|
کدخبر: 223171

ترس شدید بر بازار رمزارزها حاکم شد

در حالی که بازار در تلاش برای بهبود از سقوط روز شنبه است، میزان تسلط بیت کوین بر بازار با افت شدیدی روبه‌رو شده است و همزمان، شاخص ترس و طمع نشان می‌دهد که بار دیگر «ترس شدید» بر بازار حکم‌فرما شده است.

پس از سقوط چند روز پیش بیت کوین، تسلط این ارز بر بازار به پایین‌ترین سطوح خود رسیده است. در روز شنبه، زمانی که کل بازار رمزارز با اصلاح قیمت شدیدی مواجه شد، میزان تسلط بیت کوین بر بازار برای مدتی به ۳۸.۲ ٪ کاهش یافت.

نکته قابل‌توجه اینجاست که تنها زمانی که میزان سلطه بیت کوین در این حوالی قرار داشت به ماه مه بازمی‌گردد که پادشاه رمزارزها تسلطی ۳۷.۷۶٪ بر بازار داشت. کمترین میزان تسلط بیت کوین بر بازار در ماه مه سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاد و در آن زمان این معیار برای مدت کوتاهی به ۳۳٪ رسید. در آن سال، تسلط بیت کوین عمدتاً در حدود ۴۰٪ در نوسان بود و اکنون بار دیگر در این سطوح قرار دارد.

تسلط یک رمزارز بر بازار، سهم آن از ارزش کل بازار را بیان می‌کند. در حال حاضر، ارزش کل بازار رمزارزها ۲.۲۵ تریلیون دلار است و ارزش بازار بیت کوین در محدوده ۹۲۰ میلیارد دلاری قرار دارد؛ رقمی که در ماه گذشته بالاتر از یک تریلیون دلار بود.

میزان تسلط بیت کوین از روز شنبه بهبود جزئی را تجربه کرد و دوباره به بالای ۴۰ ٪ رسید.

همزمان با کاهش چشمگیر تسلط بیت کوین بر بازار، شاخص ترس و طمع، معیاری که احساسات بازار را بیان می‌کند بار دیگر به محدوده «ترس شدید» وارد شده و با ۱۸ واحد کاهش، به پایین‌ترین سطح از ماه جولای رسیده است و اکنون بر روی عدد ۱۶ قرار دارد. این در حالی است که کمتر از یک ماه پیش، درست یک روز قبل از اینکه بیت کوین در تاریخ ۱۰ نوامبر موفق به ثبت اوج ۶۹۰۰۰ دلاری شود، این معیار در حالت «طمع شدید» و در سطح ۸۴ قرار داشت.

اما دلیل کاهش شدید قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها چه بود؟ فشار فروش از روز جمعه آغاز شد و روز شنبه به اوج خود رسید. از جمله دلایل این فشار فروش می‌توان به افزایش نگرانی‌ها در رابطه با سویه جدید کرونا (اومیکرون) و همچنین صحبت‌های فدرال رزرو در رابطه با جدی‌تر شدن مسئله تورم اشاره کرد که بر بازار بورس و ارز دیجیتال تاثیر گذاشت.

در زمان نگارش این خبر، هر واحد بیت کوین با قیمت ۴۸،۷۳۰ دلار معامله می‌شود که نسبت به هفته گذشته، ۱۵٪ کاهش یافته است.

قیمت اتریوم، دومین ارز بزرگ بازار نیز در چند روز گذشته جان سالمی از اصلاح قیمت شدید به در نبرد و کاهش یافت. با این حال، میزان تسلط اتر با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران در حال فروش بیت کوین خود هستند افزایش یافته است. بر اساس داده‌های CoinGecko، روز شنبه با کاهش تسلط بیت کوین، میزان سلطه اتریوم بر بازار به ۲۰٪ رسیده است که بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شود.

برای درک این موضوع به این توجه کنید که اوایل امسال و در ماه مارس، میزان تسلط اتریوم بر بازار تنها ۱۱٪ بود. با این تفاسیر برخی از تحلیلگران معتقدند تغییر و جانشینی اتریوم به عنوان پادشاه رمزارزها در مسیر انجام شدن قرار دارد. البته با توجه به فاصله ۴۶ درصدی ارزش بازار اتریوم نسبت به بیت کوین، این ارز در این مسیر راه درازی در پیش دارد.

جفت ارز اتریوم/بیت کوین (ETH/BTC) نیز به ۰.۰۸۵ رسیده است که این مقدار بالاترین میزان در ۴۲ ماه گذشته است. دو بار آخری که اتریوم به چنین نقطه عطفی دست یافته بود، قیمت اتریوم به شدت رشد کرد و آلتکوین‌های با ارزش بازار کمتر را نیز با خود همراه نمود. برخی تحلیلگران این موضوع را نشانه‌ای برای آغاز آلت سیزن می‌دانند.

 

منبع: میهن بلاکچین

ارسال نظر