|
کدخبر: 241960

چرا حساب ارزی ۶ بانک مسدود شد؟

حساب ارزی ۶ بانک سال گذشته به دلیل معوقات تسهیلات ارزی به صندوق توسعه ملی مسدود شد که ۷۰ درصد این مطالبات در بخش نیروگاه‌ها و نفت و گاز است.

حساب ارزی ۶ بانک به دلیل عدم بازپرداخت معوقات تسهیلات ارزی به نفع صندوق توسعه ملی مسدود شد.

براین اساس بیشترین مطالبات ارزی صندوق توسعه ملی از بخش نیروگاه‌ها،‌ پالایشگاه‌های نفت و گاز، پتروشیمی‌های پایین دستی (سایر صنایع)، مصالح ساختمانی، صنایع غذایی،‌ آهن و فولاد، دارو و تجهیزات پزشکی و پتروشیمی‌های پایین دستی صنایع نساجی هستند.

حساب ارزی ۶ بانک مسدود شد

طبق اعلام صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۹۹ حساب‌های ارزی ۶ بانک بابت بدهی از محل قراردادهای عاملیت ارزی به نفع صندوق مسدود شد، ضمنا مجموع وصولی‌های صندوق از محل مانده مطالبات قراردادهای عاملیت ارزی در دوره گزارش دهی، مبلغ ۱,۲۲۸ میلیون دلار بوده که مبلغ ۹۹۰ میلیون دلار آن در سال ۱۳۹۹ وصول شده است.

۲.۵ میلیارد دلار از مطالبات وصول شد

رضا محمدی مدیر قراردادها، پیگیری مطالبات و نظارت بر مصرف صندوق توسعه ملی در این‌باره می‌گوید: مطالبات از دولت ناچیز بوده و عمده منابع وصول شده نیز مربوطه به طرح‌های بخش خصوصی است.

وی عنوان کرده است با وجود همه مشکلات و مسائل پیش رو، این صندوق با جدیت بیشتری نسبت به وصول مطالبات خود اقدام رده که این پیگیری ها بیش از ۲.۵ میلیارد دلار از مطالبات ارزی صندوق از بخش خصوصی وصول شد.

۷۰ درصد مطالبات صندوق در بخش نفت و گاز و نیروگاه

طبق آمارها بیش از ۷۰ درصد مطالبات صندوق در بخش نفت و گاز و نیروگاه است، عمده مسائل صندوق در این مسیر در بخش طرح‌های ارزی تأمین مالی شده در حوزه انرژی به ویژه در بخش نفت و گاز و نیروگاه با وجود اخذ تضامین لازم از دولت مربوط به وزارت نیرو و شرکت ملی نفت ایران می‌شود.

محال است تسهیلات ارزی را ریالی پس بگیریم

پیشتر، مهدی غضنفری، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در نخستین نشست خبری خود نسبت به عدم پرداخت مطالبات ارزی صندوق هشدار داده و گفته بود باید به دریافت کنندگان تسهیلات ارزی این پیام را بدهم که تصور نکنند، هیات عامل کوتاه آمده و می توانند تسهیلات را به ریال بازپرداخت کرده و یا بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی پس بدهند، محال است این اجازه را بدهیم.

۴۰۰بار استمهال برای ۲۰۰ طرح ارزی

البته با توجه به شرایط تحریمی و مشکلات ناشی از تامین ارز و محدودیت در صادرات رییس هیات عامل صندوق عنوان کرده که طی بازه‌های زمانی بارها بدهی شرکت‌ها و صنایع استمهال شده تا بتوانند با سهولت و فارغ بال بیشتری نسبت به بازپرداخت بدهی ارزی خود اقدام کنند.

در این راستا عنوان شد ۲۰۰ طرح ارزی حدود ۴۰۰ بار بدهی ناشی از دریافت تسهیلات را استمهال کردند.

با این حال مسئولان صندوق توسعه ملی معتقد هستند هرقدر که معوقات مربوط به تسهیلات ارزی اعطایی صندوق به طرح‌ها و اغلب ناشی از شرایط ارزی کشور و تحدید صادرات و مشکلات مربوط به تحریم‌ها است، در مقابل معوقات تسهیلات ریالی تقریبا صفر است.

 

منبع: فارس

ارسال نظر