|
کدخبر: 240683

برنامه مجلس برای بدهکاران بانکی

مجلس با طرح قانون اعطای تسهیلات کلان با درج نام آن ها به صورت عمومی به دنبال کاهش بدهی ها به سیستم بانکی است.

 انتشار اسامی و میزان وام‌های کلان در سامانه‌ای شفاف و در معرض دید عموم؛ موضوعی که دیروز ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ به تصویب کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ برای مبارزه با فساد و ابر بدهکاران بانکی رسید.

بنابر این مصوبه، بانک مرکزی موظف شد، با استفاده از سامانه اطلاعاتی خود و اطلاعات دریافتی از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی، به موجب مصادیق تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار، مانده تسهیلات و تعهدات کلان و میزان پرداختی و مانده تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط و میزان پرداختی هر یک از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی را به تفکیک اشخاص در دسترس عموم قرار داده و به صورت فصلی این اطلاعات را به روز رسانی کند.

زارع گفت: بانک‌ ها و موسسات اعتباری غیر بانکی نیز موظف هستند، تمامی این موارد را به صورت فصلی در اختیار بانک مرکزی قرار دهند.

مالک شریعتی عضو کمیسیون تلفیق بودجه هم در این رابطه  در توئیتر خود نوشت: مصوب شد همه بانک های کشور مشخصات کامل تسهیلات گیرندگان کلان شامل اطلاعات نسبی و سببی (مدیران ارشد بانک ها و شرکت های زیر مجموعه و اعضای خانواده) را به صورت برخط به بانک مرکزی ارائه دهند تا به اطلاع عموم برسد.

وجود ابر بدهکاران بانکی و مبارزه با آن ها موضوعی است که نخستین بار توسط احمدی نژاد رئیس دولت نهم در یکی از سخنرانی‌های تلویزیونی خود در تاریخ دوم دی ۱۳۹۱ مطرح شد.

او فهرستی از ۳۰۰ نفر از ابربدهکاران بانکی که ۶۰ درصد از دارایی‌های دولت بلوکه کرده و پس نمی‌دهند را به قوه قضائیه ارسال کرد.اما در نهایت، فهرست کامل ابربدهکاران بانکی نه در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و نه در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، افشا نشد و این مسئله بار دیگر در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری امسال نیز حاشیه ساز شد.

۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی از ابر بدهکاران بانکی

فروردین امسال بود که عبدالناصر همتی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی صحبت از ابر بدهکارانی به میان آورد که ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارند و همکاری بانک مرکزی با قوه قضائیه منجر به آن شد که ۳۰ هزار میلیارد تومان از این مبلغ به بانک‌ها پرداخت شود؛ اما همچنان ۶۰ هزار میلیارد تومان در حبس این بدهکاران قرار دارد و هنوز کمیته فرادستگاهی بانک مرکزی نتوانسته این بدهکاران دانه‌درشت را به سمت تسویه این بدهی هدایت کند.

یک اقتصاددان می‌گوید: افرادی که تسهیلات گیرنده عمده به شمار می‌روند، با این تسهیلات فعالیت‌های مولد انجام نمی‌دهند؛ در حالی که اگر اینها، آدم‌هایی باشند که رهبران تولید بوده و در بخش‌های مولد کار کنند، به طور طبیعی این تسهیلات هنگفت را سرریز بین بخش مهمی از نیروی کار می‌کنند.

به گفته درودیان:  مساله این است که اکنون این طور نیست و ابربدهکاران بانکی ایران، عمدتاً تولیدکننده نبوده و اگر حتی واحد تولیدی در اختیار دارند، تولید برایشان نوعی پوشش برای سایر فعالیت‌های رانت‌جویانه آن‌ها است؛ یعنی این افراد عموماً دارایی در داخل و خارج از ایران می‌خرند و پول را وارد فعالیت مولد نمی‌کنند.

قدم اول وزیر اقتصاد برای فاش شدن نام بدهکاران

بر همین اساس  وزیر امور اقتصاد و دارایی در آبان ۱۴۰۰ در توییتی نوشت: ‌در نامه رسمی به بانک مرکزی خواستم که بانک‌ها هر سه ماه فهرست ‎ابر بدهکاران را در سایت خود منتشر کنند تا به جای اشخاص معدود، دسترسی به تسهیلات برای طیف وسیع تری از تولیدکنندگان و مردم فراهم آید.

بررسی ها نشان می دهد تنها چند بانک دولتی مسکن، صنعت و معدن، کشاورزی، توسعه صادرات، تجارت، ملت و صادرات بنابر خواسته سید احسان خاندوزی  در بحث اعلام ابر بدهکاران بانکی، لیست تسهیلات و تعهدات کلان خود در سال گذشته را اعلام کردند که براساس اطلاعات منتشر شده، بیشتر این بدهکاران بانکی حقوقی‌ها هستند

بررسی گزارش بانک کشاورزی نشان می‌دهد خالص تسهیلات غیرجاری اسفند بانک کشاورزی در پایان سال ۹۹ معادل ۹۵ میلیون میلیون ریال، مجموع تسهیلات و تعهدات به‌علاوه قیمت تمام شده سهام بانک کشاورزی نیز ۱۷۱ میلیون میلیون ریال بوده است.

ارسال نظر