|
کدخبر: 174027

تورم ۶۵ درصدی خوراکی برای اقشار کم درآمد

تورمی که در اقلام خوراکی برای ماه فروردین ایجاد شده،بیشتر دهک های کم درآمد را زیر فشار برده است تا دهک های با درآمد بالا. همچنین دهک دوم و سوم افزایشی نزدیک به ۶۵ درصد را در هزینه های خوراکی خود در فروردین نسبت به سال گذشته تجربه کرده اند.

اقتصاد تورم ۶۵ درصدی خوراکی برای اقشار کم درآمد

بالاترین نرخ تورم نقطه ای اقلام خوراکی در فروردین مربوط به دهک دوم و سوم درآمدی با تورمی معادل ۶۴.۸ درصد است. همچنین اولین تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی در سال ۱۴۰۰، ۶۳.۱ درصد به ثبت رسیده است که در مقایسه با تورم نقطه ای خوراکی ها در اسفند با کاهش ۳.۵ درصدی مواجه بوده است.

 بالاترین تورم میانگین به ثبت رسیده برای دهک های درآمدی در فروردین ماه، به دهک دهم با ۴۵.۸ و کمترین به دهک اول با ۳۷.۵ درصد تعلق دارد. با توجه به این آمار فاصله تورمی دهک ها به ۸.۳ درصد در فروردین ماه ۱۴۰۰ رسیده است، این در حالیست که فاصله تورمی دهک ها در اسفند ۹۹ ، ۸.۸ درصد به ثبت رسیده بود.به عبارت دیگر فشار تورم بر اقشار مختلف درآمدی در فروردین نسبت به اسفند به مقدار ناچیزی بهبود یافته است.همچنین به علت وزن بالای کالاهای خوراکی در سبد تورمی اقشار کم درآمد جامعه، افزایش قیمت ها در این بخش بیشتر دهک های پایینی رو تحت تأثیر قرار داده است.

تورم ۴۶ درصدی برای دهک ثروتمند

تورم میانگین فروردین ماه( ۱۲ ماه منتهی به فروردین ۹۹ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به فروردین ۱۴۰۰ ) برای کل کشور ۳۸.۹ درصد به ثبت رسیده است. این شاخص تورمی برای دهک دهم درآمدی ۴۵.۸ درصد برآورد شده است،به بیان دیگر اقلام مصرفی ده درصد ثروتمند جامعه فروردین به طور میانگین نزدیک به ۴۶ درصد افزایش قیمت داشته است. کمترین تورم رقم خورده بین دهک ها نیز در فروردین ماه ۱۴۰۰ برای دهک اول درآمدی با ۳۷.۵ درصد رقم خورده است.

تورم میانگین اقلام خوراکی و غیر خوراکی

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم اقلام خوراکی و آشامیدنی از تورم اقلام غیر خوراکی و خدمات در فروردین ۱۴۰۰ بالاتر بوده است. تورم اقلام خوراکی برای دهک دوم ۴۵.۸ به ثبت رسیده است، این نرخ بالاترین تورم میانگین در تمامی دهک ها درآمدی است. پایین ترین عدد تورم به ثبت رسیده برای دهک ها درآمدی نیز به دهک دهم با ۴۰.۸ درصد تعلق دارد.

تورم دهک ها در مورد افزایش بهای اقلام غیر خوراکی و خدمات ،دقیقا عکس آن اتفاقی است که در مورد تورم اقلام خوراکی رخ داده است. بالاترین نرخ تورم غیر خوراکی برای دهک دهم با تورمی معادل ۴۷.۱ درصد رخ داده است. این در حالی است که تورم غیر خوراکی برای ده درصد کم درآمد جامعه ۲۹.۸ درصد رقم خورده است.

وزن بالای اقلام خوراکی در سبد مصرفی دهک ها کم درآمد

سوالی که میتوان در اینجا مطرح کرد این است که، چگونه بیشترین و کمترین تورم غیر خوراکی به ترتیب برای دهک دهم و دهک اول، و دقیقا عکس این اتفاق در مورد تورم خوراکی ها اتفاق افتاده است ؟

وزن بالای اقلام خوراکی در سبد مصرفی دهک ها کم درآمدی دهک های پایینی درآمد های کمتری دارند و همین امر موجب می شود تا درآمد آنان حداکثر کفاف هزینه های معیشتی مانند خورد و خوراک دهد. از همین رو وزنی که اقلام خوراکی دارد در سبد مصرفی خانوار دهک های پایین زیاد می شود، و زمانی که اثر افزایش قیمت خوراکی ها و نوشیدنی ها بیشتر در نرخ تورم این دهک ها دیده خواهد شد.

همچنین هزینه های خوراکی سهم کمتری از مخارج خانوار دهک های بالای درآمدی دارد، و به همین علت افزایش در بهای اقلام خوراکی بیشتر در تورم دهک ها با درآمد بالا دیده می شود.

تورم نقطه به نقطه در فروردین ۹۹

تورم نقطه به نقطه در فروردین امسال نزدیک به ۵۰ درصد برآورد شده است. به بیان دیگر در فروردین امسال نسبت به فروردین ماه ۹۹ قیمت اقلام اعم از خوراکی و غیر خوراکی به طور متوسط ۴۹.۵ درصد گران تر شده است. تورم نقطه ای دهک های درآمدی از ۴۹.۳ برای دهک ششم تا ۵۲.۷ درصد برای دهک دهم متغیر بوده است. این شاخص برای دهک اول نیز ۵۰.۳ درصد محاسبه شده است. با توجه به این موضوع میتوان بیان کرد که کمترین افزایش قیمت در فروردین امسال نسبت به فروردین سال قبل، برای دهک های میانی رخ داده است.

تورم ۶۵ درصدی خوراکی برای اقشار کم درآمد جامعه

تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی برای دهک دوم و سوم در فروردین امسال ۶۴.۸ درصد به ثبت رسیده است، به بیان دیگر از فروردین ماه گذشته نسبت به فروردین ۹۹ قیمت اقلام خوراکی که اقشار کم درآمد جامعه مصرف می کرده اند، نزدیک به ۶۵ درصد افزایش قیمت داشته است. این نرخ تورم برای اقلام خوراکی، بالاترین نرخ تورم نقطه ای به ثبت رسیده برای دهک های مختلف درآمدی در فروردین ۱۴۰۰ است.دهک دهم نیز کمترین میزان تورم را در این شاخص با تورمی معادل ۶۱.۳ درصد متحمل شده است.

تورم نقطه ای اقلام غیر خوراکی در فروردین ماه از ۳۷.۲ برای دهک اول تا ۵۰.۶ درصد برای دهک دهم در نوسان بوده است. به طور می توان بیان کرد که سهم اقشار کم درآمد از احساس تورم اقلام خوراکی بیشتر از اقشار پر درآمد بوده است، و همین طور نیز سهم دهک های ثروتمند از تورم غیر خوراکی و خدمات بیشتر برآورد شده است.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر