|
کدخبر: 200215 شهریار خادمی

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

صفر تا صد اعطای سهام عدالت به جاماندگان

پس از گذشت بیش از یک سال از آزادسازی سهام عدالت و نامشخص بودن وضعیت جاماندگان سهام عدالت، تعیین تکلیف این افراد، رنگ واقعیت به خود گرفته است و جاماندگان در یک قدمی سهامدار شدن قرار گرفته‌اند.

اقتصاد صفر تا صد اعطای سهام عدالت به جاماندگان

شاید برای همگان سوال باشد که سهام عدالت چیست و چه کاربردی باری عموم مردم دارد، بر اساس تعریفی که در پایگاه اطلاع‌رسانی سهام عدالت مشاهده می‌کنیم، منظور، فروش تسهیلات بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به اقشار پایین درآمدی جامعه است. به زبان دیگر، می‌توان آن را نوعی یارانه، تلقی کرد. این طرح در دولت نهم اجرایی شد و در میان طرح‌های اقتصادی دولتی در جهت بهبود رفاه و حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه و فقرا، بیشتر موردتوجه بوده و به دفعات مورد حمایت قرارگرفته است.

ماجرای سهام عدالت چگونه مطرح شد

تا پیش از اجرای این طرح، خصوصی‌سازی به کندی پیش می‌رفت و حدود سه هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی تا آن زمان واگذارشده بود ولی ارزش سهام عدالت در همان مرحله اول دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود. در سال ۱۳۸۵ پس از شکل‌گیری تفسیر جدیدی از اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت توانست تا ۸۰ درصد سهام کارخانه‌ها، بنگاه‌های بزرگ دولتی را به بخش خصوصی و تعاونی واگذار نماید. این سهام شامل شرکت‌های بزرگ نظیر خودروسازی‌ها، فولاد، معادن، بیمه، بانک، هواپیمایی، کشتیرانی، نیروگاه‌ها، مخابرات و نفت گاز بود. برای شروع فرآیند، نخست باید افراد مشمول را مشخص می‌کردند. بنابراین شروع به دهک بندی کرده و ۶ دهک جمعیتی کشور از پایین‌ترین درآمد به بالا (در حدود ۴۲ میلیون نفر) مشخص شدند. پس از این مرحله، اقدام به انتقال یک شرکت دولتی به زیرمجموعه سازمان خصوصی‌سازی تحت عنوان شرکت کارگزاری سهام عدالت کردند.

باگذشت حدود ۱۲ سال از اجرای این طرح، ارزش سهام شرکت‌هایی موجود در سبد این سهام دستخوش تغییرات زیادی شده است و زمزمه هایی از آزاد سازیی سهام عدالت به گوش می رسید تا اینکه در اردیبهشت ماه سال گذشته با ابلاغ رهبر معظم انقلاب آزاد سازی سهام عدالت آغاز شد و در خردادماه ۳۰درصد از سهام عدالت در و ۶۰درصد باقی مانده آن در مردادماه سال ۱۳۹۹ آزاد شد. همزمان با آزاد سازی سهام عدالت خیل عظیم جاماندگان سهام عدالت خواستار رسیدگی و ثبت نام مجدد کردند.

حال پس از گذشت بیش از یک سال از آزادسازی سهام عدالت و نامشخص بودن وضعیت جاماندگان سهام عدالت، تعیین تکلیف این افراد، رنگ واقعیت به خود گرفته است و جاماندگان در یک قدمی سهامدار شدن قرار گرفته‌اند.

برنامه هایی دولت بر مبنای عدالت اجتماعی

در همین راستا اکبر حیدری سخنگوی شرکت سرمایه گذاری استانی سهام عدالت در گفتگو با گسترش نیوز اظهار کرد: مجلس در مورد این موضوع وارد شد. و ترتیبات خوبی برای جاماندگان سهام عدالت دیده شده است. دولت قبلی آنچنان که باید به این موضوع توجه نکرد اما با روی کار اومدن دولت سیزدهم برنامه هایی بر مبنای عدالت اجتماعی در دستور کار قرار گرفت. امیدواریم که هر چه زود روند اجرای آن عملی شود.

وی ادامه داد: برآوردها این است که جمعیت ۲۰ میلیون نفری از از دریافت سهام عدالت جا مانده اند. اگر منابع آن تامین شود، با توجه به اراده ای که دستگاه های اجرایی دارند، این طرح به زودی به مرحله اجرا می رسد. ناگفته نماند که مقامات دولتی هم بیان کردند که تا پایان سال کارهای آن انجام می شود.

حیدری در پایان اظهار کرد: برای ثبت نام جاماندگان نیاز است سامانه جدیدی طراحی شود تا واجدین شرایط که از شش دهک پایین جامعه هستند، بتوانند از طریق آن فرایند دریافت سهام عدالت را انجام دهند وهمترین موضوع این است که فرآیند شناسایی و ثبت نام نیز بر مبنای روال سیستم مجازی و غیر حضوری باشد. مردم نباید به دلیل گرفتن سهام عدالت‌شان درگیر شوند و امیدواریم که این امر نیز به درستی انجام شود.

پیش از این نیز حجت الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته ای که گذشت درباره تعاونی‌های سهام عدالت و جاماندگان این سهام شفاف‌سازی کرد و گفت: رویکرد ما تقویت تعاونی‌های سهامی عدالت است و دولت این عزم را دارد که در یک بستر و فرایند قانونی به جاماندگان، سهام واگذار شود و با تصمیم دولت و محوریت وزارت اقتصاد تا پایان سال این واگذاری انجام شود. اصل کار مورد تایید دولت قرار گرفته و امیدواریم تعاونی‌های سهام عدالت احیا شوند و ظرفیت آنها مورد استفاده قرار گیرد.

ناگفته نماند که تاکنون آمار چندان دقیقی از تعداد جاماندگان سهام عدالت وجود ندارد اما در روزهای گذشته «مهدی طغیانی»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تعداد این افراد را ۲۰ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: تعدادی از افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بوده اند یا در حال حاضر تحت پوشش قرار گرفته اند، در زمان واگذاری، سهام عدالت را دریافت نکردند.

در این زمینه "محمود حسنلو"، مدیر فنی سهام عدالت در واکنش به صحبت های مطرح شده در خصوص تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت تا پایان سال جاری گفت: طرح مربوط به جاماندگان سهام عدالت باید ابتدا از سوی مجلس تصویب و سپس از طرف دولت به سازمان خصوصی‌سازی ابلاغ شود تا تصمیمات لازم در این سازمان برای تخصیص سهام عدالت به جاماندگان و نوع سهام از محل مدنظر اتخاذ شود. در نهایت بعد از طی شدن این مراحل، انجام بقیه اقدامات به شرکت سپرده گذاری واگذار می شود و این شرکت اقدام نهایی برای سامان بخشیدن به وضعیت جاماندگان را انجام خواهد داد..

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز
  • مجتبی فشکی ارسالی در

    سلام خسته نباشی اوزاران محترم من خودم دو تا فرزندانم ازاول از سهام عدالت جا ماندی م خواشمندم رسیدگی کنید

ارسال نظر