|
کدخبر: 183870

خبر مهم درباره پرداخت باقیمانده سود سهام عدالت

رییس سازمان بورس گفت: پرداخت باقیمانده سود سهام عدالت از شب گذشته شروع شده و طی امروز امیدوار هستیم که بتوانیم به همه حساب‌هایی که معتبر است و نزد سازمان بورس، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و سازمان خصوصی‌سازی ثبت شده واریز انجام شود.

اقتصاد خبر مهم درباره پرداخت باقیمانده سود سهام عدالت

محمد علی دهقان دهنوی، با اشاره به پرداخت۵۰ درصد از سود سهام عدالت در اسفند ماه سال گذشته که مربوط به عملکرد ۳۶ شرکت سرمایه پذیر سهام عدالت در سال ۹۸ بود، گفت: پرداخت سود شرکت‌ها به این ترتیب است که بعد از برگزاری مجمع شرکت، پرداخت سود مشخص شود و تا ۸ ماه بعد از مجمع، شرکت‌ها موظف هستند سود را به سهامداران پرداخت کنند. برای اینکه این فرآایند بتواند به صورت متمرکز انجام شود سازمان بورس تصمیم گرفته است که سود سهامداران مستقیم سهام عدالت و نیز سود سهامداران غیرمستقیم سهام عدالت در شرکت سپرده گذاری مرکزی تجمیع و به طور هماهنگ به حساب سهامداران عدالت پرداخت شود.

وی در ادامه افزود: بر اساس همین برنامه زمانی توزیع سود شرکت ها، ۵۰ درصد سود که تا قبل از سال جمع شده بود در اسفند ماه پرداخت شد و مقرر شد ۵۰ درصد باقی مانده نیز در اسرع وقت پرداخت شود؛ البته متاسفانه بعضی از شرکت‌های سرمایه پذیر که باید در آن موعد زمانی سود را پرداخت می‌کردند در پرداخت سود تاخیر داشتند و به همین خاطر برنامه پرداخت سود به تاخیر افتاد.

دهقان دهنوی با بیان اینکه از امشب پرداخت مرحله دوم سود انجام می‌شود، گفت: مایل بودیم همه ۵۰ درصد باقی مانده سود را پرداخت کنیم، ولی دو اتفاق مانع شد که این سود واریزی از ۵۰ درصد کمتر باشد. یکی اینکه دو مورد از شرکت‌های سرمایه پذیر افزایش سرمایه داشتند و این افزایش سرمایه می‌توانست از محل سود سهامداران انجام شود؛ البته به نفع سهامدار بود که در افزایش سرمایه شرکت کنند و از مزایای دریافت سهم جدید بهره‌مند شده و ارزش بیشتری برایشان ایجاد شود. براین اساس، تصمیم گرفتیم تا سود را از این دو شرکت نگیریم تا سهامداران در افزایش سرمایه شرکت کنند. در نظر داشته باشید که این دو شرکت متاسفانه سود خود را پرداخت نکردند. شرکت مخابرات ایران یکی از این دو شرکت است که با وجود به پایان رسیدنموعد ۸ ماهه خود هیچ بخشی از سود خود را پرداخت نکرده است؛ دومین شرکت نیز شرکت مپنا است که تاکنون تنها تقریبا یک سوم سود خود را پرداخت کرده، اما هنوز دو سوم آن را پرداخت نکرده است.

وی ادامه داد: خلف وعده این شرکت‌ها و برخی شرکت‌های دیگر که سود را با تاخیر پرداخت کردند، (البته طبق ضوابط انضباطی سازمان بورس برخورد لازم با آن‌ها صورت خواهد گرفت) باعث شد که پرداخت سود سهامداران عدالت به تاخیر بیافتد و ما نهایتا تصمیم گرفتیم که بدون دریافت سود از این دو شرکت آنچه که تاکنون تجمیع شده است از سود که حدود ۴۰ درصد سود است را به سهامداران عدالت پرداخت کنیم.

دهقان دهنوی با بیان اینکه این ۴۰ درصد برای کسانی که برگه سهام عدالت یک میلیون تومانی یا ارزش سهام آن‌ها یک میلیون تومان بوده کمی بیش از ۱۴۴ هزار تومان خواهد بود و برای کسانی که ارزش سهام آن‌ها ۵۳۰ هزار تومان بوده است، اندکی بیش از ۷۶ هزار تومان خواهد بود و سایر سهامداران هم به همین تناسب سود دریافت می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: افرادی که بخشی از سهامشان را قبل از تقسیم سود گذشته فروخته اند به همان اندازه که سهامشان باقی مانده، سود به آن‌ها تعلق خواهد یافت.

به گفته رییس سازمان بورس پرداخت این سود، شب گذشته شروع شده و طی امروز امیدوار هستیم که بتوانیم به همه حساب‌هایی که معتبر است و نزد سازمان بورس، شرکت سپرده گذاری مرکزی و سازمان خصوصی سازی ثبت شده است و قبلا هم سود به آن پرداخت شده، واریزی داشته باشیم. کسانی که سود به حسابشان واریز نشده است می‌توانند با شماره‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی تماس بگیرند و آن را رفع کنند.

منبع: میزان

ارسال نظر