|
کدخبر: 236142 رویا رئیسی

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد؛

راه‌حلی بهتر از تهاتر نفت با کالا

به اعتقاد عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بهترین راهکار برای مدیریت شرایط اقتصادی ایران حل مشکلات برجامی است. باید به این معاملات عصر حجری پایان دهیم. سریلانکا جز چای دارایی دیگری ندارد اما چین اقتصاد دوم دنیا است.

اقتصاد راه‌حلی بهتر از تهاتر نفت با کالا

از ابتدای سال ۱۴۰۰ بحث قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین مطرح شده است اما تا به این لحظه جز گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای اطلاعات دقیقی منتشر نشده است. حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ۲۶ دی‌ماه اعلام کرد که این قرارداد وارد مرحله اجرایی شده است. این در حالی است که بر اساس قانون اساسی باید تمامی توافق‌های خارجی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شود و تائید اکثریت نمایندگان را به دست آورد. پیش از این نیز یعقوب رضازاده، دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود توافق کاملا محرمانه است و قابل انتشار نیست. در این خصوص گفتگویی با یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

علی شریعتی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: در دوره قبل که توافق‌های برجامی حاصل شد تمام رویکرد ایران به سمت اروپا بود. به معنای دیگر تمام تخم‌مرغ‌های ایران در سبد اروپا قرار داشت. در نهایت هم به نتیجه نرسید. باید این واقعیت را قبول کنیم که روسیه و چین فرهنگ و اعتقاد مشترکی با ایران ندارند. در نتیجه منافع و دوستی آنها همانند یک معامله است. بهره‌وری ۱۰۰ درصدی به نفع آنها خواهد بود. برنامه اروپا کوتاه‌مدت و خاص دوران برجام بود. در خصوص چین و روسیه برنامه‌های بلند مدتی اندیشیده شده است تا این همکاری بعد از تغییر دولت‌ها ادامه داشته باشد.

شریعتی

رقابت چین و روسیه برای کسب منافع بیشتر

شریعتی اظهار کرد: روسیه از زمان انعقاد عهدنامه گلستان تا به امروز منافع خود را در اولویت قرار داده است. در این شرایط دعوا بر سر منافع چین و روسیه است. چین می‌خواهد منابع ارزان پتروشیمی و نفت ایران را برای خود حفظ کند. البته در خصوص جزئیات و ابعاد نهایی امکان اظهارنظر وجود ندارد. روسیه در بحث اورانیوم نیز به دنبال منافع خودش است. من به عنوان یک ایرانی هیچ وقت از روسیه دوستی به یاد ندارم. چین هم قدرت دوم اقتصادی دنیا است. ایران با قدرت اول اقتصادی دنیا دعوا دارد و چین رقابت را شروع کرده است. همه ما می‌دانیم که ایران آباد و سرافراز به نفع این کشورها نیست. امیدوارم با کمترین هزینه در این مسیر حرکت کنیم.

وی افزود: باید شرایط پاسخ‌گویی مسئولان فراهم شود. چرا فردی که برجام را کاغذپاره می‌دانست به ترکیه می‌رود و دکترای افتخاری می‌گیرد؟ چرا این افراد محاکمه نمی‌شوند؟ اگر در همان روزها مسائل پیگیری می‌شد. الان مشکلات گریبان گیر کشور نمی‌شد. هر سال از دنیا عقب می‌مانیم.

سرنوشت ۵۰ میلیارد دارایی بلوکه شده

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: حدود ۵۰ میلیارد دلار دارایی ایران در کشورهایی مثل چین، ژاپن، کره جنوبی، روسیه و تعدادی از کشورهای اروپایی است. برگشت این دارایی‌ها به اقتصاد کشور کمک می‌کند. اگرچه  این دارایی‌ها را پیش‌خور کرده‌ایم اما باز هم در اقتصاد کشور تاثیر دارد. این کشورها با وقاحت درخواست می‌کنند که هزینه نگهداری دارایی را از ما بگیرند. دولت هم همانند طلبکاری که دستش به جایی نمی‌رسد هر کالایی را از این کشورها می‌گیرد.

شریعتی در پایان گفت: بهترین راهکار برای مدیریت این شرایط حل مشکلات برجامی است. با این کار بهانه‌های انتقال پول از بین خواهد رفت. بزرگ‌ترین مشکل در کشور ما کاسبان تحریم هستند. بعضی افراد با نقل و انتقالات دارو و هواپیما سود می‌کنند. آنها کاسبان برجام و تحریم‌ها هستند. بعد از رفع مشکلات برجامی باید با اقتدار دارایی‌های خود را مطالبه کنیم. باید به این معاملات عصر حجری پایان دهیم. بهتر است به دریافت کالا به جای دارایی را پایان دهیم و زودتر مشکل اصلی را بر طرف کنیم. سریلانکا جز چای دارایی دیگری ندارد اما چین اقتصاد دوم دنیاست.

  • ناشناس ارسالی در

    کاسبان تحریم از جایی حمایت می شوند که کس ی زورش به آنها نمی رسد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها