|
کدخبر: 236522

ورود سیگنال های جدید به بازار ارز / کاهش قیمت دلار در راه است؟

قیمت دلار و سکه در معاملات پشت خطی دیشب، روند کاهشی داشت. برخی از معامله‌گران معتقدند قیمت دلار به زودی به کانال ۲۶ هزار تومان می‌رسد. این گمانه از دو جهت تقویت شده است؛ یکی اظهارات روسیه درباره مذاکرات هسته‌ای و دیگری اقدام جدید بانک مرکزی.

بازار ارز امروز چهارم بهمن ماه، کار خود را با دلار ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان آغاز کرد. قیمت دلار در صرافی بانکی‌ ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان بود و ارز صرافی ملی ۲۵ هزار و ۷۶۷ تومان بود. اما قیمت دلار چه می‌شود؟

از هفته گذشته تا کنون قیمت دلار در محدوده معینی در نوسان است. معامله‌گران می‌گویند قیمت دلار نه از مرز ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان بالاتر می‌رود و نه از محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان پایین‌تر می‌آید. چون نه سیگنال کاهش قیمت به بازار می‌رسد و نه سیگنال افزایش قیمت.

اما به نظر می‌رسد که از امروز چهارم بهمن ماه می‌توان منتظر تغییر کانال قیمت دلار بود. اما دلیل این گفته چیست؟

خیز بانک مرکزی برای کاهش قیمت دلار

اولین سیگنال کاهش قیمت دلار از بانک مرکزی به بازار ارز رسیده است. دو هفته قبل و همزمان با کاهش قیمت دلار و رسیدن آن به مرز ۲۵ هزار تومان، صرافی‌های بانکی اعلام کردند چندین روز است بانک مرکزی تزریق ارز به این صرافی‌ها را متوقف کرده است. بعد از آن بود که قیمت دلار افزایش یافت و تا ۲۸ هزار تومان رسید.

مدیر یکی از صرافی‌های بانکی گفت: بانک مرکزی همچنان قطره‌ چکانی دلار به بازار تزریق می‌کند و روند ورود ارز به بازار کم است. اما در مقایسه با دو هفته گذشته روند تزریق ارز به بازار بیشتر شده است.

این مساله را صرافی بانکی دیگری هم تایید می‌کند و می‌گوید: در مقایسه با چند روز قبل، تزریق دلار به بازار توسط بانک مرکزی بیشتر شده اما همچنان دلار موجود در بازار کم است.

مدیر یکی دیگر از صرافی‌ها هم می‌گوید: دو هفته قبل بانک مرکزی دلار چندانی در اختیار صرافی‌های بانکی قرار نمی‌داد و مشخص بود که قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند. اما ظرف چند روز گذشته دلار بیشتری به صرافی‌های بانکی رسیده و احتمال دارد که این مساله بتواند قیمت دلار را تحت تاثیر قرار دهد.

با توجه به تزریق دلار به بازار، هرچند در ابعاد محدود، نشان می‌دهد که احتمالا دولت مجددا به سمت کاهش قیمت دلار رفته و احتمالا می‌توان انتظار داشت که ظرف چند روز آینده قیمت دلار وارد کانال ۲۶ هزار تومان بشود.

تاثیر روسیه بر قیمت دلار آزاد

دومین خبر تاثیرگذار از مذاکرات وین به بازار ارز رسید. شب گذشته رئیس تیم مذاکره‌کننده روسیه در مذاکرات وین در توییتی از روند مثبت مذاکرات هسته‌ای خبر داد و نوشت: «ما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و فردا به بحث و تدوین پیش‌نویس ادامه می‌دهیم.»

این توییت از جانب روسیه قابل تامل بود. چراکه تا پیش از این، روسیه از روند مذاکرات ابراز نارضایتی می‌کرد اما شب گذشته از پیشرفت در مذاکرات خبر داد. این توییت قیمت طلا و ارز در معاملات پشت خطی را کاهشی کرد.

این گمانه را برخی از معامله‌گران بازار ارز هم تایید می‌کنند. قیمت دلار ظرف دو هفته گذشته در محدوده معین ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان در نوسان بوده است. آنها می‌گویند روند معاملات فرسایشی و کند است، اما با وجود این، قیمت دلار به سمت قیمت‌های بالاتر خیز برنداشت. همین مساله نشان می‌دهد انتظارات عمومی به سمت کاهش قیمت دلار است.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر