|
کدخبر: 169707

دلار به کانال پایین تر سقوط می کند؟

روند نزولی که بازار ارز از سه هفته پیش آغاز کرده همچنان ادامه دارد و دلار در این مدت دو کانال قیمتی عوض کرده و حالا در آستانه ورود به کانال پایین‌تری است.

اقتصاد دلار به کانال پایین تر سقوط می کند؟

روند نزولی بازار ارز از سه هفته پیش آغاز شده و این روزها شدت گرفته به طوریکه در این مدت دلار از کانال ۲۵ به ۲۳هزار تومان فرود آمده و حالا در آستانه ورود به کانال پایین‌تری است؛ بر این اساس در آغاز به کار معاملات امروز شیب نزولی دلار تند شد و قیمت آن از ۲۳۷۰۰ معاملات پنجشنبه به ۲۳۰۵۰تومان تا ساعت انتشار این خبر کاهش یافت که دلیل عمده آن همچنان مربوط به اخبار برجام است.

روز جمعه قیمت دلار در معاملات پشت خطی تحت تاثیر واکنش‌های مثبت به نشست برجام از ۲۳۶۰۰آغاز معاملات به ۲۳۲۰۰تومان در نیمه روز کاهش یافت اما دوباره متاثر از اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا که اظهار کرده بود معلوم نیست مذاکرات وین به نتیجه برسد و هنوز زود است که راجع به موفقیت آمیز بودن آن صحبت کرد، باعث ایجاد تردید در معاملات و بالارفتن نرخ این ارز به ۲۳۵۰۰تومان شد.

البته این درحالیست که هفته پیش بازار به حالت معلق درآمده بود و دلار بین ۲۳۶۰۰ تا ۲۳۸۰۰تومان در نوسان بود اما همانطور که انتظار می‌رفت، این هفته سرعت حرکت بازار ارز در مدار نزولی بیشتر شده تا جاییکه در معاملات صبح امروز ابتدا به ۲۳۴۰۰ و سپس به ۲۳۰۵۰تومان در بازار آزاد کاهش یافت؛ همچنین گفتنی است که امروز صرافی‌ها در نمایان کردن کانال ۲۲هزار تومانی برای دلار پیشتازی کردند و نرخ این ارز در این بازار به ۲۲۹۵۰تومان رسید.

همانطور که گفته شد بازار ارز همچنان دنبال اخبار برجامی است و از آنجا که طی دو روز گذشته واکنش‌های مثبتی نسبت به این موضوع بوده، بازار ارز فاز نزولی جدی‌تری گرفته است؛ روز پنجشنبه ظریف اعلام کرد که نشانه های مثبت در هر دو مسیر (وین و منطقه) به چشم می‌خورد و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز بعد اظهار کرد که پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین حاصل شده است و تحریم‌های مغایر با برجام را لغو می‌کنیم.

همچنین بلومبرگ روز جمعه به نقل از منابع غربی گزارشی داد مبنی بر اینکه قدرت‌های جهانی در تلاش هستند تا توافق هسته‌ای با ایران را تا پیش از اول خرداد، موعد پایان توافق موقت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، احیا کنند.

حرکت دلار پابه‌پای درهم

از دیگر سیگنال‌های کاهشی به دلار افت نرخ درهم است؛ طی چند هفته‌ گذشته قیمت درهم از سطح ۷۰۰۰ به ۶۳۶۰تومان در بازار امروز رسیده که این روند نقش موثری در تغییر انتظارات معامله‌گران و کاهش قیمت دلار داشته است.

موج منفی قیمت دلار کشورهای همسایه به دلار تهران

در مقابل عوامل کاهشی، امروز قیمت دلار امارات و سلیمانه فاصله بیشتری با دلار تهران گرفته‌اند و این موضوع ممکن است انتظارات را بالا برده و سیگنال منفی به بازار ارسال کند؛ امروز قیمت دلار امارات ۲۳۲۸۵ و سلیمانیه ۲۳۲۸۰تومان است.

مقاومت دلار فردایی در کانال ۲۳هزار تومان

اگرچه امروز دلار در معاملات‌ پشت‌خطی هم با سرعت بالایی روند نزولی را طی کرد اما همچنان معامله‌گران در شکستن کانال ۲۳هزار تومان مقاومت دارند؛ امروز دلار کار خود را در این بازار با قیمت ۲۳۵۰۰ آغاز کرد و در ساعاتی به ۲۳۰۵۰تومان هم رسید اما تا زمان انتشار این خبر در سطح ۲۳۱۰۰تومان قرار گرفته است.

با توجه به این گزارش و آنطور که فعالان بازار اظهار می‌کنند، این هفته دلار در بازار آزاد هم قیمت ۲۲هزار تومان را خواهد دید اما درصورتی که حمایت کافی از این قیمت انجام نشود دلار مجدد به مرز ۲۳هزار تومان بازخواهد گشت.

منبع: اقتصاد آنلاین
  • ناشناس ارسالی در

    تجارت بین المللی وتبادلات اقتصادی یک کشو ربستگی به ارزش پول ملی آن کشورداردوبایدآ نقدرقوی وباارزش باشدکه نسبت به ارزهای خا رجی درتبادل کالاوخدمات نقش اول ایفاکندمس یولین محترم بایستی بفکرارتقاجایگاهریال ن سبت به ارزهای خارجی باشند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها