|
کدخبر: 232286

سود عجیب دلالان در فروش گوشت!

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام زنده گفت: مجوزی که برای صادرات دام ابلاغ شد دارای حجم خیلی کمی است و هیچ تأثیری در بازار داخلی ندارد، ولی متأسفانه جو روانی باعث توقف صادرات دام شده در حالی که باید سیاست صادرات دام ادامه‌دار باشد.

اقتصاد سود عجیب دلالان در فروش گوشت!

منصور پوریان ، در خصوص علت توقف صادرات دام، گفت: دولت جهت حمایت از تولید داخلی و دامداران یک سری اقدامات انجام داد که یکی از این اقدامات خرید حمایتی است.

وی افزود: دولت به اندازه کافی با قیمت مصوب خرید گوشت را انجام داده و ذخیره‌سازی کرده و در نهایت به صورت قطره‌چکانی اجازه صادرات دام‌های آسیب دیده را داده است.

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام زنده بیان کرد: امسال تنش آبی در دام اثرات خود را گذاشته به طوری که بخش زیادی از دام داخلی آسیب دیده است و گوشت مناسبی ندارد؛ بنابراین دولت فقط اجازه صادرات دام آسیب دیده را داده است که مقدار خیلی کمی از این صادرات دام انجام شد ولی متأسفانه با شرایط خاصی روبه رو شد تا جایی که عرضه‌کنندگان نهایی گوشت بهانه‌ای برای گرانی قیمت‌ها پیدا کرده و از فرصت استفاده کردند که این مسئله باعث توقف صادرات شد.

پوریان عنوان کرد: توقف صادرات دام اثرات منفی خواهد داشت زیرا در حال حاضر مشکلی در بخش گوشت و دام نداریم و قیمت دام در کشور خیلی پایین است.

وی افزود: هر کیلوگرم گوشتی که در بازار عرضه می‌شود با قیمت گوشتی که دامدار تولید و عرضه می‌کند فاصله زیادی دارد، زیرا قیمت دام زنده در محدوده ۵۸ هزار تومان بوده، ولی قیمت گوشت در بازار تا محدوده ۱۸۰ الی ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد بنابراین فاصله تولید با قیمت نهایی بسیار زیاد است.

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام زنده خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی قرار بود یک سری سیاست‌های حمایتی در جهت حمایت از تولید انجام دهد و تا زمانیکه تولید قوی نشود امکان خروج اقتصاد از شرایط بحرانی را نداریم و اگر تولید قدرتمندی نداشته باشیم همیشه در چالش و نوسان هستیم.

پوریان عنوان کرد: متأسفانه در اقتصاد و برنامه‌های اقتصادی همیشه بازار سیاست خاص خود را تعریف می‌کند و پیش می‌برد که سبب زمین‌گیر شدن خیلی از فعالیت‌های خوب اقتصادی می‌شود؛ بدین معنا دولت یک سری سیاست‌های راهبردی جهت حمایت از تولید داخلی و دامداران انجام داده و تا تولید قوی نشود نمی‌توانیم بازار مصرف را کنترل کنیم.

وی تاکید کرد: سایر اقلام گوشت قیمت‌های پایینی ندارند حتی لاشه‌هایی که به بازار عرضه می‌کردیم با کاهش قیمت روبرو بود و از نظر دام در شرایط مازاد هستیم و میزان تولید کشور و دامی که موجود است بسیار زیاد بوده، اما جو روانی سبب شد که توقف صادرات دام اتفاق بیافتد.

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام زنده گفت: تصاویر زیر لاشه دام‌هایی است که صادر می‌شود در این لاشه‌ها میزان چربی موجود بسیار زیاد است و مناسب بازار داخل نیست اگر قصابی از این لاشه‌ها استفاده کند باید با قیمت‌های پایین‌تر به مصرف‌کنندگان عرضه کند.

صادرات دام هیچ تأثیری در بازار داخلی ندارد

پوریان اظهار کرد: مجوزی که برای صادرات دام ابلاغ شد دارای حجم خیلی کمی است و هیچ تأثیری در بازار داخلی ندارد، ولی متأسانه جو روانی باعث توقف صادرات دام شده در حالی که باید سیاست صادرات دام ادامه‌دار باشد.

 

منبع: میزان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها