|
کدخبر: 174179

تغییرات قیمت شاهین، کوییک، سمند و تیبا در بازار خودرو

سردرگمی سیاسی ناشی از آغاز ماراتن ریاست‌جمهوری سیزدهم و انتظار برای مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای موجب شده است بازار خودروهای داخلی هفته سپری شده را با کمترین تلاطم به پایان برسانند.

اقتصاد تغییرات قیمت شاهین، کوییک، سمند و تیبا در بازار خودرو

ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که عوامل اثرگذار در بازار خودرو موجب شد تا بازار خودرو در هفته سپری شده نوسان زیر یک درصد را تجربه کنند، بطوریکه پرونده خودروهای پرطرفدار در آخرین هفته اردیبهشت با نوسان اندک قیمت بسته شد و خودروهای داخلی رشدی در حدود یک تا دو میلیونی تومانی قیمت را تجربه کردند.

علاوه بر انتظار برای اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای، آغاز مارتن انتخابات در کشور نیز موجب شد تا خریداران و فروشندگان تا مشخص شدن رئیس‌جمهور بعدی و سامان گرفتن بازار دست از خرید و فروش بکشند که این امر بر بازار خودرو اثر گذار بوده است.

از سوی دیگر «ریز نوسان‌های قیمت دلار» یکی دیگر از دلایلی است که فعالان بازار خودرو، بالا و پایین شدن قیمت در بازار را به آن نسبت می‌دهند و معتقدند که با تغییر هرچند اندک قیمت در بازار دلار شاهد تکان‌های کوچک در بازار خودرو هستیم. عاملی که موجب شده تا بازار همانند الاکلنگی بالا و پایین شود.

‌ ثبات در بازار خودروهای داخلی در حالی سایه افکنده که چندی پیش خودروسازان مجوز افزایش قیمت تا حدود ۹ درصد را از شورای رقابت دریافت کرده‌اند با این حال این مجوز نیز نتوانست چندان بازار خودرو را تحت تاثیر قرار دهد. بطوریکه بازار در هوای گرم این روزها یخ‌زده است.

روند بازار خودرو

براساس ارزیابی‌های صورت گرفته، بازار خودروهای پرطرفدار داخلی در مدت زمان مورد بررسی یا بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شده‌اند یا رشد اندکی داشته‌اند.

براساس ارزیابی‌های صورت گرفته در آخرین هفته اردیبهشت، دو خودرو (کوییک معمولی) و (تیبا صندوقدار) بیشترین رشد قیمت را داشته‌اند و با رشدی دو میلیون تومانی نسبت به هفته قبل در بازار عرضه شدند.

از سوی دیگر (کوییک R)، (پژو ۲۰۶ تیپ ۲)، (سمند LX با موتور EF۷)، (سمند سورن)، (تیبا۲ معمولی) نیز رشد یک میلیونی قیمت را تجربه کردند و سایر خودروهای پرطرفدار در بازار نیز این هفته را بدون تغییر قیمت به پایان رساندند.

قیمت کوییک در بازار خودرو

با توجه به وضعیت بازار این سوال مطرح می‌شود که خانواده «کوییک» این هفته در میان محصولات سایپا چه روندی داشته‌اند.

براساس ارزیابی بازار، «کوییک معمولی» در هفته سپری شده رشد دو میلیونی قیمت را تجربه کرد و با قیمت ۱۴۸ میلیون تومان در بازار معامله شد. اما «کوییک R» رشدی یک میلیون تومانی را ثبت کرد و در بازار با قیمت ۱۵۵ میلیون تومان این هفته را به پایان رساند.

قیمت «شاهین» در بازار خودرو

از دیگر محصولات سایپا می‌توان به خودرو «شاهین» اشاره کرد که اواخر سال گذشته به تعداد محدود و به صورت نمادین به خریداران این خودرو تحویل شد.

شرکت سایپا در آن زمان قیمت ۲۶۸ میلیون تومان را برای این خودرو تعیین کرد و مشخص نیست این خودرو در تحویل رسمی با چه قیمتی به دست خریداران خواهد رسید.

قیمت محصولات پژو در بازار

براساس رصد بازار، خودرو پرطرفدار این شرکت یعنی ۲۰۶ تیپ ۲ این هفته را با رشد یک میلیونی قیمت به پایان رساند و در بازار با قیمت ۲۰۱ میلیون تومان معامله شد.

ارزیابی صورت گرفته از بازار نشان دهنده آن است که تیپ ۵ این خودرو نیز در هفته سپری شده بدون تغییر و با قیمت ۲۵۸ میلیون تومان در بازار معامله شد. اما با ارزیابی بازار خودرو می توان گفت «پژو ۲۰۶ صندوقدار» دیگر محصول خانواده ۲۰۶ که همواره توانسته نظر خانواده‌ها را به خود جلب کند، این خودرو در بازار در محدوده قیمتی ۲۴۵ میلیون تومان قیمت خورد و بدون تغییر در بازار عرضه شد.

قیمت خانواده سمند در بازار

در میان محصولات ایران خودرو «سمند LX» نیز هفته سپری شده را بدون تغییر قیمت به پایان رساند و در بازار ۱۹۰ میلیون تومان عرضه شد. اما «سمند lx با موتورEF۷» این هفته رشدی یک میلیون تومانی را تجربه کرد و در بازار با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان معامله شد.

«سورن» هم از رشد یک میلیونی قیمت جا نماند و هفته سپری شده را با قیمت ۲۴۲ میلیون تومان به پایان رساند.

قیمت تیبا در بازار

از دیگر محصولات بازار پرتیراژ ها می‌توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛ ارزیابی بازار خودرو نشان می‌دهد که این خودرو این هفته رشد دو میلیون تومانی قیمت داشت و با قیمت ۱۲۴ میلیون تومان در بازار معامله شد.

قیمت «تیبا۲» معمولی نیز با رشدی ۱ میلیونی در هفته جاری در بازار به ۱۳۴ میلیون تومان رسید.

اما ساینا که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است از دیگرخودروهایی است که در این هفته کاهش قیمت داشته است. براساس ارزیابی بازار ساینا درهفته سپری شده بدون تغییر و با قیمت ۱۴۱ میلیون تومان در بازار معامله شد.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر