|
کدخبر: 190228

ماجرای دلار ۱۰ هزار تومانی در دولت جدید

حتی در خوشبینانه‌ترین سناریوی رئیس جمهور سابق در صورت آزاد شدن تمام هشت میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی نرخ دلار به ۱۵ هزار تومان می‌رسد اما همزمان با شروع به کار دولت رئیسی یک کارشناس درخواست داده تا نرخ دلار به ۱۰ هزار تومان برسد.

اقتصاد ماجرای دلار ۱۰ هزار تومانی در دولت جدید

همان فردی که در دوره اوج‌گیری نرخ ارز پیش‌بینی دلار ۵۰ هزار تومانی را مطرح کرده بود در اتفاقی عجیب سخنان قابل تاملی را درباره نرخ دلار در دولت ابراهیم رئیسی مطرح کرده است.

آن طور که فارس روایت کرده، حسین راغفر گفته است: اولین کار دولت بعدی باید این باشد که دلار را به ۱۰ هزار تومان برساند و بیش از این میزان هم کاهش دهد. برای فعال شدن تولید منابع و اعتبارات بانکی باید به سمت تولید حرکت کند و بانک‌هایی که در تحقق این امر همراهی نمی‌کنند، باید جریمه شوند.

این درحالیست که حتی در خوشبینانه‌ترین سناریوی رئیس جمهور سابق در صورت آزاد شدن تمام هشت میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی نرخ دلار به ۱۵ هزار تومان می‌رسد اما همزمان با شروع به کار دولت رئیسی این کارشناس درخواست داده تا نرخ دلار به ۱۰ هزار تومان برسد.

عبور رشد نقدینگی از مرز ۴۰ درصد و سه برابر شدن چاپ پول در اردیبهشت ماه امسال نسبت به متوسط این نرخ در سال گذشته تنها دو شاخص اقتصادی است که سقوط قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان را هم سخت کرده است. حتی عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی هم که روزی مدعی شده بود قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان کاهش می‌یابد، اکنون در قامت یک کارشناس سخنان هشداردهنده‌ای را درباره آینده قیمت دلار مطرح کرده است.

حسن روحانی هم زمانی که رئیس جمهور بود از دلار ۱۵ هزار تومانی سخن گفته بود اما نه‌تنها دارایی‌های بلوکه شده که مبنای آن سخنان بود آزاد نشدند بلکه میزان فروش نفت ایران نیز به شدت افت کرده است. طبق آخرین آمار رئیس سازمان برنامه و بودجه در سال گذشته میزان درآمدهای نفتی ایران به ۱٫۲ میلیارد دلار رسید که این نرخ تقریبا در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. آیا با توجه به اوضاع فعلی اقتصادی کشور می‌توان انتظار سقوط دلار به زیر ۱۰ هزار تومان را داشت؟ آیا دامن زدن به انتظارات غیرمنطقی از بازار ارز خود تبعات دیگری ندارد؟

منبع: تجارت نیوز
  • داود ارسالی در

    مگر اين داغي كسيت كه از همين الان خط ونش وان براي دولت رئيسي ميكشه؟؟؟

  • پژمانفر ارسالی در

    نرخ ارز ده تا دوازده هزار تومان خواهد شد

ارسال نظر