|
کدخبر: 232692

ساز مخالف طلای آبشده در بازارهای داخلی

بازار ارز به لحاظ خبری توافق هسته‌ای را تست کرد. وقتی خبر توافق به نقل از یک روزنامه عربی رسید، قیمت دلار از ۲۸ هزار تومان تا ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان ریخت. اما در سطح ۲۷ هزار و ۳۰۰ بازار حمایت شد و بیشتر از این افت پیدا نکرد.

نخستین بازاری که سعی کرد نسبت به شوک خبر توافق واکنش معکوس نشان دهد بازار آبشده بود که بعضی‌ها می‌گفتند در بازار طلای آبشده، معامله‌گران هوشمندی بیشتری نشان دادند. بعد از آن خبر تکذیبه توافق روزنامه رای‌الیوم هم که آمد قیمت اندکی بالاتر رفت و نرخ دلار به ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

مورد دومی که در بازار علاوه بر خبر توافق روزنامه رای‌الیوم فضا را مثبت و خوشبینانه کرد، سخنان رهبری در دیدار با مردم قم بود، این سخنان موجب شد که معامله‌گران تصور کنند مسیر تیم مذاکره‌کننده ایرانی نسبت به قبل، بیشتر تسهیل شده است. در عین حال یک سیگنال دیگر‌ در بازار بود که نشان می‌دهد فضای انتظاری بازار، هنوز یکدست نشده است. آن هم به رفتار بازار هرات برمی‌گشت در این بازار ریال کم بود؛ زیرا معامله‌گران هرات تصور می‌کنند که هنوز بازار به صورت کامل نزولی نشده بنابراین ترجیح می‌دادند که دلارهای خودشون را نگهدارند.

نرخ درهم امارات نیز تقریبا کاهش ۱۷۰ تومانی را نسبت به روزماقبل داشت و ۷۶۵۰ تومان معامله شد، که با این عدد، نرخ ۲۸ هزار تومان برای دلار برآورد می‌شود. البته نرخ پشت خطی به نزول خود ادامه داد و به زیر ۷۶۰۰ تومان رسید و آخرین نرخ پشت خطی با کاهش ۱۳۰ تومانی به دلار بازار نزدیکتر شد.

نکته بازار ارز نیز افزایش فاصله قیمتی در بازار و سایت‌های اعلامی برای سکه است. قیمت سکه در بازار ۳۰۰ هزار تومان کمتر از قیمت‌های اعلامی در سایت‌ها معامله شد. این رقم قبلا ۲۰۰ هزار تومان بود و دیروز به ۳۰۰ هزار تومان رسیده که یک رکورد به حساب می‌آید. نرخ نقدی سکه در بازار ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به دیروز افت ۴۰۰ هزار تومانی را داشته است.

نکته دوم تفاوت نرخ طلای آبشده داخلی با کشورهای همسایه و طلای جهانی است. معامله‌گران می‌گویند اختلاف قیمت هر کیلو طلای آبشده داخلی با خارج، تقریبا به ۱۳ میلیون تومان رسیده که بر این اساس شاهد خروج آبشده در مرزها هستیم.

 

منبع: اکوایران

ارسال نظر