|
کدخبر: 185192 سهیل فرزین

در گفتگوی گسترش نیوز با دبیرکل اتاق بازرگانی تهران:

پول کشور چگونه به یغما رفت؟

عشقی گفت: از دولت سیزدهم انتظار داریم که برای حل هیچ کدام از مشکلات فعالان بخش خصوصی و فعالان تجاری و صنعتی کشور هیچ اقدامی انجام ندهد.

اقتصاد  پول کشور چگونه به یغما رفت؟

کمتر از یک ماه تا روی کار آمدن دولت سیزدهم زمان باقی است و به همین دلیل بازارها تحت تاثیر همین موضوع در رکود به سر می برند. بازارها چشم انتظار روی کار آمدن دولت جدید و اعمال سیاست های جدید هستند تا مسیر حرکتی خود را بر اساس این سیاست ها تنظیم کنند.

اما بهمن عشقی دبیرکل اتاق بازرگانی تهران بر این باور است که دولت باید پای خود را از اقتصاد و صنعت کشور بیرون بکشد تا بلکه بتوان بارقه امیدی به بهبود نسبی شرایط در آینده داشت. با او در این رابطه به گفتگو نشسته ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

عشقی در  ابتدای این گفتگو گفت: به عقیده من مهمترین موانع تجاری سازی صنعتی در کشور تنها و تنها دولت است. دولت باید کارهایی که در گذشته انجام می داده را مجددا تکرار نکند. بزرگترین عارضه در اقتصاد، صنعت و تجارت کشور ما مداخله دولت ها است. دولت ها در ایران مداخله گرند. دولت باید دست از مداخله بردارد و بپذیرد که بهتر از عامه مردم نمی تواند تصمیم بگیرد چه بسا بهتر از نخبگان. اگر ما از یک شخص عادی و به عبارتی از عام مردم سوال می کردیم که پس از پیدایش واکسن کرونا چگونه باید با شیوع این ویروس مقابله می کردیم بدون شک او پاسخ می داد که باید واکسیناسیون عمومی با سرعت انجام شود. عجیب است که این موضوع پیش پا افتاده به ذهن دولت نرسید. بنابراین طرز تفکر و میزان تراز عقلانی دولت در حد عوام مردم هم نیست.

بهمن-عشقی

دولت رییسی مردم را به حال خود رها کند!

وی با اشاره به روی کار آمدن دولت آینده در مرداد ماه، اظهار داشت: از دولت سیزدهم انتظار داریم که برای حل هیچ کدام از مشکلات فعالان بخش خصوصی و فعالان تجاری و صنعتی کشور هیچ اقدامی انجام ندهد. چرا که عموما برای حل چالش ها ما ابزاری و راهکاری ندارد. آیا دولت سیزدهم قادر خواهد بود مسائل مربوط به مبادلات خارجی کشور را حل کند؟ در پاسخ باید گفت خیر؛ چرا که به دلیل تحریم ها این امکان وجود ندارد. آیا دولت قادر است مناسبات کارفرما و کارگر را حل کند؟ خیر؛ دولت سیزدهم این چالش را نیز نمی تواند حل کند چرا که خارج از ظرفیت اوست. آیا دولت می تواند تورم را کنترل کند؟ خیر؛ تا زمانی که دولت ناچار است از جیب بانک مرکزی به صورت ماهانه مبلغ هنگفتی پول چاپ کند و حقوق و دستمزد بدهد موضوع تورم کنترل نخواهد شد. بنابراین در می‌یابیم که دولت سیزدهم نیز در حل چالش ها و مشکلات با در بسته روبرو خواهد شد.

دولت باید مداخله خود را کمتر کند

دبیر کل اتاق بازرگانی تهران در ادامه ضمن تاکید بر اینکه دولت باید مداخله خود را کمتر کند، خاطرنشان کرد: اگر دولت دست از مداخله گری بردارد ما را قدری به آینده امیدوارتر خواهد کرد. عدم مداخله دولت ایجاد کننده ثبات خواهد بود؛ چرا که مداخله او ثبات را از بین می برد. ثبات در شرایط و قوانین نیز موجب می شود که صنعتگر با فراغ بال بیشتری نسبت به آینده خود برنامه ریزی کند. از طرفی وقتی خارجی ها مشاهده کنند که دولت کشوری، در زمینه های مختلف کمتر دخالت می کند نسبت به سرمایه گذاری در آن کشور اقبال بیشتری از خود نشان می دهند. باید توجه داشت تا در کشوری سرمایه گذاری خارجی رخ ندهد اتفاق خاصی حاصل نخواهد شد.

عشقی همچنین گفت: البته این که ما می گوییم دولت دخالت خود را کمتر کند به معنای این نیست که پس از کمتر شدن مداخله دولت، کشور با سرعت به بهشت برین تبدیل خواهد شد. ما معتقدیم که در صورت کاهش مداخلات وضعیت از شرایط امروزی بسیار بهتر خواهد شد. دولت ایران با این سازوکار کنونی نمی تواند اسباب توسعه را فراهم کند.‌ این که چه کسی رییس جمهور باشد تأثیری بر شرایط کلی کشور ندارد چرا که با این سازوکار، بینش کنونی و مدل تعامل با دنیا ، نباید انتظار یک دولت کارآمد و پیشرفته داشته باشیم. اما اگر دولت کمتر مداخله کند وضع معیشتی مردم بهتر خواهد شد. تا زمانی که ما قرارگاه مرغ تشکیل می دهیم شرایط به همین منوال خواهد بود.

وی افزود: تا زمانی که دولت قیمت گذاری دستوری داشته باشد وضعیت ما همین خواهد ماند. بزرگترین مشکل تولیدکنندگان در حال حاضر قیمت گذاری دستوری است. دولت چقدر در جریان مسائل پیرامون تولید است که قیمت گذاری می کند؟ دولت برای توجیه قیمت گذاری خود ارز یارانه ای پرداخت می کند. این ارز دولتی به جیب چه کسانی سرازیر شد؟ ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع رانت و فساد بود که خود دولت نیز از این موضوع منتفع می شد. دولت با این اقدام خود برای یک لایه تازه به دوران رسیده ایجاد ثروت کرد و از این طریق پول یک‌ کشور را به یغما داد.

دبیر کل اتاق بازرگانی تهران در پایان اظهار داشت: امیدوارم دولت آینده جیب خود و اطرافیان خود را از رانت دولتی پر نکند.

ارسال نظر