|
کدخبر: 194197

سیاست وزیر پیشنهادی صمت درباره بورس کالا

وزیر پیشنهادی صنعت سیاست های آزادسازی واردات خودرو و عرضه این محصول در بورس کالا، قیمت گذاری دستوری، دلار ۴۲۰۰ تومانی و... را اعلام کرد.

اقتصاد سیاست وزیر پیشنهادی صمت درباره بورس کالا

رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت صنعت در آستانه گرفتن رأی اعتماد از مجلس درباره آزادسازی واردات خودرو به مهر گفت: در حال حاضر به دلیل مشکلات ارزی کلاً واردات خودرو ممنوع است اما باید تعرفه‌ها را با یک زمانبندی کاهش داد. زیرا کاهش یک باره تعرفه موجب ایجاد شوک به صنعت خودرو می‌شود. در یک برنامه زمانبندی که همزمان مقیاس تولید افزایش یابد، همزمان ساختار مدیریتی اصلاح و همزمان زیرساخت‌های اقتصادی فراهم شود می‌توان تعرفه واردات خودرو را کاهش داد تا رقابت مدنظر در صنعت خودرو شکل بگیرد.

وی درخصوص موافقت با عرضه خودرو در بورس کالا مبتنی بر قیمت پایه‌ای که سود مشخصی برای صنعت داشته باشد، افزود: فعلاً روی این موضوع اظهارنظری نمی‌کنم. ساز و کارهای بهتری برای تنظیم بازار خودرو وجود دارد. بورس یک تعریف مشخص دارد و بیشتر برای مواد فولاد، پتروشیمی، محصولات پایه موضوعیت دارد. می‌توان با ساز و کارهای بهتری، کارکردی که از بورس برای خودرو مورد انتظار است را محقق کرد.

این وزیر پیشنهادی درباره سیاست در حوزه قیمت گذاری دستوری توضیح داد: بورس می‌تواند یک ساز و کار کارا باشد. دولت نباید قیمت تعیین کند بلکه باید ضوابط و چارچوب قیمت را تعیین و تمرکز کند که این ضوابط اجرا و رعایت شود. دولت نه باید قیمت گذاری کند و نه باید قیمت را رها کند بلکه باید ضوابط و ساختاری برای قیمت گذاری تعیین کند.

فاطمی امین ادامه داد: در بسیاری از بازارها لازم نیست قیمت‌های تثبیتی گذاشته شود. شاید در برخی از کالاهای مصرف خانوار یا محصولات کشاورزی مثل گندم و یا محصولات اولیه مثل زغال سنگ، سنگ آهن و نفت بهره مالکانه تعریف شود. در باقی موارد باید با تنظیم عوارض، تنظیم تعرفه‌های وارداتی و تعیین ضوابط برای قیمت، قیمت‌ها را مدیریت کرد به گونه‌ای که هم برای مصرف کننده و هم برای تولیدکننده معقول باشد. این شدنی است و مسئله غیر قابل حلی نیست.

به گفته وی، یکی از موضوعاتی که با اولویت ویژه به آن خواهم پرداخت موضوع بورس کالا است. به عنوان مثال وضعیت سیمان، مواد پتروشیمی و فولاد بصورت ویژه بررسی خواهد شد. در حال حاضر ساختارها و قیمت‌ها عادلانه نیست و اصلاح فوری این موارد در برنامه قرار دارد بخصوص در حوزه سیمان به سرعت مشکلات حل خواهد شد.

فاطمی امین درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی که فعالان اقتصادی از آن به عنوان ام الفساد اقتصاد ذکر می‌کنند، گفت: بر روی ارز ۴۲۰۰ تومانی موضع دارم اما فعلاً وقت مناسبی برای بیان مواضع در این خصوص نیست. هفته‌های آینده در این خصوص صحبت خواهد شد.

منبع: بورس پرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها