|
کدخبر: 166420

احتمال افت بیشتر قیمت دلار در بازار

در اولین روز هفته، سکه و دلار راه کاهشی را در پیش گرفتند.

اقتصاد احتمال افت بیشتر قیمت دلار در بازار

روز شنبه، اسکناس آمریکایی ۹۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۴ هزار و ۸۴۰ تومان رسید. شروع کاهشی دلار در هفته جاری در حالی صورت گرفت که بازدهی این ارز در هفته گذشته به مثبت ۷/ ۰ درصد رسیده بود.

افت قیمت اسکناس آمریکایی در اولین روز هفته موجب شد که سکه امامی نیز در مسیر نزولی قرار بگیرد و ۷۰ هزار تومان افت کند و به بهای ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برسد. افت سکه در شرایطی رقم خورد که طلای جهانی در نزدیکی محدوده هزار و ۷۸۰ دلاری در روز جمعه به‌کار خود پایان داد. از سمت طلا، سکه می‌توانست به سوی قیمت‌های بالاتر حرکت کند، ولی افت دلار موجب شد که انتظارات افزایشی سکه بازان نیز کاهش پیدا کند. به گفته فعالان، در روزهای اخیر بازارساز رو به روی سفته‌بازان ایستاده و با عرضه خود اجازه نداده است که قیمت دلار از مرز ۲۵ هزار تومانی عبور کند. در واقع بیشتر فعالان باور دارند بازارساز رو به روی سفته‌بازان ایستاده و اجازه نداده قیمت دلار نوسان قابل توجهی را تجربه کند. اما چرا بازارساز در برابر رشد دلار ایستادگی می‌کند؟

دلیل فنی تقابل بازارساز با سفته‌بازان

به باور تحلیلگران فنی،‌ مرزشکنی اسکناس آمریکایی می‌تواند منجر به ورود تقاضای جدید به بازار شود. از نگاه آنها، بازارساز به همین دلیل سعی دارد که قیمت دلار را در کانال ۲۴ هزار تومانی نگه دارد. حتی بعضا قیمت دلار در بازار متشکل ارزی به زیر ۲۴ هزار تومان نیز رفته است،‌ امری که نشان می‌دهد بازارساز حتی به نرخ‌های پایین‌تر نیز تمایل دارد. به عنوان مثال،‌ساعت۱۵: ۳۰ دیروز، قیمت دلار بر تابلوی بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۷۵۹ تومان بود. صرافی‌های بانکی نیز قیمت فروش اسکناس آمریکایی را ۲۴ هزار تومان تعیین کردند. در واقع در هر دو بازار رسمی، قیمت فاصله زیادی با نرخ بازار آزاد داشت. بین نرخ صرافی‌های بانکی و بازار آزاد حدود ۸۰۰ تومان فاصله وجود داشت و نرخ بازار متشکل حدود هزار و ۳۰۰ تومان کمتر از قیمت دلار در خیابان فردوسی بود. البته در بازار متشکل ارزی تنها فعالان رسمی حاضر هستند و مردم عادی در آنجا اجازه خرید ندارند. افراد عادی ارز موردنیاز خود را می‌توانند از صرافی‌های بانکی تهیه کنند که دیروز با قیمت کمی بالاتر از بازار متشکل اقدام به عرضه دلار می‌کردند. فاصله بین قیمت صرافی‌های بانکی و بازار متشکل در روز گذشته حدود ۲۵۰ تومان بود.

چرا دلار افزایشی نشد؟

به گفته فعالان،‌ در صورتی که در روزهای آینده عرضه بازارساز ادامه پیدا کند، احتمال افت بیشتر قیمت‌ها وجود خواهد داشت. با این حال، عده دیگری از فعالان باور دارند که قیمت دلار تا کنون به دلیل امید به مذاکرات وین افزایشی نشده است. از نگاه آنها در صورتی که خبر مثبتی از این مذاکرات منتشر نشود، قیمت دلار راه افزایشی را در پیش خواهد گرفت و به راحتی از مرز ۲۵ هزار تومانی عبور خواهد کرد.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر دلار توان رشد زیادی را از خود نشان نداده و در یک دامنه محدود زندانی شده است. سقف قیمت دلار در هفته‌های اخیر ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان بوده و در برابر نزول به زیر ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان نیز مقاومت کرده است. در حالی که نوسانات در بازار ارز محدود شده است،‌«اقتصاد‌نیوز» گزارش داده است که برخی معامله گران دلار و سکه بازان به سوی بازار ارزهای دیجیتال روانه شده‌اند. به‌عنوان مثال، یک معامله‌گر سنتی طلا عنوان می‌کرد که در هفته اخیر از بازار طلای آب شده خارج شده است و مقدار زیادی دوج کوین خریده است. او به سایر معامله گران طلا و دلار توصیه می‌کرد که وارد بازار رمز ارزها شوند،‌چرا که خود او نیز طی ۴ روز بیش از ۲۰۰ درصد سود کرده است. در مقابل عده دیگری از معامله گران عنوان می‌کردند که از نحوه خرید مطمئن بیت کوین اطلاع ندارند و ترجیح می‌دهند که در بازار کم ریسک تر داخلی فعالیت کنند. آنها اعتقاد داشتند، درست است که در هفته‌های اخیر دلار و سکه نوسان زیادی نداشته اند، ‌ولی حداقل آنها توانسته اند به واسطه آشنایی با این بازار سود مقبولی را از طریق نوسان گیری به دست بیاورند. در کنار این بحث هراس نیز موجب می‌شود برخی معامله گران تمایلی نداشته باشند که به بازارهای پرریسک مراجعه کنند. تجربه سقوط بازار سهام ایران در نیمه دوم سال ۹۹ موجب شده است که افراد با احتیاط بیشتری اقدام به سرمایه گذاری کنند. در همین بازار ارز نیز در سال گذشته قیمت دلاراز مرز ۳۲ هزار تومانی در مدت کوتاهی به زیر کشیده شد و حتی تا نزدیکی مرز ۲۰ هزار تومانی افت کرد. چنین روندهای قیمتی می‌تواند توضیح دهنده احتیاط شماری از معامله گران باشد.

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    من کارشناس نیستم ولی اگر به توافق برسیم تا حدودی واین قرارداد با چین که کاری ندا رم خوب بوده یا بد بوده ولی بازتابش برای کشوری های دیگه بی اثر نیست وحتما ریزش ار ز داریم در هم دلار وهم یورو و این ریزش در 6 ماه اینده مشخص میشه وخیلی چیزها تح ت تاثیرش قرار میگیره مگر خدای نکرده اتفا ق بدی در کشور بیفته که کلا برعکس بشه قضا یا

ارسال نظر