|
کدخبر: 197514

ضرورت پرداخت یارانه به مشاغل در دوران کرونا

وزیر تعاون با بیان اینکه بیشتر اقدامات صورت گرفته در شرایط کرونا تاثیر کوتاه مدت داشته است، گفت: در حوزه کسب و کارها باید چند کار اساسی صورت گیرد، در مورد مشاغل رسمی، کمک‌های مالی انجام شود و به آنها یارانه پرداخت کنیم؛ سایر کشورها نیز با شرط حفظ نیروی کار، این اقدام را انجام دادند.

بیشتر اقدامات صورت گرفته در شرایط کرونا کوتاه مدت بوده، همچنان که در قالب اعطای تسهیلات وام یا بسته‌های معیشتی انجام شده است، اما این اقدامات همچون مسکن، تاثیر کوتاه مدت داشته است، بنابراین باید در شرایط کنونی با قدرت این مسئله را جدی و ریشه‌ای پیگیری کنیم و نباید به آن نگاه کوتاه مدت داشته باشیم.

اقدامات انجام شده

وزیر تعاون با بیان اینکه بیشتر اقدامات صورت گرفته در شرایط کرونا تاثیر کوتاه مدت داشته است، گفت: در حوزه کسب و کارها باید چند کار اساسی صورت گیرد، در مورد مشاغل رسمی، کمک‌های مالی انجام شود و به آنها یارانه پرداخت کنیم؛ سایر کشورها نیز با شرط حفظ نیروی کار، این اقدام را انجام دادند.

«حجت‌الله عبدالملکی» در جلسه ویژه بررسی آسیب‌های اجتماعی کرونا، با قدردانی از پیشنهاد رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس برای تشکیل کمیته مستقل امور اجتماعی و معیشت در ستاد ملی مقابله با کرونا، افزود: ما باید ۲ کار انجام می‌دادیم که انجام نشد، اما در شرایط کنونی باید برای اجرای آنها برنامه‌ریزی کنیم که یکی از آنها تکمیل زیرساخت‌ها بوده که بحث‌های اطلاعاتی از مهمترین ملزومات آن است.

وی ابراز داشت: هرچند در وزارت کار، اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده، اما با ایده‌آل‌ها فاصله دارد، بنابراین باید با نقطه‌زنی به این موضوع بپردازیم که چه مشکلاتی برای افراد ایجاد شده و باید برای رفع آنها چه اقداماتی انجام شود.

عبدالملکی یادآور شد: تاکنون اغلب اقدامات صورت گرفته در شرایط کرونا کوتاه مدت بوده، همچنان که در قالب اعطای تسهیلات وام یا بسته‌های معیشتی انجام شده است، اما این اقدامات همچون مسکن، تاثیر کوتاه مدت داشته است، بنابراین باید در شرایط کنونی با قدرت این مسئله را جدی و ریشه‌ای پیگیری کنیم و نباید به آن نگاه کوتاه مدت داشته باشیم، همچنان که واکسیناسیون اقدامی موثر است، اما راه حل و علاج قطعی نیست.

وی، تصریح کرد: در حوزه کسب و کارها نیز باید چند کار اساسی انجام شود، به این صورت که در مورد مشاغل رسمی، کمک‌های مالی صورت بگیرد و لازم است برای آنها یارانه پرداخت کنیم، سایر کشورها نیز با شرط حفظ نیروی کار و تداوم بیمه‌پردازی به این امر مبادرت ورزیدند.  

عبدالملکی بیان داشت: همچنین توسعه مشاغل کرونا دوست همچون ICT و مشاغل خانگی، آموزش صاحبان کسب و کار برای ادامه حیاتشان در شرایط کرونایی و تکمیل زنجیره ارزش در مورد محصولاتی که موثر بوده، اما تحت تاثیر کرونا قرار گرفتند، به ویژه در حوزه بازاریابی و فروش، از دیگر اقداماتی است که باید در این حوزه انجام شود.

این عضو کابینه دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: در بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز منابعی جهت رونق اشتغال وجود دارد که البته اختیار هزینه‌کرد آن به وزارت اقتصاد و دارایی محول شده که اقدام مناسبی نبوده است، چراکه به برنامه‌ریزی برای حوزه اشتغال بازمی‌گردد، اما در حال هماهنگی با وزیر اقتصادی و دارایی هستیم که یا کلاً آن را به ما منتقل کنند تا بتوانیم برنامه‌ریزی عملیاتی برای آن داشته باشیم یا تلاش کنیم که از بخشی از این منابع استفاده کنیم.

وی، افزود: هم‌اکنون بهترین مدل برای پرداخت یارانه و کمک معیشتی به افراد آسیب دیده از کرونا استفاده از ظرفیت کمیته امداد امام خمینی (ره) است، بدین صورت که خانواده‌هایی که سرپرست آنها در اثر کرونا فوت کرده‌اند، باید تحت پوشش قرار بگیرند، بنابراین لازم است برای آزمون وسع و اقدامات حمایتی، منابعی به این نهاد تزریق شود.

عبدالملکی، یادآور شد: ما در سطح کلان اقتصادی نیاز داریم سیاست‌ها و نگاهمان در عصر کرونا را تغییر دهیم، همچنان که چین در شرایط شیوع کرونا از نرخ رشد مثبت اقتصادی برخوردار شد، چراکه با افزایش صادرات رویکرد جدیدی در حوزه اقتصادی اتخاذ کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تاکید کرد: هم اکنون با استقرار امیرعبداللهیان در وزارت امور خارجه، فرصت مناسبی برای رونق دیپلماسی اقتصادی ایجاد شده است که باید در سطح کلان آن را پیگیری کنیم، چراکه از این طریق می‌توان بخش اعظمی از تبعات اقتصادی دوران کرونا را برطرف کرد.

جلسه ویژه بررسی آسیب‌های اجتماعی کرونا به ریاست "ولی اسماعیلی" رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مسئولان دستگاه‌های مربوطه اعم از وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی کشور، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان تامین اجتماعی و وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر