|
کدخبر: 216243

پنج چالش بنگاه های تولیدی از دید فعالان اقتصادی

ارزیابی مدیران خرید از بنگاههای بزرگ تولیدی حکایت از آن دارد که در مهر۱۴۰۰ بخش صنعت با پنج چالش روبرو بوده که در این میان کمبود شدید مواد اولیه و افزایش نرخ دلار بیشترین تاثیر را بر این بخش داشته است.

ارزیابی مدیران خرید نشان می دهد‌ کمبود شدید موجودی مواد اولیه خریداری شده از سوی بنگاههای تولیدی بخش صنعت را با مشکلات بسیاری روبرو کرده و برای پنجمین بار پیاپی بر این بخش سایه انداخته است.

به گفته فعالان اقتصادی افزایش شدید قیمت مواد اولیه و نرخ ارز دو دلیل اصلی کمبود مواد اولیه مورد نیاز بخش صنعت محسوب می شود و تداوم این کاهش بنگاههای تولیدی را با چالش بسیاری روبرو خواهد کرد.

حال با توجه به گزارش مدیران خرید در مهر سال جاری می توان گفت بنگاههای تولیدی در این ماه با پنج مشکل اصلی روبرو بوده اند. مشکلاتی که موجب شد تا شاهد کاهشی خوش بینی به بنگاههای بزرگ باشیم.

چالش های اصلی بنگاههای تولیدی

 براساس  ارزیابی های صورت گرفته این نکته نمایان می شود که در هفت ماه منتهی به مهر سال جاری «کمبود شدید مواد اولیه» همراه با «بالا رفتن و نابسامانی نرخ ارز»، بیشترین تاثیر را بر فعالیت و برنامه‌ریزی بنگاه‌های تولیدی داشته است، در میان صنایع مورد ارزیابی در این دوره صنایع لاستیک و پلاستیک بیشترین تاثیر را از این دو شاخص گرفته اند.  

دومین مشکل از دید فعالان اقتصادی که اکثر بنگاهها در مهرماه با آن روبرو بوده اند به مشکل «کمبود شدید مواد اولیه»، «نقدینگی»، «افزایش نرخ ارز برای واردات» و «تامین مواد اولیه» باز می گردد. عواملی که موجب شده تا قیمت مواد اولیه با افزایش شدید همراه شود، از سوی دیگر کاهش تقاضا، رکود و بلاتکلیفی در بازار و کاهش قدرت خرید مشتریان نیز بسیاری از صنایع را با مشکل کمبود نقدینگی روبرو کرده ‌است.

در این خصوص می توان به صنایع شیمیایی، مواد غذایی، پوشاک و چرم، ماشین‌سازی و لوازم خانگی، نساجی، لاستیک و پلاستیک، پوشاک و چرم و وسایل نقلیه و قطعات وابسته اشاره کرد که تاثیر بسیاری از عوامل مذکور برده اند.

یکی دیگر از مشکلات بنگاههای تولیدی به اعمال برخی از ممنوعیت های صادراتی باز می گردد، در این خصوص می توان سیمان یکی از محصولات گروه صنایع کانی غیرفلزی اشاره کرد. ممانعت از صادرات تولیدکنندگان محصولات سیمانی به یکی از مشکلات تولیدکنندگان در این حوزه بدل شده است.     

از سوی دیگر به گفته فعالان بازار اعمال محدودیت فروش برخی از صنایع را با مشکل مواجه کرده است. در این خصوص می توان به الزامی که سازمان غذا و دارو برای تولیدکنندگان محصولات آرایشی، بهداشتی و دارویی در نظر گرفته اشاره کرد.

این سازمان تولیدکنندگان مذکور را مکلف کرده تا محصولات تولیدی خود را به چند شرکت خاص مورد تایید این سازمان عرضه کنند که این شرکتها محصول را در بازار به قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند. همین موضوع موجب شده تا تعدادی از شرکت ها در معرض تعطیلی قرار گیرند.  

 یکی دیگر از مشکلاتی که بنگاههای تولیدی به آن اشاره می کنند به کمبود عرضه مواد اولیه مورد نیاز محصولات فلزی در بورس کالا باز می گردد.

محدودیت های در نظر گرفته شده برای عرضه کالا در بورس کالا موجب شده تا تامین مواد اولیه محصولات فلزی با مشکل مواجه شود و آنچه مسلم است برای عبور از این مشکل باید دسترسی به این مواد را تسریع کرد.

منبع: اکوایران

ارسال نظر