|
کدخبر: 188145

معامله گران دلار عقب نشینی کردند!

در اولین روز کاری مردادماه، دلار در مسیر افزایشی حرکت کرد؛ ولی سکه امامی راه کاهشی را در پیش گرفت.

اقتصاد معامله گران دلار عقب نشینی کردند!

روز شنبه، اسکناس آمریکایی ۱۳۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۴هزار و ۶۸۰تومان رسید. این رشد در حالی رخ داد که فضای بازار روز شنبه نیمه‌تعطیل بود و معاملات اندکی در فضای غیررسمی صورت می‌گرفت. به گفته فعالان، معامله‌گران در ابتدای دومین ماه تابستان بیشتر نظاره‌گر جریان محدود خرید و فروش‌های بازار بودند و رغبتی به انجام معاملات سنگین نداشتند. البته به‌دلیل تعطیلی بانک‌ها نیز امکان معاملات دلار در حجم عمده وجود نداشت.

 توازن در بازار دلار؟

معامله گران دیروز بیشتر در حاشیه بازار و در فضای غیررسمی فعال بودند و گروهی نیز در اتاق‌های معاملاتی مجازی خرید و فروش می‌کردند. به گفته برخی فعالان، در چنین فضایی،‌ دلار نه قدرت ریزش زیادی داشت و توان سنگینی برای صعود به سطوح بالاتر. در این جو معاملاتی، عوامل اثرگذار بر قیمت دلار تنها زمینه‌ساز تغییرات قیمتی اندکی شدند.

 عدم موفقیت برای احیای برجام در دولت دوازدهم و اخبار مربوط به آن، موجب شده بود که بخشی از معامله‌گران خریدهای احتیاطی خود را بیشتر کنند. با این حال، عاملی که باعث شد سطح تقاضای محدود روز شنبه، اسکناس آمریکایی را صعودی کند،‌ ضعف در سمت عرضه بود. گفته می‌شد که صرافی های بانکی فعالیت خاصی در ابتدای هفته در بازار نداشتند و این مساله زمینه‌ساز تاثیرگذاری بیشتر نوسان‌گیران شد. ممکن است روز دوشنبه با آغاز به کار صرافی‌ها، قیمت دلار نیز به‌واسطه تقویت عرضه ارز در مسیر نزولی قرار بگیرد. البته عده‌ای اعتقاد دارند به‌دلیل تعطیلات کرونایی از اواسط هفته گذشته، ممکن است با آغاز به کار دوباره دلار از روز دوشنبه، به یکباره تقاضای حواله و نقدی زیادی وارد بازار شود و قیمت اسکناس آمریکایی را صعودی کند.

دلار در انتظار پایان دولت

برخی از معامله‌گران باور دارند، بازار در انتظار پایان دوران دولت دوازدهم و موضع‌گیری دولت سیزدهم درباره برجام است. در واقع دسته‌ای از بازیگران ارزی ترجیح می‌دهند تا پایان دوران دولت دوازدهم ریسک خرید و فروش اسکناس آمریکایی را به جان نخرند. حتی عده‌ای از آنها باور دارند که ممکن است دولت دوازدهم در آخرین روزهای کاری خود با افزایش عرضه ارز زمینه‌ساز پایین رفتن سطح قیمتی دلار شود. این مساله نیز موجب شده است که گروهی از خریداران فعلا در بازار فعالیت خاصی نداشته باشند. پیش‌تر در بازار چنین باوری وجود داشت که درصورت عدم احیای برجام، دلار دچار نوسانات شدیدی خواهد شد. با این حال، در شرایط فعلی به نظر می‌رسد هراس از عرضه احتمالی بازارساز و انتظار برای شنیدن موضع دولت جدید درباره مذاکرات هسته‌ای موجب شده است که خریداران بی‌گدار به آب نزنند. البته عده‌ای از معامله‌گران باور دارند که درصورت شکست محدوده ۲۴هزار و ۸۰۰تومانی، احتیاط خریداران نیز کاهش خواهد یافت و اسکناس آمریکایی خود را آماده شکست محدوده ۲۵هزار و ۲۰۰تومانی خواهد کرد.

شروع کاهشی سکه در مردادماه

در روزی که دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت، سکه امامی ۱۰ هزار تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۰میلیون و ۵۷۰هزار تومان رسید. به گفته فعالان، روز شنبه در بازار رسمی طلا و سکه تقاضای خاصی وجود نداشت و همین عامل موجب شد که قیمت در جهت کاهشی قرار بگیرد. در کناراین، طلای جهانی در هفته گذشته توان زیادی برای رشد قیمت از خود نشان نداد و این عامل نیز موجب شد که انگیزه سکه‌بازان برای خرید پایین‌تر بیاید. سکه در صورتی که طی روزهای آتی صعودی نشود، شانس برگشت به زیر سطح حمایت ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار تومانی را خواهد داشت.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر