|
کدخبر: 225333 شهریار خادمی

گفتگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون انرژی مجلس؛

جای گران کردن بنزین به مردم حقوق بهتری بدهید

نماینده مجلس یازدهم: ‌ مطرح کردن گرانی بنزین مستلزم زمان است . یعنی این فرآیند در طول چند سال باید انجام شود اما باید اول از هرچیز حقوق و دستمزد مردم درست شود. ما باید کاری کنیم که بیخود به همه یارانه ندهیم، یارانه را باید به کسی داد که درآمد پایینی دارند و الکی زیر خط فقر افتاده‌اند.

اقتصاد جای گران کردن بنزین به مردم حقوق بهتری بدهید

موضوع یارانه و سرو سامان دادن به آن از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی کشور است. دولت هر ساله مجبور است چندین برابر یارانه آشکار، به شیوه‌های مختلف یارانه پنهان به مردم پرداخت کند. علاوه بر هزینه زیاد و فشار سنگینی که بر بودجه وارد می‌شود مسئله مهم‌تر، عدم توزیع عادلانه یارانه پنهان در جامعه است. این بخش از یارانه همیشه به‌دست اقشار ضعیف نمی‌رسد و ثروتمندان بیشتر از آن بهره می‌برند. این درحالی است که هدف از اعطای یارانه باید کمک به دهک‌های درآمدی پایین جامعه و عادلانه‌تر شدن توزیع ثروت باشد.

حذف یارانه انرژی در برنامه سوم توسعه به اجرا درآمد و بر اساس آن قرار بود نرخ حامل‌های انرژی متناسب با نرخ تورم به صورت تدریجی افزایش یابد اما در مجلس هفتم و پس از آنکه سیاست ثبات قیمتی مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت اجرای این برنامه نیز به تعلیق درآمد که اجرای آن می‌توانست بسیاری از مشکلات کنونی دولت را در بخش انرژی مرتفع سازد. این در حالی‌است که هم اکنون بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی ایران با پرداخت سالانه ۸۶ میلیارد دلار رتبه نخست را در پرداخت یارانه به خود اختصاص داده و پس از آن کشور چین با جمعیت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفری با ۳۲ میلیارد دلار رتبه دوم را دارد.

عباسی

در همین راستا ما در گسترش نیوز با فریدون عباسی دوانی نماینده مجلس یازدهم و عضو کمیسیون انرژی مجلس به گفت‌وگو پرداختیم. برای خواندن مشروح این خبر با ما همراه باشید:

گرانی بنزین را هیچگاه نباید مطرح کرد

فریدون عباسی دوانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: بحث گرانی بنزین را هیچگاه نباید مطرح کرد. اول باید بدانیم که درآمد و مصرف بنزین مردم چقدر است و براساس درآمد آنها بنزین را قیمت‌گذاری کنیم. نمی‌شود که درآمد مردم را پایین نگه داریم و همه‌چیز را گران کنیم. منطقی این است که این طرح‌ها و نظرات اول کارشناسی شود و کارشناسان اقتصاد و حتی تغذیه برنامه‌ریزی کنند که مردم با این حقوق دستمزد چکار کنند و چی بخورند تا سالم بمانند.

نمیانده مردم کازرون و کوه‌چنار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به همین علت بایداجازه دهیم که وزیر نفت با توجه به استفاده از نظرات کارشناسی و همچنین هماهنگی با مجلس چندین طرح را در دولت مطرح کنند تا مردم در موضوع گرانی آسیب نبینند. پیش‌بینی می‌شود در صورت اجرای این طرح اول پر مصرف‌ها شامل قانون شوند تا به استاندارد مصرف داخلی برسند و اگر قصد استفاده بیش از آن استاندارد را داشته باشند، موظف به پرداخت هزینه آن شوند.

کارگر باید زیر خط فقر حقوق بگیرد

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران در پایان اظهار کرد: ‌این مطرح مستلزم آن است که زمان بدهیم. یعنی این فرآیند در طول چند سال انجام شود اما باید اول از هرچیز حقوق و دستمزد مردم درست شود.ما باید کاری کنیم که بیخود به همه یارانه ندهیم، یارانه را باید به کسی داد که درآمد پایینی دارند و الکی زیر خط فقر افتاده‌اند. کارگر ما نباید زیر خط فقر حقوق بگیرد. کسی که کار می‌کند تعریفش فقیر نیست. باید همه این مفاهیم را بازتعریف کنیم و افت ارزش پول ملی را در نظر بگیریم. باید آن افت را برای مردم جبران کنیم.

سخن پایانی: در ضرورت حذف یارانه پنهان شکی وجود ندارد. زیرا روزانه میلیاردها ریال از بیت‌المال به اقشار و طبقاتی از جامعه اختصاص داده می‌شود که نیازی به آن ندارند و هم‌زمان جمعیت میلیونی ضعیف و کم‌درآمد از آن محروم هستند. با این حال در صورت فراهم نبودن شرایط، به‌ویژه در سطح اقتصاد کلان هرگونه حذف یانه پنهان ممکن است پیامدهای بسیار بدی برای جامعه در بر داشته باشد.

  • حداقل بگیر بدبخت تامین اجتماعی ارسالی در

    ایران با ثروت ملی که دارد وداشت نباید فقیر داشته باشد
    ولی متاسفانه این ثروت فقط ددر جیب بعضی از اشخاص جا خوش کرده واقتصاد را به نابودی کشانده
    بازنشسته های تامین اجتماعی خوصوصا ازکار افتاده ها و حداقل بگیرها با حقوقی زیر4میلیون زندگی 10 روز از 30 روز ماه رو دارند

  • ناشناس ارسالی در

    سالهاست سرمای ملی ملت ایران با ارزانی سوخت بخصوص بنزین وگازوئیل و... غارت می شود .حالا این مثلا نمایند مجلس که خودش حقوق بگیراست دنبال حقوق مفت وافزایش آن میگردد. ایخاک بر سر مجلسی که نماینه اش اینطور انسانهای هستنند.

  • ناشناس ارسالی در

    امیدوایم نماینده های مجلس طرف مردم باشند

  • هموطن ایرانی ارسالی در

    مردم انتظارشان خودرو به قیمت جهانی و بنز ین و حقوق نیز به قیمت جهانی
    حقوق ریالی هزینه دلاری کلاهبرداری است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها