|
کدخبر: 189121

سیگنال مهم به بازار طلا / افزایش قیمت در راه است؟

فدرال رزرو تصمیم گرفت نرخ بهره را نزدیک به صفر نگه دارد و در اولین واکنش قیمت طلا در بازار جهانی به زیر ۱۸۰۰ دلار افت کرد و سپس به روند صعودی خود برگشت.

اقتصاد سیگنال مهم به بازار طلا / افزایش قیمت در راه است؟

در روزهایی که رشد قیمت دلار تا مرز ۲۵۵۰۰ تومان سیگنال مهمی برای بازار طلا محسوب می‌شود، در بازار جهانی تصمیم جدید آمریکا این بازار را با ابهاماتی مواجه کرد.

فدرال رزرو نرخ بهره خود را نزدیک به صفر نگه داشته و در بیانیه این نهاد آمده اقتصاد آمریکا در حال پیشرفت است اما همچنان درگیر کرونا است.

همانطور که انتظار می‌رفت، کمیته بازار آزاد فدرال جلسه دو روزه خود را با حفظ نرخ بهره در محدوده هدف نزدیک به صفر به پایان رساند. در کنار آن کمیته دیدگاه خود را مبنی بر ادامه «تقویت» اقتصاد تکرار کرد.

اولین واکنش طلا به نشست فدرال رزرو پایین آمدن به زیر ۱۸۰۰ دلار در هر اونس بود. اما وقتی پاول شروع به صحبت کرد، این افت کاملاً معکوس شد و طلای خالص به بالاترین قیمت روزانه ۱،۸۰۸٫۲۰ دلار صعود کرد که در روز ۰٫۵۳ درصد افزایش داشت. زیرا کمیته بازار آزاد فدرال نرخ بهره معیار خود را بدون تغییر نزدیک به صفر نگه داشت. فدرال رزرو اعلام کرد که برنامه خرید اوراق قرضه ماهانه ۱۲۰ میلیارد دلار را حفظ خواهد کرد. تا قبل از اعلام نظر فدرال رزرو بازار طلا تحت فشار بود و زیر ۱۸۰۰ دلار در هر اونس قرار داشت اما فدرال رزرو کمی سیاست جدیدی را برای سیاست‌های پولی روشن می‌کند.با این حال قیمت طلا در محدوده ۱۸۰۰ دلار در نوسان است.

در لحظه نگارش این گزارش هم طلا به ۱۸۱۵ دلار در هر اونس رسید اما باید دید این روند صعودی چقدر ماندگار است و فدرال رزرو چقدر ممکن است بر تصمیم عدم تغییر نرخ بهره خود می‌تواند پافشاری کند.

اما در بازار داخلی نیز قیمت دلار روندی صعودی را در پیش گرفته که در صورت تداوم آن، ممکن است قیمت طلا متاثر شود، با این حال با توجه به نزدیک شدن به زمان تغییر دولت از نظر داخلی نیز طلا با این ابهام مواجه است که روند دلار چه خواهد شد. در صورت تداوم روند فعلی در بازار دلار و روند فعلی بازار جهانی تقاضا برای طلا ممکن است بیشتر شود. اما آیا طلا طبق انتظار عمل خواهد کرد؟

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر