|
کدخبر: 228793

در گفتگو با کارشناس فناوری اطلاعات بررسی شد؛

خرید گوشی 5G در ایران منطقی است؟

کاری که اپراتورها در ایران انجام می‌دهند، در حقیقت به شیوه آزمایشی (Pilot) است. خرید گوشی‌های 5G فعلاً زود است و سرعت تکنولوژی 5G و 4G قابل حس توسط بشر نیست.

اقتصاد خرید گوشی 5G در ایران منطقی است؟

فناوری 5G حسابی سر و صدا به پا کرد و شاید اولین واکنش افراد در برابر این تکنولوژی سرعت بالایش باشد. در ایران مسئولین حوزه فناوری اطلاعات مدعی هستند که اینترنت 5G بیش از یک سال است که در کشور اجرایی شده است. در دوران کرونا هم کاربران این اینترنت افزایش پیدا کرده است و رونق خوبی داشته است. نیما امیرشکاری، کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگو با گسترش نیوز گفت: زمانی که از اینترنت 5G یاد می‌شود، باید در خصوص کل شبکه صحبت کنیم. اینترنت 5G پروتکل و استاندارهایی دارد که باید در کل بستر شبکه یا حداقل یک محدوده جغرافیایی فراهم شود. هرچه نسل‌های موبایل بالاتر می‌رود، نیازمند تعداد بیشتری از دکل‌ها یا نقاط سرویس‌دهی هستیم. در اینترنت 3G یا 4G همه ما دکل‌های بزرگ که روی پشت‌بام ساختمان‌ها هستند را دیده‌ایم. این دکل‌ها با دستگاه‌هایی که دارند، سرویس‌دهی می‌کنند. در اینترنت 5G فاصله به ۲۰۰ متر می‌رسد و دستگاه‌ها کوچک می‌شوند. در این صورت است که سرویس 5G در سطح یک شهر یا یک منطقه جغرافیایی تنظیم می‌شود. نصب تعداد زیادی دستگاه در فاصله ۲۰۰ متر ضرورت اینترنت 5G است. در نتیجه برای نصب این حجم دستگاه در سطح شهر زمان زیادی را نیاز داریم.

شکاری

امیرشکاری اظهار کرد: کاری که اپراتورها در حال حاضر انجام می‌دهند، در حقیقت به شیوه آزمایشی (Pilot) است. به طور مثال ۵ یا ۱۰ دستگاه را در یک سایت یا منطقه‌ای قرار می‌دهند و محوطه کوچکی را مجهز به اینترنت 5G می‌کنند. در این شرایط تنها سرعت تست می‌شود و با بررسی تکنولوژی، استاندارها لازم بررسی خواهد شد. تا زمانی که سرویس‌دهی اینترنت 5G در سطح شهرها و روستاها پراکنده نشود، نمی‌توانیم مدعی ارائه سرویس 5G از سوی اپراتورها شویم.

خرید گوشی 5G منطقی است؟

وی افزود: خرید گوشی‌های 5G فعلاً زود است و سرعت تکنولوژی 5G و 4G قابل حس توسط بشر نیست. به اندازه‌ای سرعت‌ها بالا رفته است که خیلی برای انسان‌ها قابل لمس نیست. در حقیقت 5G برای اینترنت اشیا ظهور کرد. به معنای دیگر اینترنت 5G برای صحبت دستگاه‌ها با یکدیگر لازم است.

این کارشناس فناوری اطلاعات تأکید کرد: خودروهای خودران، تجهیزات ترافیکی هوشمند، تجهیزات صوت و تصویر هوشمند و تمامی وسیله‌هایی که به اینترنت اشیا و هوش مصنوعی متصل می‌شوند؛ نیازمند اینترنت 5G هستند. در نتیجه مردم نگران فناوری اینترنت گوشی نباشند. هر زمان تکنولوژی ارزان‌تر شد یا قدرت خرید داشتند، می‌توانند گوشی با تکنولوژی اینترنت 5G بخرند.

امیرشکاری در پایان خاطرنشان کرد: بحث فیلترینگ تنها در ایران اجرا نمی‌شود و محتواهای خاص مثل مواد مخدر، سیاسی یا غیراخلاقی در خیلی از کشورها محدود شده است. تکنولوژی هم برای همه کشورها طراحی شده است. در نتیجه این فناوری در شرایط فیلترینگ نیز قابل استفاده خواهد بود.

صحبت‌های جالب درباره اینترنت 5G

در کنار سرعت فوق سریعی که خیلی‌ها از آن یاد می‌کنند. شایعاتی زیادی نیز پیرامون اینترنت 5G مطرح شده است که شاید در فضای مجازی با آنها برخورد کرده باشیم. خیلی‌ها معتقدند که سرطان و حتی کرونا به واسطه این تکنولوژی ایجاد شده است! حتی صحبت از گرم شدن بدن انسان‌ها و کره زمین نیز می‌شود. عده‌ای نیز معتقد بودند که این فناوری اکسیژن کره زمین را تمام می‌کند! بیش از ۱۱۴ هزار امضا برای جمع‌آوری این فناوری نیز ثبت شد. به تمامی این شایعات دانشمندان فناوری اطلاعات پاسخ داده‌اند و اگر دشمن فناوری نباشیم، حتماً جذب این تحول خواهیم شد.

قیمت گوشی‌های 5G موجود در بازار ایران

بیشتر مردم ایران نیازمند اتصال سریع بر روی تلفن‌های همراه خود هستند و از اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت سیم‌کارت، توقع ارائه اینترنت 5G را دارند. نکته مهم تلفن همراه شما است که قابلیت اتصال به اینترنت 5G را داشته باشد. اگر قصد خرید یک گوشی 5G را دارید در ادامه همراه ما باشید تا نگاهی به ارزان قیمت‌ترین گوشی‌های 5G داشته باشیم.

گوشی

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها