|
کدخبر: 203492

امرار معاش برای خانواده ها سخت تر شد!

ادامه روند افزایش قیمت از ماه‌های گذشته تا کنون، به رشد همه‌جانبه شاخص‌های تورم و ثبت اعدادی تکرار نشده در چند سال اخیر منتهی شده است.

آن چه که در آمار اخیر مرکز آمار ایران در رابطه با تورم شهریور منتشر شد نشان داد که تمامی شاخص‌های تورم با افزایش همراه بوده و روند رو به رشد تورم سالانه، باز هم به بالاترین حد خود طی سالهای گذشته رسیده است.

تورم سالانه که در ماه های اخیر روند افزایشی طی کرده و رکورد ثبت می کرد برای شهریورماه نیز به ۴۵.۸ درصد رسیده که ۰.۶ درصد نسبت به ماه قبل از خود افزایش دارد،  این بالاترین حد تورم در بیش از هشت سال  گذشته در شاخص سالانه به شمار می‌رود.

دیگر شاخص افزایش یافته تورم ماهانه است که با رشد ۰.۷ دصدی به ۳.۹ درصد در شهریور ماه رسیده و  تورم نقطه به نقطه نیز با رشد ۰.۵ درصدی عدد ۴۳.۷ درصد را در آخرین ماه تابستان ثبت کرده است.

روند رو به رشد تورم در حالی ادامه پیدا کرده و رکوردشکنی می کند که این موضوع از مدتی قبل با توجه به رویه موجود  و البته وضعیت بودجه دولت، از سوی کارشناسان و مسئولان پیش بینی و هشدار داده شده بود، به هر صورت کسری سنگین بودجه دولت در سال جاری و استقراضی که به ویژه در ماه های ابتدایی امسال از سوی دولت از بانک مرکزی صورت گرفته و چاپ پولی که انچام شده از عوامل افزایش پایه پولی و تورم اعلام می شود.

متوسط افزایش هزینه خانوارها بیش از ۴۳ درصد

اما مروری بر جریان تورم کالا و خدمات مصرفی مردم در شهریور ماه، حاکی از آن است که روند طی شده،  افزایش به طور متوسط ۴۳.۷ درصدی هزینه را برای خانوارها در تامین کالا و خدمات به همراه داشته است. این در حالی است که در بین کالاها و خدمات مورد مصرف مردم «روغن و چربی ها»  با ۹۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل در صدر قرار دارد و بعد از آن گروه «سبزیجات» با ۹۳.۸، «شیر و پنیر و تخم مرغ» ۷۲.۵ و «ماهی و صدفداران» با ۶۹.۸ بالاترین حد افزایش قیمت نسبت به سال قبل داشته است.

در این بین گروه «ارتباطات» با ۵.۵ و «آموزش» ۱۸.۸ کمترین افزایش هزینه را در مقایسه با شهریور سال گذشته به همراه داشته است.

در مورد تورم سالانه نیز گروه «روغن و چربی ها» با ۹۲.۵ بیشترین تورم را داشته و کمترین در این شاخص به «آب، برق و سوخت» با تورم ۱۹.۷ درصد اختصاص دارد.

تورم ماهانه نیز که خود  با افزایش همراه بوده رشد ۱۰ درصدی در گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» را نیز به همراه  داشته که بالاترین حد تورم ماهانه در شهریور است. کمترین میزان نیز با ۰.۸ درصد به گروه «گوشت قرمز و ماکیان» اختصاص دارد.

منبع: ايسنا
  • email@gmail.com ارسالی در

    برای این مسئله یک راه حل ساده وجود داره و اونهم این هست که "تا "شاهان& quot; کفن نشوند - این وطن، وطن نشود" ;

  • خسروجردی ارسالی در

    هرچقدرسخت بشه نمایندکان ملت متوجه نمیشن

  • ناشناس ارسالی در

    روز خوش توی ایران کسی نمیبینه.گرونی روزا نه و ساعتی شده.واقعا مسئولین خودشون رو ز دن به نفهمی.
    به امید روزی که انسان های بی لیاقت از مرکب قدرت کنار گذاشته ب شن.
    بزودی...

  • خسروجردی ارسالی در

    غیرممکن شده

ارسال نظر