|
کدخبر: 188369

پیش بینی روند بازارهای مالی در روزهای آینده

در معاملات هفته اخیر بازار سرمایه، با توجه به برگزاری مجامع سالانه شرکت‌ها و افزایش عرضه سهام در هفته گذشته، شاهد بهبود روند بسیاری از نمادهای سرخ‌پوش در این بازار بودیم. با عنایت به این موضوع انتظار داریم بسیاری از شرکت‌های بورسی به دلیل تقسیم سود بعد از برگزاری مجمع، در هفته جاری عامل بالارفتن میزان ارزش معاملات خرد شوند. همچنین سهام از نظر قیمتی برای سرمایه‌گذاری مجدد ارزنده‌تر خواهد شد.

این دو موضوع در کنار هم می‌تواند از دلایلی باشد تا شاخص کل بتواند با روند صعودی قدرتمندی از سطح مقاومتی پیش روی خود عبور کند. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط، شاخص کماکان در کانال یک‌میلیون و ۳۰۰هزار واحد در فرازوفرود باشد تا با ورود پول قدرتمند و برطرف‌شدن برخی از ابهامات بتواند از این کانال عبور کند

افت تقاضای سکه

تعطیلات اخیر بازارها و همچنین آینده نامعلوم مذاکرات برجام، باعث‌ شده است با وجود تغییرات کم قیمت‌ ها، تقاضا برای خرید طلا و سکه به‌شدت افت کند. از طرف دیگر احتمال افزایش تقاضا بعد از تعطیلات به دلیل نزدیکی به ماه محرم، ضعیف به نظر می‌آید. علاوه بر این موضوع، عامل موثر دیگر بر کم‌رمق‌شدن روند سکه، تغییرات ناچیز بهای اونس طلا در معاملات روزهای گذشته بازار جهانی بود. بر این اساس سکه بهار آزادی روز گذشته در قیمت ۱۰میلیون ۷۲۰هزار تومان معامله شد. برگشت اسکناس آمریکایی به روند صعودی و نزدیکی آن به کانال ۲۵هزار تومانی موجب شده است تا معامله‌گران سکه به روند این فلز گرانبها امیدوار شوند. بر این اساس انتظار می‌رود همراه با بازگشت دلار به سیر نزولی فشار فروش را در بین سرمایه‌گذاران سکه افزایش دهد.

 هفته منفی طلا

قیمت طلا در معاملات روز جمعه تحت تاثیر قوی‌ماندن ارزش دلار کاهش یافت و در مسیر ثبت نخستین کاهش هفتگی در پنج هفته پیشین قرار گرفت. بهای اونس طلا که در معاملات هفته گذشته موقتا به بالاترین سطح یک‌ماه اخیر نزدیک شده بود، در انتهای هفته با کاهش ترس از کرونای دلتا با افت هفتگی ۷/ ۰درصدی روبه‌رو شد. ریسک‌پذیری در بازارهای مالی هفته گذشته تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به شیوع کرونای دلتا و تاثیر آن بر روند احیای اقتصاد جهانی، شکننده بود و سرمایه‌گذاران را متقاضی خرید دلار کرد. این موضوع مانع رشد بیشتر قیمت طلا شد. یک مساله برای طلا فقدان عوامل حمایت‌کننده جدیدی است که بتواند قیمت‌ها را به بالاتر از سطح ۱۸۰۰دلار حمایت کند. عملکرد هفته گذشته گواه دیگری بود که این فلز ارزشمند موفق نشده با وجود سقوط بازارهای سهام و افت بازده اوراق خزانه آمریکا صعود کند.

بازده منفی تسه در تیرماه

اوراق تسهیلات بانک مسکن در بازار سرمایه که نام نماد آن از سال و ماه انتشار اوراق، همراه با مخفف تسه گرفته شده در بازار فرابورس قابل دادو‌ستد است و تمامی این اوراق سررسید دوساله دارد. به این ترتیب تسه۹۸۱۲ که در اسفند سال ۹۸ ایجاد و در فروردین ۹۹ نخستین معامله آن انجام شد، در قیمت ۵۳هزار تومان شروع به کار کرد و در این مدت در سیر نزولی به کف قیمتی ۴۴هزار تومانی و در روند صعودی به سقف حدود ۹۵هزار تومانی دست یافت. یکی از متغیرهایی که تغییر ارزش وام مسکن را ترسیم می‌کند، رشد ماهانه هزینه وام مسکن است. این شاخص در ابتدای تیر ماه در مسیر نزولی قرار داشت، اما دیری نپایید که دوباره افزایشی شد. اما قیمت تسه۹۸۱۲ در تیر تغییر چندانی نداشت و به بازده به منفی ۲/ ۰درصد رسید.

هفته پرتلاطم نفت

قیمت نفت در معاملات روز جمعه به سطح بالاتری صعود کرد و با پشت سر گذاشتن هفته پرتلاطمی که از ریزش قیمت‌ها در روز دوشنبه آغاز شده بود، رشد هفتگی را به ثبت رساند. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت در ۷۲دلار و ۱۰سنت در هر بشکه بسته شد و به بازدهی مثبت ۴/ ۰ در هفته دست یافت. قیمت‌های نفت و سایر کالاهای پرریسک در آغاز هفته گذشته تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به تاثیر اقتصادی شیوع کرونای دلتا در آمریکا، انگلیس، ژاپن و کشورهای دیگر و متاثر شدن روند بهبود تقاضا برای نفت، نوسان شدیدی را تجربه کردند. هر دو شاخص قیمت بازار جهانی روز دوشنبه بیش از ۷درصد سقوط کرده بودند، اما با پیش‌بینی قوی‌ماندن تقاضا با توجه به ادامه روند کاهش ذخایر نفت و پیشرفت نرخ واکسیناسیون، تقریبا همه ریزشی را که داشتند جبران کردند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر