|
کدخبر: 179589

دلار برای انتخابات از دایره امن خود خارج شد

تحلیلگران فنی باور دارند، عبور دلار از مقاومت ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، می‌تواند زمینه‌ساز افزایش ورود خریداران به بازار شود.

اقتصاد دلار برای انتخابات از دایره امن خود خارج شد

محدوده‌شکنی روز چهارشنبه موجب شد که برخی از آنها از خروج دلار از دایره امن سخن بگویند. دایره امن اسکناس امریکایی در روزهای اخیر محدوده ۲۳ هزار و ۶۰۰ تا ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود.

با وجود اینکه دلار تا ساعت ۳ بعدازظهر رفتار افزایشی داشت، از بعدازظهر فروشندگان در بازار فعال‌تر شدند و همین موضوع موجب شد کمی دیدگاه افزایشی‌های بازار تعدیل شود. البته با توجه به افزایشی شدن نرخ دلار و سکه قبل از انتخابات، انتظار صعودی دسته دیگری از معامله‌گران تقویت شد. سکه نیز روز چهارشنبه ۸۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. افزایش بهای سکه در شرایطی رخ داد که بهای طلا در بازارهای جهانی تا ساعت ۴ بعدازظهر رفتار افزایشی نداشت.

دلایل رشد دلار چه بود؟

برخی از فعالان باور داشتند، افزایش تقاضاهای حواله‌ای و نزدیک شدن به پایان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری زمینه‌ساز افزایش نرخ دلار شد. این در حالی است که عده دیگری باور داشتند، نوسانات افزایشی روز چهارشنبه تنها ناشی از جوسازی سیاسی برخی معامله‌گران در مورد طولانی‌تر شدن مذاکرات هسته‌ای بود.

نشانه رشد تقاضا در بخش حواله، افزایش نرخ حواله درهم بود. نرخ حواله درهم در روز چهارشنبه به بالای محدوده ۶ هزار و ۶۰۰ تومانی رفت. افزایش درهم موجب شد خریداران در بازار داخلی فعال‌تر عمل کنند. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند و به طور سنتی رشد یکی منجر به افزایش دیگری می‌شود. در کنار این عده‌ای از فعالان باور دارند، بازارساز تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری عرضه ارز در بازار را در سطح بالایی ادامه خواهد داد. اما شماری از فعالان باور دارند، بعد از انتخابات، سطح عرضه در حد کنونی باقی نخواهد ماند و این عامل زمینه‌ساز رشد نرخ دلار خواهد شد. در کنار این گفته می‌شود برخی از معامله‌گران، خریدهای خود را به پس از انتخابات موکول کرده‌اند و این موضوع نیز می‌تواند زمینه‌ساز تقویت سمت تقاضای بازار شود.

برخی از معامله‌گران باور دارند، دلیل رشد دلار جوسازی پیرامون طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای بود. از نگاه آنها، با کاهش هیجانات، بازار به شرایط عادی خود بازخواهد گشت و دلار بالای ۲۴هزار و ۲۰۰ تومان تثبیت نخواهد شد.

شرایط نزولی در بازار دلار

عده‌ای از معامله‌گران عنوان می‌کنند، بالا رفتن نرخ طلای سیاه و احتمال لغو تحریم‌ها در سال ۱۴۰۰ از جمله عواملی هستند که مانع از ورود خریداران بلندمدت به بازار شده‌اند و این موضوع موجب می‌شود دلار ظرفیت رشد معناداری را نداشته باشد. به باور آنها، دلار می‌تواند در واکنش به اخبار سیاسی یا هیجانات مقطعی، افزایش‌های کوتاهی را تجربه کند، ولی برای صعود معنادار نیاز دارد که با ورود خریداران بلندمدت رو‌به‌‌رو شود. در کنار این، نرخ نفت در روزهای اخیر رفتار صعودی داشته است و این موضوع، ‌امیدواری به افزایش قیمتی بیشتر طلای سیاه را بالا برده است.

بالا رفتن نرخ نفت، زمینه‌ساز افزایش بیشتر درآمدهای نفتی ایران می‌شود، موضوعی که می‌تواند سمت عرضه ارز در بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار دهد.

افزون بر این، گروهی از فعالان باور دارند، دلار از یک الگوی رفت و برگشتی در روزهای اخیر تبعیت کرده است. از نگاه آنها، افزایش روز چهارشنبه با افت نرخ دنبال خواهد شد.

 

 

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    افتخاردلارجمع کردن ازبازاربانک مرکزی باقیمتهای نجومی وفرمایش آقای همتی که من یک میلیارددلارنقدینگی ازبازارجمع کردم نشانه چیست

ارسال نظر