|
کدخبر: 212392

دو منبع فشار در بورس

یک کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری، گفت: حذف قیمت‌گذاری دستوری باعث می‌شود، اقتصاد واقعی جایگزین اقتصاد زیرزمینی شده و زمینه تضعیف رانت و دلالی در بازار فراهم شود.

اقتصاد دو منبع فشار در بورس

امیرعلی امیرباقری به روند معاملات بورس در هفته ای که گذشت اشاره کرد و افزود: بازار سهام در اوایل و اواسط هفته گذشته همچنان با فشار فروش مواجه بود اما در پایان هفته قدری از فشار فروش کاسته شد و شاهد افزایش سمت تقاضا در این بازار بودیم، همچنین به دنبال چنین روندی برخی از نمادها به آستانه صف خرید رسیدند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: نکته ای که اکنون در بازار پررنگ شده میزان عرضه در بازار است که پرشتاب نیست و در مقابل ورود نقدینگی به سمت تقاضا هم چندان پرقدرت نبوده است که همین امر باعث ایجاد تردید در رفتار سهامداران خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه پول های پرقدرت عمدتا در سپرده های بانکی و صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در انتظار ایجاد روندی قوی در معاملات بازار سهام هستند، گفت: مباحث مربوط به تحلیل های بنیادی باید یاری‌کننده این مسایل باشند، در غیر این‌صورت پس از رشد چند روزه دوباره شاهد حرکت اصلاحی در بازار خواهیم بود و شاخص بورس به نقطه اول باز می گردد، از این رو می توان گفت بازار در کوتاه مدت ادامه دهنده روند نوسانی خود خواهد بود.

امیرباقری با بیان اینکه مسایل سیاسی جزو مباحثی هستند که در رأس عوامل خارجی قرار دارند، اظهار داشت: این ابهام به مرور در حال برطرف شدن و کنار رفتن از بدنه بازار است و می تواند به مرور تاثیرگذار بر تغییر روند معاملات بورس باشد.

 این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: موارد مربوط به سیاست خارجی، برجام و پول های بلوکه شده تاثیرگذار بر نرخ ارز خواهند بود و باعث ایجاد فشار بر روند بازار می شوند، اما افزایش نقدینگی می تواند روند نزولی بازار را که تحت تاثیر اتفاقات سیاسی رخ می دهد خنثی کند و ضربه گیر ریزش بازار باشد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون دو منبع می تواند باعث ایجاد فشار در بازار و تامین منابع مالی از طریق این بازار شود، خاطرنشان کرد: بحث خوراک یا مواد اولیه به طور حتم در بهای تمام شده کالا منعکس می شود و می تواند تاثیرگذار بر قیمت سهام شرکت ها در بازار باشد.

امیرباقری به موضوع وضع مالیات و اعمال عوارض بر شرکت ها اشاره کرد و گفت: دولت باید از طریق مالیات، کسری بودجه خود را تامین و هزینه های جاری را پرداخت کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این نکته باید مدنظر باشد که فعالان بازار در حالت کلی مخالف آزادسازی قیمت ها نیستند اما اعتقاد بر این است که براساس وضعیت حاکم در بازار آزاد، آزادسازی قیمت ها باید در سمت فروش و بهای تمام شده رخ دهد تا اقتصاد واقعی جایگزین اقتصاد زیرزمینی شود و زمینه نابودی رانت و دلالی در بازار را فراهم کند.

 وی با تاکید بر اینکه اگر دولت می خواهد بهای تمام شده و نرخ خوراک را واقعی سازی کند باید دست از قیمت گذاری دستوری بردارد، گفت: دولت بارها به این موضوع اشاره داشته است که قیمت گذاری دستوری جز رانت و فساد چیزی را به همراه ندارد و فعالان بازار سرمایه امیدوارند تا دولت این شعار را تا زمان تحقق کامل دنبال کند و سرمایه گذاران حاضر در بازار سرمایه از آزادسازی قیمت ها در کلیت اقتصاد منتفع شوند.

امیرباقری به روند معاملات در بازارهای جهانی اشاره کرد و افزود: طی دو هفته گذشته اتفاق خاصی در حوزه قیمت های جهانی رخ نداده است، بعد از رشدهای اخیر در قیمت های جهانی و به ویژه نرخ گاز شاهد تاثیر آن بر شرکت های شاخص ساز و بزرگ بودیم که از خوراک گازی برخوردارند.

 این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: افزایش قیمت گاز به تبع بر سود این شرکت ها تاثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین در کوتاه مدت و میان مدت نباید انتظار حرکات انفجاری در کلیت بازار سرمایه و دیگر بازارهای سرمایه گذاری (طلا، سکه، ارز، مسکن خودرو و سپرده های بانکی) داشت.

وی با بیان اینکه بازارها بعد از رشد قیمت به سمت ورود در فضای رکودی پیش می روند، گفت: انتظار داریم تا اتفاقات سال های گذشته در اقتصاد کشور تکرار نشود و شاهد سیکل های رونق و رکود که خود را در اقتصاد کشور نشان داد و باعث آسیب به همه اقشار اقتصادی و سرمایه گذاران شد، نباشیم.

امیرباقری گفت: در راس این اتفاق، بحث نقدینگی مطرح است که امیدواریم مهار شده و تورم فعلی کشور که متاسفانه همگام با تولید واقعی بخش اقتصاد نیست تا حدودی کنترل شود.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، پنجم آبان ماه) با ۴۳ هزار واحد کاهش نسبت به هفته قبل به عدد یک‌میلیون و ۳۹۳ هزار واحد رسید؛ براین اساس افت شاخص کل در هفته گذشته سه درصد بود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها