|
کدخبر: 193377 رویا رئیسی

اختصاصی گسترش نیوز

بلاکچین کرونا را ریشه‌کن می‌کند؟

در دوران همه‌گیری کرونا فناوری بود که مدارس را تعطیل نکرد و خیلی از کسب‌وکارها را زنده نگه داشت. با این توجه پیش‌بینی می‌شود که فناوری بلاکچین بتوانند با مدیریت بحث واکسیناسیون جهانی، کرونا ویروس را ریشه‌کن کند.

اقتصاد بلاکچین کرونا را ریشه‌کن می‌کند؟

به جرئت می‌توان گفت گه بلاک چین زندگی ما را دگرگون کرده است. کاربردهای متنوع این فناوری بر هیچ کس پوشیده نیست. شاید بیشتر با مباحث مالی بلاکچین آشنا باشید اما جالب بدانید که بلاکچین توانایی کنترل ویروس منحوس کرونا را نیز دارد. در ادامه به کاربردهای بلاکچین در خصوص واکسن و مدیریت کرونا آشنا می‌شویم.

استفاده از بلاکچین در توزیع واکسن

بحث تاریخ انقضا، شرایط نگه‌داری و واکسن‌های تقلبی کرونا موضوع مهمی هست که کشورها را با چالش روبه‌رو کرده است. بلاکچین می‌تواند این چالش‌ها را مدیریت کند.

بلاکچین چگونه چالش‌ها را مدیریت می‌کند؟

بلاکچین در چند مرحله این موضوع را مدیریت می‌کند. در مرحله اول قرارداد هوشمندی بین تولیدکننده و تأمین‌کننده واکسن بسته می‌شود. اطلاعات موجود در قرارداد هوشمند متشکل از هش هایی (hash) است که غیرقابل تغییر هستند و به این واسطه امنیت بالایی دارند. در مرحله دوم تأمین‌کننده باید مواد اولیه مورد نیاز را فراهم کند. مواد اولیه کدهایی دارند که به راحتی قابل ردیابی هستند. در مرحله سوم باید تولیدکننده محموله مواد اولیه را به ارائه‌دهنده سرویس بدهد تا واکسن تولید شود. بعد از تولید واکسن، تولیدکننده محموله بسته‌بندی را با کد QR به سرویس تدارکات می‌فرستد. در مرحله ۴ محموله به توزیع‌کننده تحویل داده می‌شود که در این مرحله با بهره‌گیری از اینترنت اشیا محموله با اطمینان به دست توزیع‌کننده می‌رسد. همچنین اینترنت اشیا شرایط نگه‌داری واکسن تا مقصد را رصد خواهد کرد. در مرحله پنجم باید واکسن‌ها به سازمان‌های بهداشت و درمان هر کشور ارسال شود. تا این لحظه همه روندها در بلاک چین به روز می‌شوند و قابل رصد هستند. حالا نوبت واکسیناسیون مردم می‌شود که در مرحله شش با بررسی نهایی واکسن‌ها آماده تزریق می‌شوند. در نتیجه بلاکچین مزایایی مثل اطمینان از ایمنی و کارایی، کاهش خطرات، قابلیت ردیابی، توسعه همکاری، کنترل کیفیت و کاهش ضایعات را برای واکسیناسیون در سراسر جهان دارد.

استفاده از بلاکچین و ۵G در توزیع واکسن کرونا

در کنار بلاکچین برای توزیع واکسن کرونا از پهپادهای بدون سرنشین ۵G نیز استفاده می‌کنند. با این کار مداخله انسان کاهش پیدا می‌کند و در زمان کمتری محموله‌ها ارسال می‌شود.

کدام کشورها از بلاکچین در واکسیناسیون استفاده کردند؟

تا به این لحظه چندین کشور از این فناوری استفاده کرده‌اند که در ادامه نگاهی به روند کار آن‌ها می‌اندازیم.

سیستم RNDS در برزیل

مقامات بهداشت و درمان برزیل از یک سیستم جامع در بستر فناوری بلاکچین با عنوان RNDS استفاده کرده‌اند که بر پایه شبکه بلاکچین هایپرلجر فابریک اجرایی شده است. آمار دقیق نفراتی که از واکسن کرونا استفاده کرده‌اند، در این سیستم ثبت شده است.

هند و دفتر توزیع شده واکسن

در هند شرکت Tech Mahindra و شرکت بلاکچین StaTwig، دفتر توزیع شده واکسن (VaccineLedger) را در سراسر جهان ارائه کردند. هدف آن‌ها پیش‌بینی و جلوگیری از مواردی مانند انقضا، جعل، کنترل کیفیت و در دسترس بودن این واکسن برای همه است. به نظر می‌رسد، دفتر توزیع شده کارآمد جهانی می‌تواند بر نابرابری ارائه‌ی واکسن، غلبه کند.

پاسپورت واکسن کرونا در کره جنوبی

کره‌ی جنوبی ایده‌ای تازه داده است و پاسپورت واکسن کرونا بر پایه‌ی شبکه‌ی بلاک چین صادر کرد. توسط یک اپلیکیشن موبایل، پاسپورت واکسن بر اساس شبکه‌ی بلاک چین صادر می‌کنند.

گواهینامه‌های جعلی واکسن کرونا در استرالیا

هم‌زمان با صدور گواهینامه‌های تقلبی واکسیناسیون کرونا در کشور استرالیا ارائه گواهی واکسن مبتنی بر بلاک چین مطرح شد. گواهی‌نامه واکسن کرونا مبتنی بر بلاک چین راهکاری برای مقابله با این تقلب هست.

تأثیر کرونا بر بلاکچین

در پایان لازم به ذکر هست که تنها فناوری بلاکچین بر کرونا تأثیر نگذاشته است، بلکه کرونا نیز بر دنیای فناوری تأثیر گذاشته است. به این صورت که محدودیت‌ها و مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا ویروس شرایطی را ایجاد کرده است که سرمایه‌گذاری‌ بر روی توکن‌های فروشی صورت نگرفته است. تا جایی که بسیاری از پروژه‌ها، پروپوزال‌های خود را به تعویق انداخته‌اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها