|
کدخبر: 210825

قیمت دلار به این خبر مهم وابسته است

در نخستین روز آبان ماه، دلار به بالای سطح حساس ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی رفت. روز شنبه، اسکناس آمریکایی ۱۳۰ تومان افزایش را به ثبت رساند و در محدوده ۲۷ هزار و ۵۳۰ تومان قرار گرفت.

اقتصاد قیمت دلار به این خبر مهم وابسته است

گذر دلار از سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی از این جهت برای بازار اهمیت داشت که آخرین بار در اواسط مهرماه، این ارز قیمت بالاتری را به ثبت رسانده بود. با عبور اسکناس آمریکایی به بالای سطح مقاومتی ۲ هفته‌ای، انتظارات افزایشی در بازار تقویت شده است.

 برخی از تحلیل‌گران فنی باور دارند در صورتی که دلار بالای سطح یاد شده باقی بماند، به راحتی می‌تواند تا محدوده ۲۷ هزار و ۷۰۰تومان پیشروی کند. مقاومت بلندمدت‌تر بازار ارز محدوده ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومانی است که بازار در سال جاری تنها یکبار به آن رسیده است.

به گفته فعالان، دلیل اصلی رشد دلار در دو روز آخر بازار، تغییر نوع نگاه شماری از معامله‌گران نسبت به آینده برجام است. در حالی که در بیشتر زمان‌های مهرماه، بازار نسبت به شروع مذاکرات هسته‌ای خوش‌بین بود و حدس می‌زد که حداقل توافق موقتی در پاییز به ثبت برسد، اخبار روزهای گذشته، کمی جهت انتظارات را تغییر داده است. به گفته برخی فعالان، چند بار از سوی رسانه‌های غربی عنوان شده بود که مذاکرات هسته‌ای تا انتهای اکتبر آغاز خواهد شد، ولی در حالی که تنها حدود۵ روز به انتهای این ماه باقی مانده است، خبری از شروع مذاکرات نیست. در کنار این، سطح تنش‌ها تا حدی بالا رفته است و برخی از رسانه‌ها تخمین زده‌اند که ممکن است مذاکرات هسته‌ای به زودی آغاز نشود.

در کنار این، در انتهای هفته گذشته ادعایی مطرح شد که ذهنیت معامله‌گران ارزی را تحت تاثیر قرار داد. سایت اقتصاد‌نیوز گزارش داد که معامله‌گران از انتهای هفته گذشته، راجع به مقاله‌ای صحبت می‌کردند که در آن ادعا شده بود، آمریکا درخواست ایران برای دادن تضمین برای عدم بازگشت تحریم‌ها در دوران بایدن را نپذیرفته است.

این موضوع از نگاه شماری از معامله‌گران به معنای آن است که حتی در صورت شروع مذاکرات هسته‌ای، کار دشواری برای رسیدن به یک توافق محکم وجود دارد. اندیشکده کوئینسی عنوان کرده است که آمریکا تصور می‌کند حتی از نگاه دولت جدید ایران، دیگر تعهد سه یا چهار ساله ایالات‌متحده کافی نیست. گزارش‌ها حاکی از آن است که دو کشور در ابتدای امسال در شرایطی که ایران کمی از مواضع خود عقب‌نشینی کرده بود، ‌به توافق نرسیدند. در نتیجه با پیشروی خواسته‌های ایران و احتمال رد آنها از سوی آمریکا، برای برخی از معامله‌گران، دورنمای رسیدن به توافق، بیشتر از قبل دور از ذهن می‌رسد. این در حالی است که گروه دیگری از فعالان اعتقاد دارند روش پیشین به نتیجه نرسیده است، ولی با پیشرفت‌های اخیر هسته‌ای ایران، طرف‌های غربی حاضر به دادن امتیاز خواهند شد.

افزایش قیمت دلار در ابتدای هفته موجب شد سکه امامی نیز با قدرت در مسیر صعودی قرار بگیرد. فلز گران‌بهای داخلی روز شنبه ۶۰ هزار تومان رشد را به ثبت رساند و توانست به محدوده ۱۱ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان برسد. بخشی از افزایش قیمت سکه نیز ناشی از رشد بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود. طلا در انتهای هفته توانست خود را بالای محدوده هزار و ۷۹۰ دلار نگه دارد. به گفته فعالان در صورتی که طلای جهانی روز جمعه از مرز هزار و ۸۰۰ دلاری برنمی‌گشت، فلز گران‌بهای داخلی به راحتی تا بالای محدوده ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی پیشروی می‌کرد.

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    عیب نداره نمی‌دونم دولت از مردم چی دیده که هی می‌بره بالا به ما بگید بدانیم خدای

ارسال نظر