|
کدخبر: 175506

مالیات عایدی بر سرمایه شامل چه کسانی می‌شود؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس جزئیات و اهداف طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تشریح کرد.

اقتصاد مالیات عایدی بر سرمایه شامل چه کسانی می‌شود؟

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در تشریح جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: هدف مذکور طرح فقط مهار سوداگری در بازار ملک، طلا، ارز و خودرو است.

وی در تشریح دیگر اهداف طرح مالیات بر عایدی سرمایه، افزود: ساماندهی نظام مالیاتی برای انگیزه‌بخشی به تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاری‌های مولد، کاهش دلالی و سوداگری و تضعیف فعالیت‌های مالی غیرمولد، افزایش عدالت و کاهش فاصله طبقاتی و همچنین جلوگیری از نوسان قیمت‌ها به‌ویژه قیمت ارز از جمله اهداف مهم این طرح است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در همین راستا ادامه داد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه بر موضوع تقویت تولید تمرکز دارد و اجازه ورود واسطه‌ها به اقتصاد را نمی‌دهد و مانع سوداگری در اقتصاد کشور خواهد شد.

طغیانی با تاکید بر اینکه کالاهای سرمایه‌ای باید در مدار تولید قرار گیرند نه ابزاری برای سوداگری باشند، گفت: مجلس تاکنون هیچ لایحه‌ای را در این زمینه از سوی دولت دریافت نکرده است بلکه این طرح از سوی مجلس ارائه شد.

وی با بیان اینکه فقدان چنین قوانین تأثیرگذاری سبب بی‌ثباتی در اقتصاد کشور می‌شود، اظهار کرد: مالیات بر عایدی سرمایه صرفاً فردی را هدف قرار می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های مولد انجام نمی‌دهد و فقط ۴ بازار املاک، خودرو، طلا و ارز را هدف قرار می‌دهد. اگر فرد بیش از نیاز مصرفی در این ۴ بازار خرید داشته باشد، مالیات بر عایدی سرمایه شامل او می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه اکثر کشورهای دنیا چنین طرح‌هایی را تصویب و اجرایی کرده و تنها ۳۳ کشور آن را اجرا نمی‌کنند،اظهار کرد: این کشورها نزدیک به ۷ الی ۸ درصد درآمد مالیاتی خود را از همین محل کسب می‌کنند؛انگلستان این طرح را در سال ۱۹۶۵ در حالی شروع کرد که بالاترین تورم را در بخش مسکن داشت.

در جلسه علنی روز (چهارشنبه ۵ خرداد) مجلس شورای اسلامی و در در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر عایدی سرمایه با کلیات این طرح با ۱۳۲ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت شد.

 

منبع: تسنیم
  • ابوالفضل ارسالی در

    با سلام ؛
    تشکر وقدردانی میکنم از نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی که با تصویب اینگونه طرحها امیدها را در مردم ایجادمیکنند.قطعا"اجرای صحیح این طرح میتواند اقتصاد را شکوفا و جلوی فساد اقتصادی را هم گرفته و هدایت منابع حاصل از این طرح به تولید باعث ایجاد سرمایه گذاری وبه تبع آن شغل در جامعه میشود.فقط باید طرح راقاطعانه ودر اسرع وقت عملیاتی کردونظارت های بسیار شدیدی نیز باید اعمال شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها