|
کدخبر: 210717

دولت آمریکا کوتاه آمد

چراغ سبز از سوی دولت بایدن برای فروش قطعات و تکنولوژی‌های آمریکایی برخی از زنجیره‌ی تأمین‌کنندگان به هواوی نشان داده شد.

ایالات متحده در ماه می ۲۰۱۹ در تکاپوی محکوم کردن هوآوی و اعمال تحریم علیه این شرکت بود. در آن زمان هوآوی متعاقباً به سمت جایگاه نخست برترین شرکت تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند در جهان حرکت می‌کرد. این درحالی بود که برخی اعتقاد داشتند هوآوی به دلیل اینکه می‌تواند اپل را شکست دهد، در لیست محدودیت‌های آمریکا قرار گرفته است.

حقیقت این بود که غول فناوری چینی برای آمریکا یک تهدید امنیتی محسوب می‌شد که در نتیجه، دسترسی به زنجیره‌ی تأمین‌کنندگان ایالات متحده برای این شرکت ممنوع اعلام شد؛ زنجیره‌ای که هوآوی سالانه میلیاردها دلار خرید از آن‌ها انجام می‌داد.

از آنجا که هوآوی نمی‌تواند بدون دریافت مجوز از تأمین‌کنندگان مستقر در ایالات متحده خریداری کند، مجبور شد نسخه‌ی مجهز به خدمات گوگلِ اندروید را رها کند و سیستم‌عامل اختصاصی خود موسوم به هارمونی اواس را توسعه دهد. بدتر از همه، یک‌سال قبل از قرار گرفتن هوآوی در فهرست تحریم آمریکا، این کشور یک قانون جدید در حوزه‌ی صادرات وضع کرد که به‌ ناتوانی چین در خودکفایی در تولید مدارهای مجتمع ضربه زد.

و درآخر هواوی همچنان در فهرست محدودیت‌های آمریکا قرار دارد و به زنجیره‌ی تأمین خود در این کشور دسترسی ندارد.

عقب نشینی آمریکا از تحریم‌ شرکت هوآوی

ایالات متحده سال گذشته اعلام کرد که شرکت‌های تولیدکننده‌ی تراشه که از فناوری‌های آمریکایی برای ساخت قطعات پیشرفته بهره می‌برند، نمی‌توانند محصولات خود را بدون مجوز به هوآوی عرضه کنند. هنگامی که موجودی تراشه‌ی اختصاصی و پیشرفته‌ی Kirin ۹۰۰۰ ۵G هوآوی به‌ اتمام رسید، این شرکت مجبور شد از مدل ۴G پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ در محصولات خود استفاده کند. اگرچه این شرایط باعث شده تا قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های ۵G در برخی از مدل‌های رده‌بالای این شرکت نیز ارائه شود، اما این شرکت چینی با استفاده از تراشه‌های جدید کوالکام، در واقع به پردازنده‌های تولید شده با فرایندهای ۵ نانومتری دسترسی یافته است.

پس از به‌قدرت رسیدن دولت جدید در ایالات متحده، برخی معتقد بودند که هوآوی از فهرست تحریم این کشور بیرون خواهد آمد؛ اما ظاهرا آمریکا تا این لحظه برنامه‌ای برای خارج کردن شرکت مذکور از فهرست تحریم خود ندارد. بااین‌حال، رویترز گزارش داده است که تأمین‌کنندگان آمریکایی شرکت هوآوی، از ماه نوامبر گذشته تا آوریل، مجوز لازم برای فروش قطعات به این دو شرکت را دریافت کرده‌اند. بدین ترتیب تأمین‌کنندگان آمریکایی می‌توانند میلیاردها دلار کالا و فناوری به هوآوی ارسال کنند.

لازم به ذکر است اکثر مجوزهای اعطاشده برای اقلامی بوده که ماهیت آن‌ها حساس محسوب نمی‌شود. ۸۰ مورد از ۱۱۳ مجوز اعطاشده به اعضای زنجیره‌ی تأمین‌کنندگان هواوی در ایالات متحده، ارتباطی با تجهیزات حساس ندارند.

منبع: دنیای اقتصاد

  • ایرانی ارسالی در

    واسه ما این خبر خوب نیست.

ارسال نظر