|
کدخبر: 169955

زنگ خطر دلار به صدا درآمد

دو کارشناس آمریکایی گفتند: رفتن دولت کنونی آمریکا به سمت توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر یعنی ناقوس مرگ دلار به صدا درآمده است.

اقتصاد زنگ خطر دلار به صدا درآمد

مکس کایور و استیسی هربرت، دو کارشناس آمریکایی شبکه راشاتودی در آخرین برنامه خود به موضوع تلاش دولت بایدن در توسعه استفاده از انرژی‌های پاک و تأثیر آن بر سلطه دلار بر بازار جهانی پرداخته‌اند.

هربرت معتقد است: از زمانی که آمریکا استاندارد ارزش‌گذاری دلار بر اساس ذخایر طلای این کشور را کنار گذاشت، عملاً دلار به شکل یک ارز برای مبادلات نفتی درآمد.

وی معتقد است، در شرایط کنونی اقتصاد آمریکا از نظر سهم از تولید ناخالص داخلی جهان در حال کوچک شدن است، به گونه‌ای که از حدود ۴۰ درصد حالا سهم این کشور از تولید ناخالص داخلی جهان به ۲۰ تا ۲۵ درصد رسیده است.

این کارشناس آمریکایی می‌گوید: در حال حاضر استفاده از دلار در مبادلات نفتی اصلی‌ترین محل استفاده از دلار در بازار‌های بین‌المللی است و این در حالی است که کشور‌هایی نظیر روسیه و چین در حال تغییر ارز مبنای خود در مبادلات حوزه انرژی هستند.

از سوی دیگر دولت جوبایدن هم به سمت ترویج اقتصاد از انرژی‌های تجدیدپذیر رفته که این مسأله باز هم به کاهش سهم دلار از مبادلات نفتی در جهان منجر خواهد شد.

هربرت می‌گوید: نشانه‌ها حاکی از آن است که جهان در حال آماده شدن برای عبور از نظام ذخیره دلار به عنوان حساب ذخیره ارزی است.

وی می‌گوید: ‌این اتفاق برای اکثر مردم آمریکا خوب است.

هربرت معتقد است: ممکن است در زمان دولت بایدن روند عبور از دلار سرعت بگیرد.

مکس کایور دیگر کارشناس آمریکایی هم در این باره گفت: آمریکایی‌ها دیگر چشم‌انداز بزرگی در بازار نفت نمی‌بینند و به نظر می‌رسد ناقوس مرگ دلار که مبنای مبادلات نفتی است، به صدا درآمده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها