|
کدخبر: 237835

عرضه ۸ میلیارد دلار توکن غیرقانونی در بازار رمزارزها

گزارش‌ها حاکی است که پولشویی با استفاده از ارزهای دیجیتال در جهان طی سال گذشته ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

بر اساس گزارش جدید شرکت چینالیسیس Chainalysis که در زمینه تحلیل بازار رمزارز فعالیت دارد، پولشویی با استفاده از ارزهای دیجیتال در سال گذشته ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و حداقل ۸.۶ میلیارد دلار توکن دیجیتال در طرح‌های غیرقانونی مختلف از بین رفت.

پول شویی فرآیندی است که در آن وجوه دزدیده شده با انتقال به یک تجارت قانونی پنهان می شوند.

این شرکت تخمین زده است که به طور کلی، بیش از ۳۳ میلیارد دلار ارز دیجیتال از سال ۲۰۱۷ پولشویی شده است. بیشتر این پول از طریق صرافی‌های متمرکز جابه‌جا شد.

با این حال، در سال ۲۰۲۱، مجرمان سایبری به برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi)  که دارای فناوری پیشرفته‌تر هستند روی آورده‌اند. این برنامه‌ها تراکنش‌های ارز دیجیتال خارج از بانک‌های سنتی را تسهیل می‌کنند.

بر اساس این گزارش، ۱۷ درصد از کل این رقم از طریق برنامه‌های مالی غیرمتمرکز در سال ۲۰۲۱ پولشویی شد. در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰ تنها ۲ درصد بود.

به گفته تحلیلگران، افزایش موارد پولشویی در بحبوحه رشد قابل توجه فعالیت ارزهای رمزنگاری شده قانونی و غیرقانونی در سال ۲۰۲۱ تعجب آور نبود.

در سال گذشته، استخرهای ماینینگ ارز دیجیتال، صرافی های پرخطر و میکسرها نیز افزایش سرمایه دریافت شده از کیف پول های مرتبط با فعالیت های مجرمانه را گزارش کردند. به عنوان مثال، میکسرها برای مخلوط کردن وجوه ارز رمزنگاری شده که از طریق غیرقانونی به‌دست‌آمده با دیگر ارزها استفاده می‌شوند که به پنهان کردن منبع اصلی وجوه کمک می‌کند.

با این حال، تحلیلگران خاطرنشان کردند که ارقامی که آنها برای سال ۲۰۲۱ ارائه کردند، تنها نشان دهنده وجوهی است که از جرایم بازار رمزارز مانند فروش در دارک نت یا حملات باج افزار، پولشویی شده است.

پرداخت‌ها در آنجا به صورت ارز دیجیتال انجام می‌شود، نه از طریق ارزهای فیزیکی. با این حال، ارقام واقعی مربوط به پرداخت‌های مجرمانه که با رمزارز پولشویی شده، احتمالاً بسیار بیشتر است.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر