|
کدخبر: 174659

اثر بلینکن در بازار دلار

در حالی که علامت های داخلی از سوی دولت خبر از یک توافق می دهد اما سخنان وزیر خارجه آمریکا در خصوص اینکه ایران هنوز نشان نداده آماده تصمیم گیری برای توافق است قیمت دلار در پشت خط را صعودی کرد.

اقتصاد اثر بلینکن در بازار دلار

قیمت دلار در بازار تابع عوامل مختلفی است اما در روزهای اخیر معامله گران اعتقاد دارند مواضع سیاستمداران می تواند بازار را با نوسان های روزانه روبرو کند. در دو روز اخیر موضع مجلس درباره همکاری ایران و آژانس انرژی اتمی سوژه معامله گران بود. از دید آنها اگر مجلس مصوبه خود در خصوص همکاری با آژانس را پس از پایان ضرب الاجل فعال کند شانس توافق میان ایران و غرب کاهش می یافت. با عین حال دیدگاه های دولتمردان در خصوص پیشرفت مذاکرات وین برخی دیگر از معامله گران را امیدوار نگه داشته بود. شب گذشته اما سخنان وزیر خارجه آمریکا به افزایش قیمت دلار منجر شد.

قیمت دلار در معاملات پشت خطی، پس از انتشار اظهارات آنتونی جان بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا افزایشی شد. بلینکن در گفت‌وگو با شبکه خبری ای بی سی نیوز عنوان کرد، ایران می‌داند چه اقداماتی را باید برای برنامه هسته‌ای خود انجام دهد اما هنوز ندیده‌ایم که آیا ایران آماده تصمیم‌گیری برای انجام کاری است که باید انجام دهد. این اظهار نظر که تا حدی نشان دهنده اختلاف دو طرف در مذاکرات هسته ای بود، موجب شد که میزان خریدها در معاملات پشت خطی افزایش پیدا کند و اسکناس آمریکایی به بالای مرز ۲۳ هزار تومانی بازگردد.

در کنار این، برخی معامله گران احتمال توقف اجرای پروتکل الحاقی را از گذشته قوی تر تصور کردند. از نگاه شماری از معامله گران این اتفاق می تواند تنش های بین الملی را افزایش دهد و به همین دلیل، چنین ریسکی را در معاملات خود لحاظ می کنند. به گفته فعالان، در صورتی که آژانس بین المللی اتمی اعلام کند که با ایران توافق دوباره ای پیدا کرده است، ممکن است میزان خریدها در بازار کاهش پیدا کند.

دو سیگنال متناقض در بازار ارز

 بازار در شرایط فعلی با دو سیگنال متناقض مواجه است. مقامات داخلی عموما از پیشرفت مذاکرات هسته ای و بعضا اتمام نزدیک مذاکرات خبر می دهند، حال آنکه حداقل تا این لحظه احتمال چنین مساله ای به صورت قوی از سوی آمریکایی ها مطرح نشده است. چنین اختلاف نظرهایی موجب می شود که برخی معامله گران با احتیاط اقدام به خرید و فروش کنند.

با این حال، عده ای نیز سعی می کنند با استفاده از اخبار متناقض اقدام به نوسان گیری کنند. دلار در روزهای اخیر عموما بین ۲۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان نوسان کرده و چندین بار دچار رفت و برگشت های قیمتی شده است. هر چقدر دامنه نوسانات قیمت دلار زیادتر باشد، توجه معامله گران را بیشتر به سوی خود جلب می کند.

بازار هنوز امیدوار است قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اتفاق مثبتی در حوزه رفع تحریم ها رخ دهد این اتفاق به جناح کاهشی بازار دست بالا را می دهد اما در عین حال تاخیر در این حوزه می تواند بخشی از تقاضای به حاشیه رفته در بازار را فعال کند.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر