاد دستوری است. این امر برای کنترل قیمت ارز کار جالبی نیست. مگر اینکه با یک رویکرد اقتصادی به جریان نگاه کنند.

وضعیت بازارهای سرمایه در ۱۴۰۱

حیدری افزود: با توجه به سناریوهای یادشده می توان بازارهای سرمایه گذاری را در چند خط این گونه تحلیل کرد: هموراه در روزهای پایانی سال شاهد تورمی سنتی در کشور هستیم که علت آن افزایش نقدینگی در جامعه است. در همین راستا پیش بینی می شود که در بخش فروش مسکن، یک رکود نسبی را شاهد باشیم و در رهن و اجاره مسکن، افزایش قیمت ها را در پیش خواهیم داشت. در بازار دلار جز در برخی مواقع، شایعات و اخبار برجامی یا اصلاح زمانی‌ ( توقف قیمت در یک بازه زمانی) ایجاد می کند. اما درکل روند دلار در سال آینده، صعودی خواهد بود. در بازارهای طلا و سکه پیش بینی می شود که در سال آینده شاهد افزایش قیمت باشیم. اما بازار سرمایه به خصوص بازار سهام در سال آینده از نظر سفته بازی پر رونق خواهد بود اما برای سرمایه گذاری جذاب نخواهد بود.

وی در مورد تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد ایران اظهار کرد: به نظر بنده این امر یک رویای خوشبینانه ای بیش نیست. اوکراین برای روسیه از نظر استراتژیکی همانند خوزستان برای ایران است و حالا حالاها روسیه دست‌بردار اوکراین نیست. اما اینکه آیا این تنش برای گاز ایران منفعتی دارد یا خیر، باید گفت که در حد شایعه بله اما از نظر اقتصادی خیر. چون صنایع نفت و گاز ایران در چند دهه اخیر به خاطر تحریم‌ها از لحاظ فناوری در منظقه عقب است. به همین علت ایران نمی تواند تحت هیچ شرایطی با این سیستم مدیریت اقتصادی جایگزین هیچ یک از کشورهای منظقه بشود، ‌بلکه این احتمال وجود دارد که در سال‌های آینده از حجم تبادلات نفتی و گازی ایران هم کاسته شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها