|
کدخبر: 237230

اقدامات فدرال رزرو با بازارهای مالی چه می کند؟

انتظار می‌رود فدرال رزرو در نشست این هفته خود اعلام کند که آماده است تا در ماه مارس نرخ بهره را افزایش دهد و سیاست‌های انقباضی دیگری را نیز در نظر خواهد گرفت و سیاست‌های حمایتی را که برای مقابله با همه‌گیری کرونا وضع کرده بود، لغو خواهد کرد.

فدرال رزرو جلسه دو روزه خود را از سه شنبه آغاز می‌کند و انتظار می‌رود بعدازظهر چهارشنبه، بانک مرکزی بیانیه جدیدی صادر کند که نشان می‌دهد مصمم به مبارزه با تورم است. انتظار می‌رود در پشت پرده اصلاح شدید بازار سهام، همین مسئله باشد؛ یعنی آمادگی فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره در ماه مارس.

مارک کابانا، رییس استراتژی نرخ بهره کوتاه ایالات متحده در بانک آمریکا، گفت: ما انتظار نداریم که چنین سیاست‌هایی اشتباه به نظر برسند. با توجه به این که بازار اوراق  بدهی علاوه بر تنش‌های ژئوپولتیکی و به کاهش بازار سهام نیز واکنش نشان دهد، به نظر نمی رسد که فدرال رزرو آنقدرها که پیش بینی می‌شود، نرخ بهره را به صورت شدید تغییر دهد اما نباید هم انتظار داشته باشیم که فدرال رزو از افزایش چهار مرتبه در نرخ بهره در سال جاری نیز پا پس بکشد.

فدرال رزرو پس از دو سال اجرای سیاست‌های فوق العاده برای مقابله با تاثیرات اقتصادی و مالی همه گیری کرونا، خود را برای اولین نبرد بزرگ با تورم در دهه‌های اخیر آماده کرده است. در همین راستا شاخص قیمت مصرف کننده در دسامبر ۷ درصد افزایش یافت که بالاترین رقم از سال ۱۹۸۲ بود. کابانا گفت که فدرال رزرو می‌تواند اولین افزایش نرخ بهره از سال ۲۰۱۸ را بلافاصله پس از جلسه اعلام کند.

با این وجود فشار فروش در بازار سهام، کار را برای فدرال روز سخت کرده‌است. روز دوشنبه شاخص S&P، روند نزولی خود را ادامه داد و حالا از سقف تاریخی خود ۱۰ درصد کاهش یافته‌است. در کنار این مسئله، ادامه بحران کرونا و همچنین تهدید روسیه به اقدام نظامی علیه اوکراین موضوعاتی است که باید مورد نظر فدرال رزرو باشد.

کاری که باید فدرال رزرو انجام دهد، تمرکز بر روی مسئله اصلی یعنی مقابله تورم است؛ حتی با وجود این شرایط، مسئله مهم شرایط مالی ناپایدار است. دایان سوانک، اقتصاددان ارشد گرانت تورنتون، گفت: این تنها پیامی است که آنها در حال حاضر می‌توانند داشته باشند.

پاول، رییس فدرال رزرو طبق معمول پس از جلسه فدرال رزرو در ساعت ۲ بعد از ظهر بیانیه را به رسانه‌ها اطلاع رسانی خواهد کرد. انتظار می‌رود بیانیه او در روز چهارشنبه لحنی مصمم داشته باشد.

کابانا در این خصوص گفت:"من فکر می‌کنم که پاول بر لزوم استفاده از هر ابزاری برای مقابله با تورم تاکید خواهد کرد حتی با وجود کاهش ۱۰ درصدی S&P۵۰۰. باید توجه داشت که این شاخص  هنوز ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است."

کابا تاکید می‌کند که از این اقدام بانک مرکزی تعجب نخواهد کرد؛ حقیقت آن است که کنترل تورم نیاز به اعمال سیاست‌ها انقباضی دارد.

سایر سیاست‌ها نیز سختگیرانه‌تر می‌شود

مقامات فدرال رزرو همچنین در مورد بازگرداندن ترازنامه نزدیک به ۹ تریلیون دلاری خود که در طول همه گیری بیش از دو برابر شد، بحث کرده‌اند. در جلسه ماه دسامبر، مقامات بانک مرکزی ترازنامه را مورد بحث قرار دادند و برخی از استراتژیست ها انتظار دارند که تغییر بزرگ در ژوئن یا حتی در اوایل می آغاز شود.

برنامه خرید دارایی‌های بانک مرکزی که قرار است در ماه مارس به پایان برسد، سهم اصلی در ترازنامه داشته است. فدرال رزرو ماهانه ۱۲۰ میلیارد دلار اوراق بهادار خزانه داری و وام مسکن می‌خرید، اما روند کاهشی خود را آغاز کرده است.

پس از پایان این برنامه، انتظار می‌رود مقامات فدرال رزرو شروع به بررسی چگونگی کاهش ترازنامه کنند. فدرال رزرو در حال حاضر اوراق بهاداری را با خریدهای بازار جایگزین می‌کند. آنها می‌توانند این عملیات را تغییر دهد و اقدامات دیگری مانند تغییر مدت زمان اوراق بهاداری که در اختیار دارند انجام دهند.

سوانک گفت: «این واقعیت که آنها در مورد کاهش ترازنامه صحبت می‌کنند و در عین حال همچنان به مقدار آن اضافه می‌کنند، کمی متناقض است. به همین دلیل، او انتظار دارد که در جلسه این هفته مخالفت‌هایی وجود داشته باشد و حداقل یکی از اعضای فدرال رزرو، مانند جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس، می‌تواند برای پایان دادن فوری به خریدها فشار بیاورد.

سوانک گفت همچنین در فدرال رزرو در مورد اینکه چگونه با افزایش نرخ بهره باید تهاجمی عمل کنند، بحث وجود دارد. برخی از فعالان بازار حدس می‌زنند که فدرال رزرو می‌تواند با افزایش نیم درصدی نرخ بهره در ماه مارس، به سرعت از بحران خارج شود، اگرچه اجماع بر افزایش یک چهارم واحدی است.

واکنش بازار

کابانا گفت که انتظار دارد که ۷۰ تا ۸۰ درصد از فروش در بازار به دلیل سیاست‌های سختگیرانه فدرال رزرو باشد. او گفت با سرمایه گذارانی صحبت کرده است از تلاش فدرال رزرو برای کوچک کردن ترازنامه شگفت زده شده‌اند. این بازاری است که به حضور و پشتیبانی فدرال رزرو معتاد شده و این تصور که فدرال رزرو ممکن است به بازار آسیب برساند غیرقابل درک است.

بری کنپ، سرپرست تحقیقات آیرونساید ماکرواکونومیکس Ironsides Macroeconomics، گفت که افت بازار سهام تعجب آور نیست و افت ۱۱ درصدی S&P۵۰۰ در روز دوشنبه با میانگین کاهش پس از سایر اقدامات انقباضی فدرال رزرو مطابقت دارد.

با شروع کاهش اولین برنامه تسهیل در طول همه گیری، کمی پس از بحران مالی، او گفت که هشت مورد بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ وجود داشته است که همگی به طور متوسط ۱۱ درصد کاهش داشته‌اند.

ما باید در اینجا به ثبات برسیم. فکر نمی‌کنم جروم پاول [رئیس فدرال رزرو] چیز زیادی در بیانیه خود بگوید که اوضاع را بدتر کند. شروع کاهش ترازنامه در دست بررسی است. همه اخبار موثق می گویند که باید به صورت جدی شروع به تغییر کنیم. تورم اکنون یک مشکل اساسی است.

کنپ گفت یکی از مولفه‌های نگران‌کننده‌ تورم، هزینه‌های اجاره و مسکن است که انتظار می‌رود افزایش یابد. او گفت اگر فدرال رزرو به سمت حذف اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن از ترازنامه خود حرکت کند، به طور کلی به کاهش تورم کمک می‌کند ولی باعث افزایش هزینه‌های اجاره و مسکن می‌شود.

او گفت: «اگر می‌خواهند شرایط مالی را سخت‌تر کنند تا تورم را کاهش دهند، عامل شماره یک تورم در سال ۲۰۲۲ تورم مربوط به مسکن خواهد بود.»

قیمت کالاها کاهش می‌یابد، مشکلات زنجیره‌های تامین حل می‌شود. اما این افزایش قیمت مسکن و اجاره بها را در پی خواهد داشت. راه اصلی فدرال رزرو برای کاهش تورم در این مورد، بازار مسکن است.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها