|
کدخبر: 187068

اوج گیری تولید لوازم خانگی

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در سه ماهه اول امسال تولید انواع لوازم خانگی با رشد ۲۹.۴ درصدی مسبت به فصل اول سال گذشته به بیش از یک میلیون و ۴۸ هزار دستگاه رسیده است.

اقتصاد اوج گیری تولید لوازم خانگی

بر اساس این آمار در سه ماهه اول امسال تولید شش کالا بیش از ۲۰ (تا ۷۱.۲ درصد)، چهار کالا بین ۱۰ تا ۲۰ درصد، هشت کالا کمتر از ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و تولید ۹ کالا نیز کاهش یافته است.

در این میان بیشترین افزایش تولید، مربوط به کامیون-کامیونت-کشنده است که با ۷۱.۲ درصد رشد، تولید آن به ۱۷۵۵ دستگاه رسیده است.

سه کالای دیگری که در این مدت بیشترین افزایش تولید را داشتند به ترتیب روغن ساخته شده نباتی، ماشین لباسشویی و کمباین با ۴۸.۴، ۴۰ و ۳۸.۲ درصد افزایش بوده است.

بر اساس این آمار، تولید روغن که در بیشتر ماه‌های سال قبل بیشترین کاهش را نسبت به سایر کالاها داشت، در سه ماهه اول امسال به ۵۲۳ هزار و ۴۰۰ تن رسیده است. بر اساس نامه دبیر ستاد تنظیم بازار، کارخانجات تولیدی در سال جاری باید نسبت به تولید ماهانه ۱۸۰ هزار تن روغن که ۱۲۰ هزار تن در بخش های خانوار، ۲۵ هزار تن در بخش صنف و ۳۵ هزار تن در بخش صنعت خواهد بود، اقدام کنند که برای سه ماه باید معادل ۵۴۰ هزار تن باشد.

در خرداد ماه امسال افزایش قیمت ۳۵ درصدی روغن مایع و ۳۰ درصدی روغن جامد به طور غیررسمی از سوی مسئولان تایید و در نهایت در سامانه ۱۲۴ که ملاک عمل بازرسان صنفی است اعمال شد. مشکلات بازار روغن محدود به افزایش قیمت نیست بلکه در ماه‌های اخیر بازار روغن بارها با تلاطم، کمبود و افزایش قیمت مواجه شد؛ تا جایی که حتی با تشکیل صف‌های طولانی و حواشی دیگر از جمله دریافت کارت ملی برای ارائه روغن در برخی فروشگاه‌ها مواجه شد و شواهد حاکی از این است که تامین بازار روغن جامد همچنان با مشکلاتی مواجه است.

افزایش نزدیک به ۳۰ درصدی تولید لوازم خانگی

طی سه ماهه امسال تولید انواع لوازم خانگی با ۲۹.۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از یک میلیون و ۴۸ هزار دستگاه رسیده است.

از بین انواع لوازم خانگی نیز تولید انواع ماشین لباسشویی، یخچال و فریزر و تلویزیون با افزایش ۴۰، ۲۹.۱ و ۱۹.۹ درصدی مواجه بوده و تولید این سه محصول از حدود ۲۱۲ هزار، ۳۷۴ هزار و ۲۲۴ هزار دستگاه در سه ماهه سال گذشته به نزیک ۲۹۷ هزار، ۴۸۳ هزار و ۲۶۹ هزار دستگاه در سه ماهه امسال رسیده است.

اما با وجود افزایش چشمگیر تولید لوازم خانگی در سال جاری، در بازار شاهد کاهش قیمت نیستیم. اخیرا سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزایش ۳۹ درصدی حقوق و دستمزد، گران شدن قیمت جهانی مواد اولیه و افزایش نرخ ارز که شش برابر نسبت به سال ۱۳۹۷ شده را از دلایل افزایش قیمت‌ عنوان کرد.

گفتنی است که سال گذشته سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هدف این وزارتخانه را تولید ۱۱.۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال عنوان کرده، اما گفته بود که تقاضا در این بازار حدود ۱۲.۵ میلیون دستگاه و بخش اعظم آن در بخش لوازم خانگی کوچک است.

از جمله مهم‌ترین کالاهای دیگری که تولید آن‌ها افزایش داشته نیز می‌توان به انواع کاغذ با ۱۴.۴ درصد و چرم با پنج درصد افزایش تولید اشاره کرد.

گفتنی است که کمترین افزایش تولید نیز مربوط به الکتروموتور بوده که با ۰.۴ درصد افزایش تولید در سه ماهه امسال تولید آن معادل یک میلیون و ۸۹۲ هزار دستگاه بوده است.

تولید کدام کالا کاهش یافت؟

از بین ۲۴ کالای منتخب صنعتی تولید ۹ کالا کاهش داشته که بیشترین کاهش مربوط به الیاف اکریلیک با ۶۵.۷ درصد، پودر شوینده با ۲۰، تراکتور با ۱۱، درصد بوده است.

همچنین در فصل اول امسال ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون عدد داروی انسانی تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۱ درصد کاهش داشته است.

گفتنی است که اخیرا رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران نسبت به خطر کمبود ذخایر دارو در کشور هشدار داده و گفته بود که با کند شدن تخصیص ارز، وارد شدن این مواد نیز با محدودیت مواجه شده و همین موضوع خطر کاهش ذخایر مواد اولیه، محدود شدن تولید و در نهایت کاهش توزیع دارو را افزایش می‌دهد.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر