|
کدخبر: 212646

اقتصاد ایران در ۴ دهه چقدر آب رفت

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از نصف شدن سهم اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی طی چهار دهه گذشته خبر داد.

اقتصاد اقتصاد ایران در ۴ دهه چقدر آب رفت

غلامحسین شافعی در آیین افتتاح اتاق بازرگانی استان سمنان با اشاره به تاکیدات مکرر مسوولان بر اقتصاد و لزوم توسعه آن اظهار کرد: اگرچه سالهاست که اقتصاد ،حرف اول در کشور بوده همه همه نشانه ها گویای این است که هیچ وقت، اقتصاد در عمل مسئله و حرف نخست کشور نبوده است.

وی با بیان اینکه برخلاف ادعاها، اقتصاد هیچگاه مسئله اول ما نبوده تصریح کرد: اقتصاد در همه این سال ها نه در حوزه سیاست داخلی و نه در سیاست خارجی دغدغه و مسئله اول کشور نبوده است.

شافعی با اشاره به اینکه رهبری معظم انقلاب در یک دهه اخیر همواره بر ضرورت توجه به اقتصاد و تولید و رفع موانع آن تاکید داشته ادامه داد: اگر تنها ۲۰ درصد از فرمایشات معظم له عملی می شد، وضعیت امروز اقتصاد ما وضعیت فعلی را نداشت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران¡ با گلایه از عدم توجه به شعارهای سال گفت: امسال از سوی مقام معظم رهبری، سال مانع زدایی ها نامگذاری شده اما اگر از فعالان تولید بپرسید همه خواهند گفت، نه تنها موانع برداشته نشده بلکه موانع نیز بیشتر شده است.

وی با انتقاد از برخوردهای شعاری با اقتصاد در کشور افزود: ما در اقتصاد بیشتر به وصف العیش می پردازیم تا خود عیش، و درست از همین رو است که براساس آمار رسمی، سهم ما از اقتصاد جهان، نصف شده است.

شافعی با بیان اینکه متاسفانه فرمایشات رهبری انقلاب در حوزه های اقتصادی اجرایی نشده اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از مسائلی که از سوی رهبری معظم انقلاب مطرح شده، اجرایی نشده است.

وی از برخورد نادرست با مفهوم "خودکفایی" به عنوان یکی از مشکلات حوزه کشاورزی نام برد و عنوان کرد: این نگرش که می خواهیم همه چیز را فارغ از اینکه از مزیت های آن برخورداریم یا نه، را خود بسازیم نیز تفکر اشتباهی است. در بخش صنعت نیز کم و بیش مشکلاتی از این دست وجود دارد همچنانکه یک واحد صنعتی گاه می خواهد همه چیز را خود بسازد لذا به همه بخش ها از تولید تا بسته بندی نیز ورود می کند که این رویه ناصواب باید اصلاح شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از تعدد ستادها و کارگروه ها و تقسیم مسوولان بین آنها به عنوان یک اشکال اساسی دیگر نام برد و افزود: متاسفانه در این رویکرد هر کدام از ستادها و مدیران، کار خود را می کنند و در نتیجه فرآیندهای اجرایی طولانی و همین بورکراسی تودرتو، سرمایه گذار و کارآفرین را خسته و پشیمان می کند. ضمن اینکه در چنین ساختاری به علت پراکندگی و تعدد ستادها، مسوول پاسخگوی واقعی نیز مشخص نیست.

شافعی ادامه داد: اینها موانع جدی است که فعالان اقتصادی در کشور با آنها روبرو هستند و اگر این موانع به طور جدی و اساسی برداشته شوند، شاهد تحول در اقتصاد کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ما در اتاق ایران به عنوان مشاور قانونی سه قوه، این موانع را به رئیس جمهور و دولتمردان جدید منتقل کردیم اظهارامیدواری کرد: دولتمردان سیزدهم به صورت جدی به این حوزه ورود و این موانع اساسی را از پیش پای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور بردارند.

 

 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر